Hon betalar inte stallhyran...

R

Rigoletto

Detta är egentligen inte mitt problem men tänkte hjälpa stallägaren lite för jag tycker synd om han...

I stallet finns en kvinna,38 år, men är rent allmänt väldigt barnslig, när jag pratar med henne känns det som att samtala med en person runt femton år (har inget med saken att göra egentligen :angel: )

Nu är det så här att hon betalar inte stallhyran, hon har alltid varit dålig på att betala i tid osv, men på senaste tiden har hon inte betalat något alls, nu har hon inte betalat stallhyran på fyra (!) månader :eek: Det rör sej om ca 4000:-

Vad har stallägaren för rätt att vräka henne, eller kräva henne på sina pengar, när han inte deklarerar för verksamheten?
Hästen står också skriven på hennes mamma vilket gör det hela lite mer komplicerat för då har hon väl egentligen ingen skyldighet alls att göra rätt för sej?
Kan man kräva mamman på pengar på nåt sätt??

Nu har det börjat ringa folk o vill ha stallplats i stallet,som just för tillfället är fullt, därför är ju stallägaren i ännu mer behov av att bli av med henne...samtidigt är han för snäll, han skulle ju sagt till ordenligt redan när han inte fick in några pengar efter första månaden.

Jag har hört att om inte hästägaren betalar för sej så tillfaller hästen stallägaren efter en viss tid, är det något som stämmer o efter hur lång tid är det isåfall?

Någon som vart med om något liknande eller har nåt råd på hur man kan göra?

Sv: Hon betalar inte stallhyran...

Om det rör sig om svart verksamhet är det svårare att reda ut det. Det finns färre metoder att ta till, stallägaren är säkert inte vanvettigt intresserad av att anlita myndigheter för att driva in pengarna.

Skriv en räkning och skicka till henne, skriv på fakturan att om inte hyrorna betalas innan xxxx-xx-xx kommer hyresavtalet att upphöra och omgående avflyttning krävas. Frågan är ju sedan vilka åtgärder man har rätt att vidta, det är ju Kronofogden som gör utmätningar och som i s f kan ta hästen och lämna till försäljning eller stallägaren. Och det förfarandet är nog inte stallägaren så intresserad av...

Jag har sagt till stallägaren att han kan säga till henne att den första mars ska jag ha pengarna för de här fyra månaderna plus hyran för mars (den ska alltid betalas i förväg), annars har du bara stallplatsen kvar till den 10:e mars, ex.

Det han är rädd för är att hon inte ska bry sej o ändå stanna kvar liksom, jag sa då att han kan ju ta in en ny häst till den 10:e då, för då har hon ju ingen plats till hästen = hon måste flytta, MEN vad gör man om hon ÄNDÅ inte flyttar, man kan ju inte bara skita i att ta in hennes häst från hagen en dag o låta honom stå där ute själv utan mat...

Detta låter ju som ett högst osannolikt scenario, men det värsta är att jag tror att det skulle kunna hända, hon är speciell den här personen, tar inte så bra hand om hästen, åker upp o mockar o gör maten gör hon varje dag, men det var säkert två månader sen hon hade inne hästen o borstade han...lite pinsamt skulle jag tycka om hästen fortfarande går med lera i pälsen när det har vart snö i flera veckor ungefär...

Han skos MAX två gånger om året och när han väl har skots så får han gå med skorna på tills de trillar av av sej själva, detta är sorgligt men sant.

Hon har ALDRIG några pengar, har frågat henne mängders med gånger vad hon har han kvar för, hon har varken pengar eller intresse för att ta hand om hästen, men hon kan ju inte sälja honom eftersom hon haft honom sen han var ett år, han är femton nu.

Vilken sorts uppstallning har ni?
Hyr hon en box och sköter hästen helt själv, eller ingår viss skötsel av stallägaren och kan denne byta box om det skulle behövas?
Hyr hon bara boxen så gäller hyreslagstiftningen och dess regler för vräkning, uppsägningstid och besitningsrätt. Besittningsskyddet inträder efter det att hon haft boxen i nio månadre eller mer.
Är det så att viss skötsel ingår, så är stallägaren skyldig att se till att hästen mår bra. Att den får foder m m även om ägaren inte betalar. Däremot finns inget besittningsskydd då. När det gäller denna formen av uppstallningsavtal kan stallägaren hålla kvar hästen som pant för hyran. Så kallad rentionsrätt.
Så vad stallägaren ska göra hänger ju på vad för sorts uppstallning det rör sig om.

Hm, jag förstod nog inte allt du skrev...

Hon hyr boxen, man måste komma själv och mocka o göra iordning fodret åt sin häst varje dag, men stallägaren sköter in/utsläpp och fodring morgon, em och kväll.
Hon kan byta box om det hade funnits en ledig om det skulle behövas, alltså hon är inte bunden till just "sin" box, om det var det du menade.
Hon har haft hästen i stallet i ca 2,5 år.

Om stallägaren kan ha kvar hästen som pant för hyran, men ändå inte får några pengar, kan han då sälja hästen för att få in pengarna, och efter hur länge i såfall?

Viss skötsel ingår ju i vårt stall så det är väl den där rentionsrätten som gäller då eller?

En del människor har rätt så dålig koll på saker och ting har jag märkt. Vi hade en hyresgäst (lägenhet - inte box ;-) som sa ungefär "Ooops, har jag inte betalat hyran på fyra månader.... oj, vad ska jag göra nu?" Men då gjorde vi en avbetalningsplan och pratade med henne varje månad hur det gick med pengarna osv för hon behövde helt enkelt hjälp och när det blir mycket pengar som man är skyldig har man ofta svårt att få fram hela beloppet på en gång.
Fast om man ska säga upp hyresgästen eller inte, där har jag inget bra svar...
Dr Phil brukar säga: "Den bästa förutsägelsen på framtida beteende är hur man har betett sig tidigare".
/nocke/

Sån är hon tjejen i stallet lite oxå, om stallägaren påminner henne (vilket han gör ca en gång i veckan) om hur mycket pengar hon är uppe i så säjer hon alltid lika förvånad: Nej men, oj är det så mycket?!? Har jag inte betalat för november? Noll koll liksom :smirk:

Stallägaren har försökt att vara snäll så hon ska betala tillbaka lite varje gång hon har pengar, men det går ju så sakta så det fylls på med mer skulder hela tiden.

Undrar när hon ska inse att hon inte har råd att ha häst?

För att ha rätt att sälja hästen med retentionsrätt så måste man göra en del saker. Bland annat säga upp avtalet. Sedan ska det gå minst 3 månader efter det att man upplyst om att hästen kommer att säljas om inte denhämtas och skulderna betalas.
När det gäller den här hästen så ska uppsägningen gå både till 38-åringen och hennes mamma så tydligen är hästägaren. Så om det sker kan hästen säljas efter 3 månader, men stallägaren får bara ta så mycket av summan som dom är skyldiga, resten ska gå till ägaren. Men det krävs en hel del juridik så om det går så långt är det nog bäst att ta kontakt med någon som är riktigt kunnig i den här lagstiftningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 672
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama