Hon har blivit drabbad av storhetsvansinne!?

Jag skulle oxå ha backat. En häst kan ju göra ganska stora skador om den vill. ;)

Det konstiga är att i går var det inge problem att hämta henne i hagen eller lasta henne på transporten... Vilket jag tycker det borde ha blivit eftersom hon "vann" en gång..

Hur gick det att frakta henne och hur var hon på träningen, ljuvlig och underbar? :confused:

Hur gick det att frakta henne och hur var hon på träningen, ljuvlig och underbar?
Haha! Antar du syftar på min andra tråd om hur hon lever rövare i transporten? :D
Jo faktum är att vi har tagit bot mellanväggen nu och hon stod faktiskt (nästan) som ett ljus hela vägen :eek: :love:

Humlan är sällan ljuvlig och underbar och i detta jobbet var hon snarare framhalt... :cry: men annars som vanligt att köra! Vilket betyder lätt i rumpan de första bakvarven sen ligger hon på ganska friskt..

jag har varit med om precis samma sak som du och jag har gjort så att jag har tagit med mig en kompis just för att inte vara själv, en pisk för att kunna försvara om hästen skulle försöka göra nått.. ta med något gott att locka till dig hästen med.. låt hästen komma till dig så att hästen inte känner sig hotad av dig.. hästarnas sätt att försvara sig är ju att sparka å bitas.. men försök få hästen intresserad av dig och ge den beröm när den kommer utan att hota.. många säger att man inte ska lära hästen att den får en massa godis.. men jag tycker det är bättre att hästen vet att om jag kommer nu får jag något gott och kommer då frivilligt.. ist för att man ska stå i hagen och ha en kamp. detta är något jag har gjort.. och glöm inte hur sur en hästen är när det kommer utan att försöka göra nått backa inte.. men är det så att din egen säkereht här i fara ska du själv klart inte stå kvar.. TA HJÄLP AV KUNNIT FOLK..

Grejen är ju att det gått alldeles strålande att dagligen hämta henne i hagen i ca: 3,5 år..
Och hon kände sig garanterat inte hotad av mig, utan hon testade om hon även var högre i rang än mig, eftersom hon helt plötsligt var det över de andra hästarna i hagen..

Jag har aldrig backat för henne förut, men nu var det inte läge att stå kvar... Det handlade om min säkerhet och hennes fortsatta liv!

Nu är det ju så att detta bara skett 1 gång och dagen efter var hon som vanligt men Jag tar gärna hjälp av någon "kunnig" om du talar om för mig vem jag ska vända mig till och hur denna personen skulle kunna hjälpa mig!?

Det var inte meningen att låta kort i tonen, :( :o men det jag egentligen eftersökte var svar ffa. från folk med egna erfareheter... inte svaret ta hjälp från någon som är kunning! Eftersom jag själv är en person som brukar få hjälpa till när det krisar på olika sätt, undrade jag snarare om du hade något tips om vem jag skulle vända mig till för att få råd och tips.. :)
Inte bara ta hjälp av en kunnig... för vem är kunnig i ett fall som detta om personen inte har egna erfareheter?

Ja, visar hon nu tecken på hälta fram, så kanske du finner ett viss obehag i hennes bakkärra iallafall, som tidigare gjort att hon haft svårt att stå i transporten...
*
Men en som är för "lätt" och för "frisk" svår att transportera, känns framhalt och visar elakheter i hagen skulle jag iallafall ifrågasätta ifall det verkligen ska tränas för travet just nu?

Jag som ser saken utifrån ett annat perspektiv tycker inte det låter specielt positivt. Men jag önskar dig iallafall lycka til vidare. :bow:

Jo att stå kvar var inget alternativ i det fallet... eftersom hon kom emot mig, alltså jag gick inte mot henne!
Detta har hittils varit en engångsföretelse.. ialafall emot mig. Hon har annars jagat ut ett par "främmande personer" ut hagen någon gång.. :mad:

När jag fick tag i henne (blev arg och gick fram och tog henne) var hon som vanligt.. men när jag ongerade henne senare gick hon och "småhotade" mot mig, vilket gjorde att jag avslutade innan hon gick till attack.. avslutade i en situation där jag "bestämde" alltså ökade och minskade henne i trav, saktade av henne til skritt, lät henne skritta ett par varv innan jag kommenderade halt.. Alltså jag bestämde, inte hon.. :)

