Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

R

Raderad medlem 94602

Vi har två katter. Syskon. En hane och en hona och de är nu 4 mån. Hitills har allt flutit på perfekt. De äter som de ska, är pigga och lekna, supermysiga och går alltid på lådan.

Men för några dagar sen upptäckte jag kattkiss på nerdersta trappsteget inne. Nästa dag lig det kiss på nästa trappsteg. Och tredje dagen på tredje trappsteget. Pudrade på vitpeppar på stegen och det blev inget kiss i går. Men idag såg sambon när honan gick och satte sig och kissade på ytterligare ett steg.

Trappan är av trä så den är inte mjuk och trevlig att sitta på. De är innekatter med låda som jag tycker är fräch nog. Rengör den ofta och skurar rent. Bytte pelletsen här om dagen ändå gick hon och kissade i trappen.

Lurar på om det är så att hon stör sig på hanen. Han verkar tidigt utvecklad och börjar lukta mer "hankatt". Hon kanske ratar lådan av den anledningen.

Ge mig ett tips. Är hon sjuk eller är detta något typiskt beteende? Har bara haft en hona och hon gjorde aldrig inne på golv el liknande på 13 år. Hur får jag henne att sluta? Finns det någon spray el liknande till trappan? Vill inte kliva i en kattkisspöl en morgon så hjälp mig :(
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Testa ytterligare en låda?

Tillägg: Är inte tillräckligt kunnig för att veta men kan det bero på löp eller så?
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Vissa katter kan bli könsmogna redan vid 16 veckor även om det är sällsynt, då kan revirmarkeringar dyka upp. Jag skulle leta reda på en veterinär som kan kastrera båda omgående (även för att inte riskera inavlade ungar), vissa veterinärer gör det från att de är ungar även om det fortfarande är mindre vanligt. Det innebär ingen risk för katten i sig att kastreras tidigt.
Du kan köpa en spray som heter Felifriend och spraya där hon kissat efter att du rengjort noggrannt, den lockar katten att markera med sina ansiktsferomoner istället.
En till låda är också väldigt bra att ha, en tumregel är att ha en låda mer än vad man har katter och byta till en sand som är mer naturlig för katter för att uppmuntra henne att gå där - finkornig sand är det som katter naturligt föredrar att gräva i.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

kastrering? Könsmognaden kan komma tidigt dvs före 6 månader. Då kan revirmarkering att ske. En hona kan triggas igång av hankatter och oberoende om de är nära besläktade med varann eller ej kommer de att para sig med varandra. (vissa tror tex att syskon i kattvärlden inte vill para sig) Ju tidigare du kastrerar desto bättre...
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

såg nu att du skrivit i en annan tråd att hanen visar tecken på könsmognad, då måste du kastrera honan då han kan ha parat henne redan:crazy:
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Kanon. Ska givetvis göras. Självklart fattar jag ju att dom vill para sig även om de är syskon. Men jag trodde inte att de var könsmogna ännu. Hannen hade jag tänkt ta vid 6 månader och honan efter första löpet, vilket inte har varit ännu. detta på råd från en veterinärstuderande som jobbar helgextra på mitt jobb. Men jag får låta knutte snippsa kulorna tidigare. Bokar en tid i morgon. Hur jag gör med henne vet jag inte men sterilisera redan vid 4 mån låter tidigt för en hona. Börjar med honom, plus spray. sen blir det extra låda och sterilisering.


Tack för tipsen allihop.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Det är inte tidigt bara för att hon är hona. Det är onödigt att vänta tills hon löper.
Kastrera bägge samtidigt så att honan inte befäster sitt beteende för då har du ju verkligen problem.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Det är inte tidigt bara för att hon är hona. Det är onödigt att vänta tills hon löper.
Kastrera bägge samtidigt så att honan inte befäster sitt beteende för då har du ju verkligen problem.

Tack!
Sveriges Veterinärer ligger verkligen efter en minst tio år med det här med kastrering!
Och inte tala om befolkningen i detta land, som fortfarande kallar en tösabit, steriliserad.... *STOR SUCK!!!*:mad:


Till TS, SNÄLLA, kastrera dem båda, så har du inprincip garanterat problemet ur världen! (och en massa till!!!:bow:)
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Du vet väl att hanen en tid efter kastreringen (det heter kastrering för honor också) fortfarande kan bli pappa då är det bättre att ta honan först om du har lite pengar. En honas löp behöver inte märkas, alla är inte skrikare utan vissa blir bara lite extra gosig.

Jag vet en hona som fick en kull kattungar då hon just fyllt 7månader. De var inte plannerat utan kattägaren trodde inte heller att hon var könsmogen...
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

När jag var inne med en hona för kastrering sa veterinären att det var i sista stund, hon var påväg in i löp. Hon var då inte ens fem månader fyllda så vissa är verkligen enormt tidiga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Tid för hanen fixad. Men inte honan. Ingen av de tre vet jag ringt vill ta henne så tidigt :crazy: Vi bor på liten ort så jag har ringt vetstationer på andra orter med. Ska fortsätta sökandet senare efter maten. Nu ringer jag till ställen 7 mil bort. Över lag säger samtliga att de vill att hon ska ha gjort ett löp.

Hoppas på bättre tur under nästa telefonomgång.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Och inte tala om befolkningen i detta land, som fortfarande kallar en tösabit, steriliserad.... *STOR SUCK!!!*


Petitesser.....SUCK!
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Hoppas du hittar någon veterinär som kan tänka sig att kastrera din lilla fröken. Vår Pixi blev kastrerad innan hon började löpa. Veterinären tyckte att hon var precis på gränsen till för liten, men de kollade hennes vikt och då var det okej. (minns tyvärr inte vad den vikten var)

Däremot så varnade de oss för att hon som så liten var känsligare för att bli kall och dylikt så att vi skulle ha extra koll på henne några dagar. Hon hade blivit lite för kall hos dem så hon fick värmas lite extra och stanna lite längre än vanligt.

(och givetvis tänkte veterinären och sköterskorna att en sån liten kisse som var spak efter operation inte behövde en låst bur. Så när vi kom och skulle hämta var lillkatten puts väck. Hon kom sen när jag kallade på henne, men ibland kan man luras av deras snälla utseende ;))
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Ingen lycka ännu med honan. Dom är ju verkligen små fortfarande i växten båda två. Ser ut som kattungar och beter sig så också. Finns ingenting ännu i hennes beteende som tyder på löp ännu. Ser heller ingenting i deras beteende mot varandra mer än brottning och lek.

KL

Har alltid haft två katter. Hane/hona. Haft löpkatt tidigare och låtit min gamla katt få tre kullar så jag är inte helt blåbär på att läsa av katters beteend. Dock har jag aldrig haft en katt som kissat inne förut.
Har varit mitt avseende hela tiden att de ska kastreras och här ska det inte bli några ungar.


Zizzy- Jag VET att det är skilnad mellan kastrering och sterilisering. Jag menar att det är petitesser att märka ord. Alla förstår ju i det här samanhanget vad som menas. Det var råd om varför hon kissade inne jag ville ha, inte en uppläxning i vad som är skilnad mellan kastrering/sterilisering. jag är lite äldre så ordet sterilisera sitter kvar av ren vana. Skit samma vad man säger. Alla här fattar ju att jag tänker fixa så det varken blir löp eller ungar. Sen var det mest din attityd med att lägga till en "STOR SUCK" som jag tyckte var väldigt onödigt. Men jag tackar för att du försökte hjälpa till.


Varför sveriges veterinärer ligger 10 år efter i det här med kastrering kan man ju undra. Kanske vet de någon forskning som gör att de har goda underlag för det. Det kanske ligger 10 år före. Jag är inte veterinärutbildad så jag får lita på deras goda omdömme och kunskap när det gäller min katt.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Om jag inte går in på debatten kastrera eller inte utan bara spånar på varför hon börjat kissa utanför....

Smutsig låda - olika individer kan ha olika preferenser för vad som räknas till en smutsig låda. Min gamla toka var extremt känslig, spec när någon av de andra inte grävt igen efter sig. Då gick hon till annan lämplig plats, helt enkelt. Detta trots att vi hade två stora lådor som rengjordes morgon och kväll.

Sanden/pellets - någon har varit inne på det redan. Hon kanske har kommit på att det du använder inte passar längre.

Dominans - kanske inte i det här fallet då de oftast brukar sätta sig på ställen som betyder något typ sängen, barnens saker etc.

Störd av andra katter - gammelkatten här hemma har blivit väldigt känslig när lillkatten kommer och retas. Han använder inte gärna toan om locket är på utan då har det hamnat på annat lämpligt ställe där han kan ha uppsikt under tiden behoven uträttas.

Sjukdom - vid tex urinvägsinfektion kan katten förknippa smärta med toan och sätter sig på annat ställe. Det kan oxå så att katten vid tex stigande ålder har svårt att hålla sig och det saknas toa på nära håll.

Tips är att alltid ställa dit en ytterligare låda på strategiskt ställe för att se om det blir bättre. Inte riktat till dig, men vet att folk har avlivat sina katter pga av detta utan att tagit reda på varför. Oftast finns det en orsak till att katten gör sitt behov utanför, det gäller bara att komma på vad. :)
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Är nyfiken på vad du menar med att felkissning kan bero på dominans?
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Är nyfiken på vad du menar med att felkissning kan bero på dominans?

Hur ska man förklara...

Katter är individer och en del är dominanta i sitt sätt att vara. Säg att du har en väldigt bestämmande katt och att du en dag ändrar familjesituationen för den katten. Det kan vara att det kommer ett litet barn in i bilden som "tar plats". Katten kan markera sitt ogillande genom att kissa i barnets säng som ju är en plats där barnet vistas mycket. Har ett par kompisar som drabbades av detta ett par ggr med ena katten tills han blev portad från sovrummet. Detta hände inte bara utan det var i spjälsängen som ju är lite klurig att ta sig i och ur, vilket man kan tolka som en stor medvetenhet hos katten i fråga. Det var bara då och där han kissade "fel". Även Sverre Sjölander berättade, på en av mina etologilektioner, en liten historia som just rörde detta beteende.
 
Sv: Hon har börjat kissa i trappan. Varför?

Kom att tänka på en sak, vad har du för låda? Har du med huv på? Vår ena katt som alltid haft lådor med huv så länge hon har levat vägrade en dag att göra sina behov därinne. De tog ett tag innan jag av en slump provade att inte sätta på huven och då gick hon på lådan precis som vanligt igen.
Jag var ju tvungen att testa om det verkligen bara var så enkelt så jag satte på huven igen och visst gjorde hon sina behov utanför igen då.
Jag satte två lådor brevid varandra, en med huv och en utan och då fick jag inse att alla våra tre innekatter valde öppna lådan istället.

Den katten är också enormt känslig vad gäller om lådan är ren eller inte, det räcker med två klumpar så sätter hon sig utanför, hon är en dam helt enkelt ;) Detta är alltså något som bara kom helt plötsligt, tidigare brydde hon sig inte alls om ifall lådan var rengjord precis eller inte.
 

Liknande trådar

J
Katthälsa ..Vet att beslutet ligger hos mig, men jag vacklar och behöver lite råd från erfarna kattälskare där ute :) Problemet: En av våra två...
2
Svar
31
· Visningar
4 601
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp