Ansvar och makt hänger ihop. I det här fallet, om vi å ena sidan har en etablerad elitryttare med umgänge i ridsportens parnass, tränare på hög nivå och chef för en stor och välrenommerad ridskola, och å andra sidan en 19-åring utan gymnasieexamen, utan vare sig utbildning eller erfarenhet - tja, då skulle jag säga att mer ansvar faller på den förstnämnda.
Om t ex Maria Gretzer säger till en ung och ambitiös ryttare utan kontakter att nu får du ditt livs chans här att jobba hos mig, jag är din biljett till en ryttarkarriär, men då gäller dehär villkoren, take it or leave it, för det är såhär det ser ut. Tro mig, jag kan det här yrket utan och innan och vet hur det ska vara.
Vilken 20-åring som är beredd att ge allt för att få den biljetten är i en position att tacka nej då?
Jag kan ta som exempel, när jag var klar med min grundutbildning så var jag arbetslös några månader. Under studenttiden hade jag jobbat extra som stallskötare. Af anvisade mig då ett svart hästjobb, man skulle bo på gården och sköta stallet, mot mat och husrum, och "fickpengar" om 2000 i månaden.
Jag sökte inte ens jobbet, inte till de villkoren. Men då hade jag ju en utbildning, och jag hade jobbat i stall tillräckligt för att fatta att villkoren var usla, och att det gick att få bättre. Via kontakter fick jag tag på ett annat stalljobb, vitt, med kollektivavtal, reglerad arbetstid. Men hade jag inte haft kontakterna eller utbildningen, och därigenom andra kunskap och alternativ, då hade jag kanske tagit jobbet jag blev anvisad.