Som du märker lyser goda råd med sin frånvaro. Eftersom du känner din häst så väl och har så pass mycket erfarenhet själv tror jag inte vi här på buke kommer att kunna ge några konkreta tips som du inte redan hört........det verkar ju som om din kära lilla häst verkligen menade allvar just den gången och det är ju dessbättre väldigt ovanligt (men ingen tröst för dig....).
ja tyvärr lyser goda råd med sin frånvaro (har även lagt in detta på NH och där har ingen svarat :confused: :smirk:) svaren blir mest att jag ska ta hjälp av kunnigt folk!?
Men vem är kunnig i ett fall som detta? Vart ska jag vända mig? Lasse borde väl kallas kunnig? men han bara suckar och skakar på huvudet när jag berättar om hennes bravader.. :eek: :angel: och innan har det inte varit något problem.. och inte efter heller.. Men tänk om hon fortsätter :eek: Då stryper jag antagligen kräket :p

Oj, vad svammligt det blev! :o men det vart till dig och allihopa i ett! :idea:

jo man kan väl säga att jag känner henne.. hon är min egen uppfödning och egentligen älskar jag henne över allt annat :love: men ibland så... :devil:
Förhoppningsvis var detta en engångs förteelse och hon kommer vara som vanligt igen snart?! :D

Hm.. jag tror att hon blev förbannad eftersom hon stod ganska trångt och därför inte kunde hålla balansen ordentligt utan kom emot väggen.. och av erfarehet från bla. inkörningen där hon vägrade acceptera skalmarna, känns det inte så avlägset att hon blev arg pga. detta... för några problem eller spänningar i bakkärran har hon inte...

Men en som är för "lätt" och för "frisk" svår att transportera, känns framhalt och visar elakheter i hagen skulle jag iallafall ifrågasätta ifall det verkligen ska tränas för travet just nu?
Lätt i bakvagnen har hon varit i hela sitt liv och ligger på bettet gör hon för att hon och kusken är oense om hur fort hon ska få springa... Om du skulle se henne skulle du inte säga som du gör.. Det roligaste som finns i hennes liv är att springa! Hon gör det med toppade öron och ser ut som hon vunnit på lotto! Hon kan bli lite sur och slå om man kör sakta och det kommer någon och kör förbi... annars slår hon de första varven för hon är pigg och busig!

Framhältan ska veterinär undersökas på måndag.. och elakheterna i hagen har väl knappast med travet att göra, utan om man läser ordentligt i första inlägget,har allla hästar som varit högre i rang än henne flyttat från gården och hon går nu med en mycket underlägsen och tuggande 2-åring, samt en valack på 30 år... som definitivt inte är intresserad av att befästa sin rang!

Vad är det som inte låter positivt?

Du har inte provat nåt så simpelt som en havrehink? Man vet ju aldrig, även om man inte vill ge pållen godis för att den ska utföra nåt så är det kanske bättre än att bli skadad... Jaja, jag vet inte... kämpa på ;)

Hej,
jag har ett tufft ungsto som hittat på diverse vansinnes prylar för att försöka sätta mig på plats. När det gäller att hotas i hagen, så tog jag under en period alltid med mig repet och lång piska in i hagen, för att med hjälp av dessa driva henne direkt. Poängen är att hon inte skall komma till mig förrän jag ber henne. Jag använde mig av ett tydligt bestämt kroppspråk och såg till att hon inte fick en chans att stanna, ( jobbigt i stor hage ). Efter ett tag från början upp till en halv timme så började hon tugga och sänka huvudet och verkligen be om att få komma fram, lungt och med sänkt huvud. När vi sedan kommit in i stallet fick hon morötter i krubban.
Under hennes sämsta perioder, när hormonerna verkligen är i gungning så jobbar vi mycket med markarbete, för att hon skall hålla fokus på att jag är hennes ledare.
Ett tips är att läsa boken Horsemanship i praktiken av Sven Forsström, om du inte gjort det, väldigt enkel och lättfattlig. Du kan hitta honom på www.equerry.se. Där kan du också fråga honom direkt genom mail. Lycka till

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
F
Hästhantering Hej alla! Jag rider ibland min kompis valack, en dominant häst som bestämmer över de andra i hagen. När jag rider är det inga problem...
Svar
7
· Visningar
2 357
Senast: skuggi
·
M
Träning Min häst går jättebra på sånadär ledarskapsövningar flytta undan rumpan, backa, gå framåt, stanna osv. men . vid vissa tillfällen funkar...
2
Svar
37
· Visningar
2 213
Senast: mackan
·
Träning Humlan har drabbats av storhetsvansinne!? :eek: Ni som vart med ett tag har säkert hört om min dam Humlan, en "stor ilsken häst i...
Svar
7
· Visningar
866
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur