Hon fick slita för 250 om dagen

Jag har jobbat både ideellt och avlönat på ridskola. Jobbet var i princip detsamma. Skillnaden är att på min ridskola var det inga falska löften eller manipulation för att få billig arbetskraft. När jag jobbade ideellt som tonåring visste alla att det var just ideellt, helt frivilligt. Sen fick man en liten slant som tack för besväret men pengarna var aldrig den stora motivationen och därför var det alltid ridskolan som stod i beroendeställning till oss och inte tvärtom. Det var aldrig tal om att ridskolan gjorde oss en tjänst på något sätt utan det var vi ideella som var de snälla så att säga. För det avlönade jobbet fanns det avtal, lön, arbetstider, försäkring...

Man kan såklart diskutera det moraliska i att lita helt till ideell arbetskraft också, men det lurar åtminstone inte någon på det sättet som i artikeln.

Det får man nog räkna med att en del kan komma gå till slakt, alternativet är att sälja riktigt billigt men då är nog slakt i många fall bättre kan jag tycka.

Varför skulle de gå till slakt? Ridskolehästar är i regel välutbildade hästar som lärt sig ta folk med ro, som är säkra att rida och inte slänger av folk. Finns rätt stor efterfrågan på sådana hästar, även som äldre, för folk som t ex vill ha en snäll första ponny till barnen, eller en annan ridskola.

Verkar urdumt att slakta hästar det finns en bra marknad för. När det gäller storhästar är ju hästarna ofta värda 50 000 och uppåt om de är bra ridskolehästar, varför skulle man slakta en frisk häst som man kan få 50 000 för?

På min ridskola har vi pensionerat en del äldre hästar, alltså sådana som varit 20+, men till och med gammelfarbrorn på 25 gick det bra att hitta ett nytt bra hem till. En rutinerad ridskolehäst är ju som en professor, de kan allt. Även om ryttaren är helt obegriplig så kan de hästarna ändå lista ut vad de vill göra och guida dem runt ridbanan.

Om det finns en marknad med bra hem för bra ridskolehästar till och med när de är 25, varför slakta dem om de dessutom är yngre?

Varför skulle de gå till slakt? Ridskolehästar är i regel välutbildade hästar som lärt sig ta folk med ro, som är säkra att rida och inte slänger av folk. Finns rätt stor efterfrågan på sådana hästar, även som äldre, för folk som t ex vill ha en snäll första ponny till barnen, eller en annan ridskola.

Verkar urdumt att slakta hästar det finns en bra marknad för. När det gäller storhästar är ju hästarna ofta värda 50 000 och uppåt om de är bra ridskolehästar, varför skulle man slakta en frisk häst som man kan få 50 000 för?

På min ridskola har vi pensionerat en del äldre hästar, alltså sådana som varit 20+, men till och med gammelfarbrorn på 25 gick det bra att hitta ett nytt bra hem till. En rutinerad ridskolehäst är ju som en professor, de kan allt. Även om ryttaren är helt obegriplig så kan de hästarna ändå lista ut vad de vill göra och guida dem runt ridbanan.

Om det finns en marknad med bra hem för bra ridskolehästar till och med när de är 25, varför slakta dem om de dessutom är yngre?
Det är vad jag sett, det är ju inte så att de ridskolor som måste upphöra på grund av dålig ekonomi har haft råd att köpa in dyra hästar och att på kort tid, kanske bara någon vecka när ridskolan upphör, lyckas sälja samtliga, även mindre eftertraktade hästar till bra hem kan man knappast räkna med.

Som du läste skrev jag sälja och skicka till slakt, de som går att sälja säljer man såklart. Att ni, med gott om tid och för en enstaka häst, kunde hitta ett bra hem trots att hästen var 25 gör ju inte att det alltid är så enkelt att sälja samtliga ridskolans hästar bara sådär.

Det är vad jag sett, det är ju inte så att de ridskolor som måste upphöra på grund av dålig ekonomi har haft råd att köpa in dyra hästar och att på kort tid, kanske bara någon vecka när ridskolan upphör, lyckas sälja samtliga, även mindre eftertraktade hästar till bra hem kan man knappast räkna med.

Som du läste skrev jag sälja och skicka till slakt, de som går att sälja säljer man såklart. Att ni, med gott om tid och för en enstaka häst, kunde hitta ett bra hem trots att hästen var 25 gör ju inte att det alltid är så enkelt att sälja samtliga ridskolans hästar bara sådär.

Fast en ridskola går ju inte från bra ekonomi till konkurs på en vecka, sånt kan man ju se komma och planera för. En ridskola i grannskapet la ner för en tid sen, och de slaktade inte en enda häst. Merparten gick till en nystartad ridskola i en annan del av landet, som var väldigt nöjda med att komma över så många rutinerade ridskolehästar och få en flygande start på sin verksamhet.

Att stänga ridskolan huxflux och slakta hästar man skulle ha kunna fått bra betalt för låter mest som dålig planering, kan jag tycka.

@Anders jag vet inte vad du har för erfarenhet av ridskoleverksamhet men jag har aldrig ens hört talas om någon ridskolehäst som varit svårsåld. Inte ens de som säljs för att de inte alls fungerar i verksamheten är svårsålda och hästar som fungerar är värda mer än en häst som varit privathäst med liknande utbildning/stam/bakgrund. De ridskolehästar som avlivas gör det för att de är så trasiga, inte bedöms kunna bli friska och därför inte kan leva vidare. Skulle det vara så illa att alla hästarna måste säljas inom en vecka så finns det många hästhandlare i landet som gladeligen tar emot allihop så inte ens det är något problem om det nu skulle inträffa.

Fast en ridskola går ju inte från bra ekonomi till konkurs på en vecka, sånt kan man ju se komma och planera för. En ridskola i grannskapet la ner för en tid sen, och de slaktade inte en enda häst. Merparten gick till en nystartad ridskola i en annan del av landet, som var väldigt nöjda med att komma över så många rutinerade ridskolehästar och få en flygande start på sin verksamhet.

Att stänga ridskolan huxflux och slakta hästar man skulle ha kunna fått bra betalt för låter mest som dålig planering, kan jag tycka.
Ridskolan stängs inte huxflux men det kan ju vara så att man hoppas att den skall gå att rädda med sponsorer, bidrag från kommunen etc. men att man till slut måste inse att det inte går.

Kanske pratar vi om helt olika hästar, att få bra betalt för en gammal travare eller en varmblodskorsning, även om den gått ett tag på ridskola, tror inte jag på bara sådär, då får det nog vara en speciell häst, men får man det så är det ju bra. Ridskolan som lade ned här kanske hade fel, men är alternativet att sälja en häst till ett mycket lågt pris utan att kunna vara säker på ett bra hem eller ens veta var den hamnar så tycker jag det är bättre att slakta.

Ridskolan som lade ned här kanske hade fel, men är alternativet att sälja en häst till ett mycket lågt pris utan att kunna vara säker på ett bra hem eller ens veta var den hamnar så tycker jag det är bättre att slakta.
Kan lägga till att det gällde bara några av hästarna, kanske hade de någon skavank också som gjorde att de inte kunde användas hur som helst heller, det vet jag inget om.

Ridskolan stängs inte huxflux men det kan ju vara så att man hoppas att den skall gå att rädda med sponsorer, bidrag från kommunen etc. men att man till slut måste inse att det inte går.

Kanske pratar vi om helt olika hästar, att få bra betalt för en gammal travare eller en varmblodskorsning, även om den gått ett tag på ridskola, tror inte jag på bara sådär, då får det nog vara en speciell häst, men får man det så är det ju bra. Ridskolan som lade ned här kanske hade fel, men är alternativet att sälja en häst till ett mycket lågt pris utan att kunna vara säker på ett bra hem eller ens veta var den hamnar så tycker jag det är bättre att slakta.

Ja, då pratar vi om helt olika hästar. Jag pratar om friska, okomplicerade halvblod med stam, i full tävlingskondition och placeringar i lätta klasser, alternativt samma hästar några år senare, när de är fullfjädrade läromästare. Såna hästar är inte svårsålda, så självklart skickar man dem inte till slakt såvida de inte är trasiga.

Om en ridskola har gamla travare, så är det snarare det som är problemet, inte att hästarna kommer från en ridskola. Men är travaren välriden, går i alla gångarter utan problem, kanske har tävlat lite hoppning med ok resultat, så skulle jag säga att det finns en marknad för det också. Eller om den åtminstone går i alla gångarter, är frisk och fullkomligt genomsnäll, och kan hantera alla sorters ryttare.

Snarare skulle jag säga att om skolhästarna är så dåliga att det är slakt som är alternativet, så är kanske det snarare en av orsakerna varför ridskolan går omkull i första läget. Folk är i regel inte villiga att betala särskilt mycket för att rida såna hästar.

Ja, då pratar vi om helt olika hästar. Jag pratar om friska, okomplicerade halvblod med stam, i full tävlingskondition och placeringar i lätta klasser, alternativt samma hästar några år senare, när de är fullfjädrade läromästare. Såna hästar är inte svårsålda, så självklart skickar man dem inte till slakt såvida de inte är trasiga.

Om en ridskola har gamla travare, så är det snarare det som är problemet, inte att hästarna kommer från en ridskola. Men är travaren välriden, går i alla gångarter utan problem, kanske har tävlat lite hoppning med ok resultat, så skulle jag säga att det finns en marknad för det också. Eller om den åtminstone går i alla gångarter, är frisk och fullkomligt genomsnäll, och kan hantera alla sorters ryttare.

Snarare skulle jag säga att om skolhästarna är så dåliga att det är slakt som är alternativet, så är kanske det snarare en av orsakerna varför ridskolan går omkull i första läget. Folk är i regel inte villiga att betala särskilt mycket för att rida såna hästar.
Varför är det en så stor sak för dig att någon häst kanske går till slakt? Om en häst inte bedöms säljbar tycker jag det är bättre att slakta än att slumpa ut till ett ovisst öde.

Och oavsett om alla hästarna i ridskolan kan säljas är det väl ändå vara en ganska stor sak att avveckla en ridskola? Vilket var det jag tog upp i mitt inlägg.

Varför är det en så stor sak för dig att någon häst kanske går till slakt? Om en häst inte bedöms säljbar tycker jag det är bättre att slakta än att slumpa ut till ett ovisst öde.

Och oavsett om alla hästarna i ridskolan kan säljas är det väl ändå vara en ganska stor sak att avveckla en ridskola? Vilket var det jag tog upp i mitt inlägg.

Det jag opponerar mig mot är din bild att alternativet för en ridskolehäst är slakt, eftersom de saknar marknadsvärde. Eftersom jag skulle säga att det i allmänhet inte är sant. Alltså inte att hästar utan värde går till slakt (jag håller med om att det ofta kan vara det bästa alternativet för en sån häst), utan att ridskolehästar i regel skulle vara sådana hästar.

Det finns hos många som inte själva ridit ridskolehästar på länge (eller nånsin) en bild av att ridskolehästar i regel är en lite sämre sorts häst - okänsliga, dåligt utbildade, sega och hjälpdöva - som jag skulle säga inte stämmer längre, om det nånsin gjort det. Ditt inlägg om att ridskolehästar saknar ekonomiskt värde är en del av och förstärker den bilden. Därför reagerade jag på ditt inlägg.

Jag skulle säga att starta en ridskola är en större sak än att avveckla en dålig ridskola med värdelösa hästar och ekonomi som ett svart hål.

Jag fattar verkligen inte hur en del hästföretagare tänker. Det verkar nästan som att de tror att de har någon slags rättighet att leva på sin hobby till varje pris. Gör man inte en kalkyl innan man startar ett företag som kräver anställda och stora materiella tillgångar som hästar, byggnader, mark och maskiner? Det är ju inte som att starta ett litet enmans konsultföretag där man i princip "bara" kan gå tillbaka till ett vanligt jobb igen om det skiter sig.

Det jag opponerar mig mot är din bild att alternativet för en ridskolehäst är slakt, eftersom de saknar marknadsvärde. Eftersom jag skulle säga att det i allmänhet inte är sant. Alltså inte att hästar utan värde går till slakt (jag håller med om att det ofta kan vara det bästa alternativet för en sån häst), utan att ridskolehästar i regel skulle vara sådana hästar.

Det finns hos många som inte själva ridit ridskolehästar på länge (eller nånsin) en bild av att ridskolehästar i regel är en lite sämre sorts häst - okänsliga, dåligt utbildade, sega och hjälpdöva - som jag skulle säga inte stämmer längre, om det nånsin gjort det. Ditt inlägg om att ridskolehästar saknar ekonomiskt värde är en del av och förstärker den bilden. Därför reagerade jag på ditt inlägg.
Jag har väl inte skrivit att ridskolehästar i regel är slakthästar utan värde? Vi har själv sålt ett par fina unghästar till en ridskola.

Jag har väl inte skrivit att ridskolehästar i regel är slakthästar utan värde? Vi har själv sålt ett par fina unghästar till en ridskola.

Du skrev att när man lägger ner en ridskola får man sälja och slakta hästarna. Det låter ju som att det i regel finns ett gäng som inte går att sälja utan skickas till slakt. Dvs, i regel har ridskolor ett gäng slakthästar utan värde i stallet. Inte enbart, men också.

Jag vänder mig mot att det skulle förhålla sig så, många ridskolor har inte en enda sån häst i stallet. Kanske någon som är trasig och skickas till slakt av den anledningen, men då hade de ju slaktats även om ridskolan varit kvar.

Jag skulle säga att starta en ridskola är en större sak än att avveckla en dålig ridskola med värdelösa hästar och ekonomi som ett svart hål.

Jag fattar verkligen inte hur en del hästföretagare tänker. Det verkar nästan som att de tror att de har någon slags rättighet att leva på sin hobby till varje pris. Gör man inte en kalkyl innan man startar ett företag som kräver anställda och stora materiella tillgångar som hästar, byggnader, mark och maskiner? Det är ju inte som att starta ett litet enmans konsultföretag där man i princip "bara" kan gå tillbaka till ett vanligt jobb igen om det skiter sig.

Nej, det är märkligt, och dessutom beklämmande vanligt som svar på frågan varför man haft personalen obetald/svart/oförsäkrad: Nejmen jag har inte råd annars, då får jag lägga ner. Det går inte att driva den här verksamheten med vita löner och alla papper i ordning. Så det måste vara såhär, så är det att jobba med hästar, det är en livsstil.

...eller så kanske man faktiskt inte kan bedriva verksamheten på det sättet?

Det är väl det i linje med det jag menade på, att en del åtminstone av dem som driver ridskolor kanske är personer som är av samma typ som tar de här arbetena med låg lön och dåliga villkor bara för möjligheten att få arbeta med hästar? Deras kunskap och intresse ligger i hästarna och inte i den företagsekonomiska biten och att det är därför det inte blir så bra, inte alltid att de är cyniska utnyttjare av arbetskraft?

Att ständigt använda sig av underbetalda "slavar" är väl definitivt att utnyttja folk? Tror inte ett ögonblick på att dessa människor "inte vet bättre". Offerkoftan verkar användas rätt flitigt inom hästnäringen.

Det jag inte förstår riktigt är varför en arbetstagare inom hästbranschen som väljer att ta ett svartarbete tex. inte har något alls ansvar själv? Så ser man inte på hantverkare som tar svartarbeten.

Det är väl det i linje med det jag menade på, att en del åtminstone av dem som driver ridskolor kanske är personer som är av samma typ som tar de här arbetena med låg lön och dåliga villkor bara för möjligheten att få arbeta med hästar? Deras kunskap och intresse ligger i hästarna och inte i den företagsekonomiska biten och att det är därför det inte blir så bra, inte alltid att de är cyniska utnyttjare av arbetskraft?

Men så är det ju i många branscher. Sen om det är cyniskt eller inte, men har man varit 40 år i branschen och fortfarande inte insett att det finns ett regelverk man borde följa, då skulle jag säga att man har valt att inget vilja veta.

Kan man inte förstå sig på hur man driver ett verksamhet med personal, så skulle jag säga att man kanske inte kan driva en sån verksamhet. Hur gärna man än vill. Ungefär som en tävlingsryttare som inte kan hantera sponsorer eller hästägare, och inte har egna medel heller. Då blir det ju ingen internationell tävlingskarriär i egen regi, hur gärna man än vill.

Det jag inte förstår riktigt är varför en arbetstagare inom hästbranschen som väljer att ta ett svartarbete tex. inte har något alls ansvar själv? Så ser man inte på hantverkare som tar svartarbeten.

Ansvar och makt hänger ihop. I det här fallet, om vi å ena sidan har en etablerad elitryttare med umgänge i ridsportens parnass, tränare på hög nivå och chef för en stor och välrenommerad ridskola, och å andra sidan en 19-åring utan gymnasieexamen, utan vare sig utbildning eller erfarenhet - tja, då skulle jag säga att mer ansvar faller på den förstnämnda.

Om t ex Maria Gretzer säger till en ung och ambitiös ryttare utan kontakter att nu får du ditt livs chans här att jobba hos mig, jag är din biljett till en ryttarkarriär, men då gäller dehär villkoren, take it or leave it, för det är såhär det ser ut. Tro mig, jag kan det här yrket utan och innan och vet hur det ska vara.

Vilken 20-åring som är beredd att ge allt för att få den biljetten är i en position att tacka nej då?

Jag kan ta som exempel, när jag var klar med min grundutbildning så var jag arbetslös några månader. Under studenttiden hade jag jobbat extra som stallskötare. Af anvisade mig då ett svart hästjobb, man skulle bo på gården och sköta stallet, mot mat och husrum, och "fickpengar" om 2000 i månaden.

Jag sökte inte ens jobbet, inte till de villkoren. Men då hade jag ju en utbildning, och jag hade jobbat i stall tillräckligt för att fatta att villkoren var usla, och att det gick att få bättre. Via kontakter fick jag tag på ett annat stalljobb, vitt, med kollektivavtal, reglerad arbetstid. Men hade jag inte haft kontakterna eller utbildningen, och därigenom andra kunskap och alternativ, då hade jag kanske tagit jobbet jag blev anvisad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästskötare får 50 000 kronor i skadestånd efter att själv ha drivit felaktig lön till domstol och hävt sin anställning. Fallet är...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Sporthorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 890
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama