Sv: Hon bara krullar i hopp sig
Ut och gå på en skogsväg?
Min vek in nosen extremt mycket i början, jag är kass på att tömköra! Med min tränare (vi gick inkörningskurs vinter som 2.5-åring) gick det dock prima på sträckt töm. När jag gick bakom och tömmen hängde en halvmeter så gick pålle fortf med nosen i bringan och var knappt styrbar
Jag tömkör numera bettlöst, men jag gör det bara för att vara ute och skritta i rask takt, precis som en promenad men jag går bakom.
När jag kör löste jag problemet med att fästa en deltatygel mellan bettet och ringarna i nosgrimman (engelsk pullback). Det funkade mycket bättre! Nu skulle nog tom jag kunna köra utan deltan men eftersom vi bara nöjeskör någon gång om året rakt fram i trav i skogen så har jag den på.
Hade jag kunnat så hade jag bytt till ett mildare bett, min häst föredrar dock bara ett fåtal (redan milda) bett så jag fick komma på något nytt liksom
Hade säkerligen gått att köra bettlöst oxå men jag vill def ha en nödbroms när han har vagn efter, spec eftersom jag aldrig kört innan vi körde in honom heller.