hon dödar min ponny

Sv: hon dödar min ponny

Ni kan ju inte ens bekräfta att skadan gick upp när hästen stod i boxen.

Fast om ponnyn var oohalt när den ställdes in i boxen, men inte efter "händelsen" är det väl ganska uppenbart när det skett!?

Måste få fråga om boxen bredvid er ponny varit tom tills "det hispiga fuxstoet" ställdes där?
Det är er ponny som är starkt revirtänkande och försvarar sin mat. Om det stod en häst i boxen bredvid innan; försvarade han inte maten då?
Om ni nu ville ha en tom box bredvid er ponny. Varför hyrde ni inte den boxen under konvalecenstiden så att den fick förbli tom. Tycker inte ni kan skylla på vare sig boxgrannen eller stallägaren för att er ponny sparkar sönder sig.

Fast om ponnyn var oohalt när den ställdes in i boxen, men inte efter "händelsen" är det väl ganska uppenbart när det skett!?

Fast hältan verkar ju inte vara jätteilla eftersom de i efterhand har ridit på ponnyn för att "känna" hältan. Då kan de nog lika gärna ha hänt när dottern red innan ponnyn ställdes in i boxen. De TROR att det hände då, tro är inte det samma som att veta.
Sedan tycker jag att TS har ett konstigt sätt att se på stoet som enligt henne har orsakat skadan när hon samtidigt säger att det är deras ponny som gör utfall. Hon tycker att konstruktionen av boxarna är ok, men säger samtidigt att fuxen nästan sparkade hennes ponny i huvudet??!! Jag får inte ihop det resonemangen och tycker det tyder på okunskap och vilja att hitta någon att skylla på.

Hästar skadar sig hela tiden på både möjliga och omöjliga sätt. Om ponnyn nu slog upp skadan så här lätt så var det säkert bara en tidsfråga innan det hade hänt ändå.

tråkigt är det likväl

Suck:confused::confused: Om du läst vad jag skrev så vill jag inte fuxstoet något ont. Hon har varit en kortare tid hos en ägare, som har blivit rädd för henne. Jag önskar henne gärna att få fasta ramar och bli trygg och nöjd med tillvaron, vilket är ägarens mål.
Boxen brevid vår ponny var tom, eftersom hans hagkompis nyss flyttat till hörnboxen i andra ändan av längan av tre, som blivit ledig då hästen sålts. (alla vill väl ha en hörnbox, och den är dessutom störst av de tre). Det fungerade annaras bra. Vår ponny är ranghög, men en mycket klok ledare. Att han är extremt rädd om sin mat beror på en tidigare erfarenhet som unghäst. Men egentligen har det inte med saken att göra.
Ni kan diskutera hur mycket ni vill om hältan hade med den beskrivna incidenten att göra. Vi vet att den har det. I dag har vi varit hos veterinären och det är senskadan som gått upp. Risken är nu stor att vi får ta bort honom.
Jag startade tråden för att jag mycket ledsen och väl ville få ur mig det, men också för att få förslag vad jag kunde göra (och inte för att höra hur dum jag är). Fastän läget nu är ännu mer förtvivlat, har jag ändå fått ett förslag hur man kan göra för att samtliga inblandade skall gå vidare utan att någon känner sig överkörd eller anklagad. Bådar riktigt gott faktiskt. Hur? Det kan ni fundera vidare på om ni vill.
Jag kommer inte skriva mer i den här tråden.

usch så tråkigt att er ponny slagit upp senskadan!
Jag hoppas att den lyckas läka ihop så att din dotter kan fortsätta rida honom.
Jag hoppas även att ni löser problemet med vems ansvar det är :)

Det jag tycker är konstigt är att varför går inte den nya hästens ägare in och tar hästen? Förstår att din dotter inte vågar sig in, men stod den andra och glodde den oxå?

Jag tycker det är dåligt utav stallägaren som sätter in en ny häst bredvid en annan utan att fråga först och sedan att det inte finns galler????? Vad som helst kan hända som i detta fall, man vet ju inte hur en ny häst fungerar? Bättre att sätta in en som stått i stallet tidigare, Åh ursäkta men det finns fan idioter till allt!:mad:

Att sedan den nya ägaren inte gjorde någonting är tragiskt.

Tyvärr tror jag nog inte du kommer få någon ersättning, men jag skulle bytat stall, även om det är bra osv, måste tänka på hästen i första hand.

Om det är öppen vägg mellan boxarna så kan stallet knappast vara godkännt.

Är det däremot en gallervägg så lär det vara godkännt men då borde ju inte grann-hästen kunna komma åt er ponnys mat.

Sen kan man ju ifrågasätta lämligheten att byta boxgrannar när varken du eller stallägaren är med?
Framförallt om hästarna har möjligheten att komma åt varann och fysiskt skada sig elelr den andra hästen.

Vi har i vårt stall flyttat runt lite bland hästarna för att få så många som möjligt att trivas. Den jag rider har stått mitt i en boxrad tidigare med påföljd att han varit väldigt aggressiv mot grannarna framförallt vid fodring men även då folk skulle hantera honom (Tex ta på grimma för utsläpp). Vi testade att byta runt lite bland hästarna och har nu en vettig lösning. "Min gringubbe" står närmare fodringsplatsen och i en kantbox som bara ger en granne. Det är betydligt lugnare i stallet nu.

Jag hade aldrig accepterat att ha en så öppen box som du beskriver och dessutom att man byter grannar utan att du är med???! Såg att det pratades om tingsrätten, tror det blir svårt då bevisbördan ligger på er. Jag hade lagt de pengarna på en mellanvägg alternativt bytt stall (beror ju på hur nöjda ni är i övrigt)

Lycka till m ponnyn!

Jag fattar inte varför folk flyger på dig!?

Jag tycker precis som dig.

Stallägaren var underrättad att hästen INTE under några som helst förhållanden fick utsättas för situationer där den var tvungen att hävda sin rang. Att byta boxgranne är en sådan situation. Det vet alla som håller på med hästar. Eller jag hoppas att alla vet det.
Att byta boxgranne innebär alltid en risk för pip och skik, speciellt om man inte har galler.
Sedan blev Ingen, varken du eller din dotter, tillfrågad om det var ok, eller ens informerade. Vad hade hänt om ingen av er var i stallet?
Hade ni kommit till stallet och haft en halt häst och inte fattat något?

Väldigt dålig stil, inte bara av stallägaren utan även av fuxens (nya) ägare.

I ditt fall skulle jag ta kontrakt till utbildad person för att få hjälp.
Nu vet jag inte vad vet.kostnaderna går på. Men jag anser ändå att stallägaren ska stå för kostnaden (självrisken).
Och ett stort jävla "Förlåt jag är en idiot som inte tänkte mig för!"

Och givetvis är det stor risk att hästen blev halt av detta och itne av igångsättningen.

Det lär ju inte vara en tillfällighet att rehab. gått bra ända tills händelsen och att ponnyn sedan på en dag blir tokhalt av att bli skrittad...

Jag håller tummarna för er ponny och en stor kram till dig och din dotter.

Senast ändrad:

Öppet mellan boxarna är godkänt, så länge hästarna håller sams. Det har tydligen fungerat med den tidigare hagkompisen, så jag ser ingen anledning att TS skulle ha reagerat på att boxen var "felaktig".

Däremot måste väl rimligtvis en sådan box ställa större krav på hur man flyttar om hästarna, och att sättet det gjorts på är helt olämpligt visar väl även beskrivningen av stoets reaktion? Om jag förstått det hela rätt är det inte ens ägaren utan någon som har hästen på prov som utsatt även den hästen för en rätt stor skaderisk.

Jag tycker faktiskt det finns anledning att kolla upp det juridiska för jag tycker det verkar möjligt att stallägare som gett Ok till flytt resp den som fyttade stoet inte varit så försiktiga som man borde kunna kräva med tanke på hur boxarna är konstruerade, hästarnas temperament och lynne, skadan hos TS häst osv.

Varför inte börja med att fråga stallägeren om denne har en verksamhetsförsäkring som täcker liknade händelser?

Suck:confused::confused: Om du läst vad jag skrev så vill jag inte fuxstoet något ont. Hon har varit en kortare tid hos en ägare, som har blivit rädd för henne. Jag önskar henne gärna att få fasta ramar och bli trygg och nöjd med tillvaron, vilket är ägarens mål.
Boxen brevid vår ponny var tom, eftersom hans hagkompis nyss flyttat till hörnboxen i andra ändan av längan av tre, som blivit ledig då hästen sålts. (alla vill väl ha en hörnbox, och den är dessutom störst av de tre). Det fungerade annaras bra. Vår ponny är ranghög, men en mycket klok ledare. Att han är extremt rädd om sin mat beror på en tidigare erfarenhet som unghäst. Men egentligen har det inte med saken att göra.
Ni kan diskutera hur mycket ni vill om hältan hade med den beskrivna incidenten att göra. Vi vet att den har det. I dag har vi varit hos veterinären och det är senskadan som gått upp. Risken är nu stor att vi får ta bort honom.
Jag startade tråden för att jag mycket ledsen och väl ville få ur mig det, men också för att få förslag vad jag kunde göra (och inte för att höra hur dum jag är). Fastän läget nu är ännu mer förtvivlat, har jag ändå fått ett förslag hur man kan göra för att samtliga inblandade skall gå vidare utan att någon känner sig överkörd eller anklagad. Bådar riktigt gott faktiskt. Hur? Det kan ni fundera vidare på om ni vill.
Jag kommer inte skriva mer i den här tråden.

Fast din fråga från början var om du kunde stämma stallägaren och få ersättning för att hon "dödar din ponny". Just det sättet att se på saken får iallafall mig att undra. Sedan höll jag med om att det inte var vidare smart av stallägaren att flytta en häst till just den boxen utan att fråga och även dumt av hästägaren att inte flytta bort hästen när hon såg hur situationen blev.

Sedan har ju de flesta i tråden uttryckt sina sympatier för dig och din dotter även om de flesta inte tror att du kommer att komma särskillt långt med en stämning. Om man inte vill ha olika svar så ska man nog inte fråga på ett internet forum.

Det är väl bra om ni på något vis är på väg att komma överens om något, hur känns inte relevant.

Sorgligt att ni kanske måste ta bort ponnyn men det är ju faktiskt pga av ursprungsskadan, hade inte den funnits så hade den inte varit halt nu heller. Att hästar slår upp inte helt läkta senskador är JÄTTEVANLIGT och kan ske på alla möjliga sätt oavsett hur försiktig man är.

Bara för att man inte håller med dig och ifrågasätter vissa saker så behöver du inte bli arg för det, så är det man tycker och tänker inte alltid lika.

Spelar ingen roll om skadan gick upp pga boxkonflikten. Man ska inte ställa två hästar som inte kommer överens som boxgrannar när man har så här låga mellanväggar.
Täta väggar så inte hästarna kan se (och ffa inte nå) varandra är det som gäller. Inte ens galler är speciellt lämpligt i en situation som denna. Den ranglåga hästen ska inte behöva känna sig stressad och hotad i sin egen box - sitt eget hem!

Spelar ingen roll om skadan gick upp pga boxkonflikten. Man ska inte ställa två hästar som inte kommer överens som boxgrannar när man har så här låga mellanväggar.
Täta väggar så inte hästarna kan se (och ffa inte nå) varandra är det som gäller. Inte ens galler är speciellt lämpligt i en situation som denna. Den ranglåga hästen ska inte behöva känna sig stressad och hotad i sin egen box - sitt eget hem!

Har jag någon gång skrivit att jag tycker att man ska det???

Sedan så kommer helt täta väggar snart bli förbjudna (2010?). Hästar SKA kunna se varandra OCH ha fysisk kontakt genom galler (nätgaller) eller över boxväggen som ska vara tillräckligt hög men inte för hög. Om hästen som står brevid kan luta sig in och äta av den andres mat, ja då är boxväggen för låg. Detsamma om hästen i den ena boxen riskerar att bli sparkad i huvuet av den andra hästen.

Sedan så kommer helt täta väggar snart bli förbjudna (2010?). Hästar SKA kunna se varandra OCH ha fysisk kontakt genom galler (nätgaller) eller över boxväggen som ska vara tillräckligt hög men inte för hög.

Nja så här står det:
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor
10 §6 Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara
utformade så att skaderisken minimeras.

Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.
Allmänna råd till 3 kap. 10 §
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt

4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt.

Och det verkar ju inte ha varit särskilt lämpligt med fysisk kontakt mellan TS häst och "fuxen".

Det står BÖR inte SKALL.

Dessutom står TS häst "mitt i" boxraden och har alltså boxgranne på andra sidan. Måste man ha boxgranne på två sidor blir det svårt- ingen får då stå ytterst.

Och troligen kan TS häst se hästar i boxraden "mittemot" - om det är flera boxrader.

Så föreskrifterna tillåter, vad jag kan se, att man använder sunt förnuft.

Senast ändrad av en moderator:

hej
läst igenom o tycker fega påhopp. en hispig häst är väl vad den är o förmodligen mer hispig när den bara ställs in i en box där den inte har varit förut. den om någon försvarar sitt revir i det läget och om dess ägarinna dessutom ska ställa om saker o klippa till en ponny som hon inte vet ett skit om och dessvärre ännu mindre om sitt eget livsfarliga beteende då är det ju bäddat för tråkigheter. det är bara människor som håller på med såna korkade saker i tron att en häst är en pjäs man bara flyttar runt.
synd på ponnyn o synd på dottern, är man yngre i ett stall så är det sannerligen svårt att hävda sej, dessutom är det inte så självklart att gå emellan det är farliga situationer som uppstått o uppstår med hästar.
vuxna med ärthjärnor som inte kan hantera hästar och klara att vara fördöme för yngre ska skaffa sej gosedjur som hobby.

mvh
kladruby

Jag har ingen aning om ifall det är rätt eller fel enligt lagen eller så, men personligen tycker jag att det var fullkomligt oansvarigt av stallägaren. Helt otroligt ansvarslöst.

Ts häst har för det första hörnbox, det har hon skrivit flera gånger.

Sedan skrev jag att det kommer att bli förändringar i hur boxväggar ska vara utformade (kontakt, galle mm), jag skrev inget om hur det ska se ut nu.
Det var ett svar till den som skrev att täta väggar var det som gällde.

Nu har vi liksom kommit ganska långt från ämnet som var att TS stallägare dödar hennes ponny och borde ersätta henne vilket jag inte tycker, men andra tycker det. Vi tycker olika helt enkelt. Därmed inte sagt att stallägaren och fuxstoägaren gjorde rätt, tvärtom. Men därifrån till att kunna få ut pengar genom en stämning känns ganska lång.

Givetvis är det jättetråkigt för TS och hennes dotter, ingen har väl tyckt något annat.

Jag håller med dig - värst vad folk verkar irriterade av ts.

Till TS:

Jag förstår din uppgivenhet. Klart man skulle bli förtvivlad efter att ha kämpat med att få ponnyn frisk.

Sen kan jag inte se att stallägaren gjort något olagligt - däremot tanklöst och dumt. Har själv inackorderingar i mitt stall, och skulle såklart diskuterat för att hittat en lösning innan jag omplacerat en häst bredvid en konvalecent.

Tex borde stallägaren förvarnat dig innan någon häst flyttades in i den tomma boxen, och gett dig möjlighet att själv hyra den ifall du ville vara säker på att inte någon häst flyttat in där. Och självklart skulle du i alla fall blivit informerad innan hästen flyttades dit.

Tänker mest på din dotter - stackare som kämpat så länge med ponnyn och som nu åter står med en skadad häst. Hoppas det löser sig!

Detta (citatet i mitt tidigare inlägg) är de regler som kommer att gälla f o m 1 augusti 2010.

Idag gäller enbart "Skiljeväggar mellan boxar skall vara utformade så att skaderisken minimeras"

Till TS
Synd att vi inte får höra hur det gick-men hoppas din /er ponny klarar sig oavsett om det blir nåt skadestånd eller ej. Brist på kunskap/hästvett var det ju i vart fall.

om din häst står skadad/på rehab och kräver lite speciella omständigheter under en tid och du påtalar detta noggrannt för stallägaren som accepterar och hör vad du säger. Skulle du då bara avliva hästen och rycka på axlarna när stallägaren helt ignorerar er överenskommelse och hästen far illa?? "Shit happens, hästar skadar sig titt som tätt, bara å skaffa en ny"

Till TS
Jag hade blivit vansinnig om jag vore du. En överenskommelse är en överenskommelse oavsett om det ingår i något skrivet avtal eller inte. Muntligt gäller lika väl som skriftligt. Fruktansvärt dålig stil av stallägaren!! Att någon ens yttrar sig om din dotter är också helt sjukt. Herregud, man kan väl inte kräva att dottern ska gå fram till dem och be dem flytta den nya hästen! inte heller att hon ska ta ut sin egen ponny å låta den stå ute över natten typ...
Nä. Som stallägare måste man kunna visa hänsyn. Om fuxen behövde en ny box hade ju stallägaren bara kunnat säga "Ja ni kan prova boxen bredvid ponnyn där borta men just nu står den på rehabilitering och får inte bli upprörd och han är lite kinkig med sina grannar men om en månad kan ni ta den boxen, det garanterar jag"

Ring och berätta historien för någon kunnig inom området; skadestånd osv vore kanske på sin plats. Vårdslöshet kanske även finns bland djur av någon form lika som i trafik mm.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Bytte för några månader sedan vår C-ponny mot en större ponny varvid vår ponny hamnade hos en familj vi umgås lite med.De köpte inte...
Svar
18
· Visningar
5 085
Senast: evej00100
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka