Sv: Hon får inte bygga stall
hur kan du äns säga så
Det finns många superhästar där uppe i JÄTTEFINA stall... du har ingen aning om du tror att man bara kan ha hästar i dom ''STORA'' städerna man kan ha topp hästar i en liten by åxå försök få in det
Vet inte vilka orter ni pratar om, själv pratar jag om Ludvika med omnejd.
Det enda som kan kallas anläggning dvs med RIDHUS är Ludvika som är rätt sliten och inte har några ridvägar samt Pärlby-Grangärde ridklubb som jag tyckte var det överlägset bästa stället jag tittade på.
Ngt större sporthästengagemang finns inte, iaf inte så stort att det kontinuerligt (veckovis/månadvis) kommer bra tränare. Detta bekräftades av ridskolechefen och hos människor i stallen jag kollade på (9 stycken, slitna men riktiga stall, sammanlagt).
Träffade
två tjejer som verkade hyfsat engagerad (LA/MSV) de baxade in hästarn i transporten och åkte till strömsholm eller till borlängetrakten när de ville tävla eller träna(?) eller ibland till ridskolechefen i ludvika ridklubb.
Däremot kryllade det av människor som mest red i skogen och tog en och annan LC/LD när andan föll på.
Av alla hästar jag såg var den extremt stora majoriteten: kallblod, ponnier, varmblod och korsningar. Fullblod och halvblod i en ålder inte närmare döden eller triangelmärkta var definitivt inte i majoritet.
Det ger faktiskt en indikation på vad som intresserar människor mest.
De människor jag träffade, samtliga mkt trevliga, var annars otroligt överrens om att trakten inte är någon höjdare för någon som vill satsa inom ridsport (inkl ansvariga för ludvika ridklupp och pärlby).
Utöver de nio stallen besökte jag ett
antal fd garage/skjul-stall för cirkus två hästar som jag
inte tror haft besök från byggnämnd. Jag dömer inte dessa människor men jag vill inte ha min häst och det är det heller ingen som tvingar mig till.
Det är väl inget att hojta om? Ju högre upp i landet du kommer ju glesare på ridsportfolk procentuellt och ju fler skogsmullar.
Det finns säkert en och annan häst som gått msv i Ludvika men hur många är det som gör det idag?
Jag bor i ridsportmecka och går du in i ett privat stall i mina omgivningar så tävlar minst 50%. Går du in på en anläggning så är det snarare 90% och de som inte tävlar -tränar på relativt hög nivå, så det är 100% ridsportengagemang. Här hittar du folk som är på msv A och svår nivå
Det är ju kanon att det kryllar av människor som är på högre nivå än en själv för då kan man få hjälp när man vill!
Här finns det gott om ridhus (menar inte ridtält eller plåthus) och det är inga problem att hitta en schysst stall med bra ridvägar och ridavstånd till ridhus.
När jag var i Ludvika önskade jag enbart bra stall, bra ridhus och bra ridvägar. Min kompromiss var att jag kunde åka till strömsholm eller liknande en gång i veckan för att träna men de sket sig iaf på de andra punkterna. Tyvärr!