hon dödar min ponny

Sv: hon dödar min ponny

KL

Jag förstår att du och din dotter är hemskt lessen över det inträffade, men jag tror inte ni kan skylla ALLT på den andre hästen... Ni borde överhuvudtaget INTE alls försökt er på att rida hästen efter det inträffade, utan ni skulle ringt ut veterinären direkt...

Personligen så är jag av åsikten att jag vill veta vad som händer runt mina häster och deras flock... Nu har jag lyckan i att ha ett eget stall på gården, men vore det så att jag stallat in mina pållar på ett kollektivt stall skulle jag varit väldigt noga med att kolla vila olika policyis som stallet använder sig av innan jag beslutat mig....

Visst vill man gärna ha en syndabock, men att vända allt på stallägaren och fuxstoets ägare är inte sjysst,ni skulle aldrig börjat belasta ponnyn innan ni visste skadans omfattning och i nuläget så kan ni nog inte göra nått annat än konsultera en vett och invänta besked...

såg att TS redan varit hos vetten och fått svar... sorry, läste visst inte hela sidan 2:angel:

Senast ändrad:

KL

Fråga till TS:
Jag tycker det har framgått att stallägeren varit väl medveten om både den skadade ponnyns "lynne/attityd" och att den just nu behövde speciell hänsyn pga skada. Men vilken info har den som flyttat sin häst till boxen bredvid fått när stallägaren accepterat boxbytet? Denne har tydligen ett känsligt sto, som utsatts för en pressande situation och, som jag förstår det, en klar skaderisk när hon placerades i boxen bredvid er ponny.

OM stallägeren gått med på ett boxbyte utan att vare sig informera om risken att er ponny skulle "bli otrevlig", att er ponny var under igångsättning och inte fick utsättas för fysik press och dessutom inte informerat ponnyägaren om flytten tror jag att det faktiskt skulle kunna bli tal om vårdslöshet mot BÅDA hästägarna (även om "bara" en blev skadad). Om det sedan skulle hålla i rätten är en annan sak, men den omständigheten att boxar utan mellanväggar i sig är en riskfaktor som borde ställa extra höga krav på hur stallägeren godkänner och genomför omflyttningar i stallet.

Tråkig händelse. Det jag vill säga är att om jag står uppstallad i ett kollektivstall av något slag är det minsta jag begär att få veta när hästar flyttas mellan boxar och hagar och att kunna få möjligheten att vara med vid sådana tillfällen. I och med att oavsett vilken snäll och pålitlig häst jag har så kan saker hända. Så att stallägaren kan göra hur som hälst när som hälst tycker jag är fel. Det handlar om sammarbete och försåelse mellan alla hästägare i stallet.
Givetvis förstår jag att man vill byta box om den man har är för liten. Men har man stått där ett tag kan man nog stå där någon dag till tills det finns möjlighet att medela hästägaren.

Tyvär är det väll svårt att få rättsligt rätt i sådana här frågor då ord står mot ord.

Hoppas verkligen att allt går bra med hästen. Kanske ett allmänt möte med genomgång av vilka regler som gäller vid flytt av häst mm kan vara på sin plats.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Bytte för några månader sedan vår C-ponny mot en större ponny varvid vår ponny hamnade hos en familj vi umgås lite med.De köpte inte...
Svar
18
· Visningar
5 085
Senast: evej00100
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka