Hon bara krullar i hopp sig :(

T

Tezzanj

Har börjat töm köra min gamla tant 20år :) Men jag har ett jätte problem då hon krullar i hopp sig och det resulterar i att hon inte ser var hon går :( förra gången vi tömkörde henne så gick hon in i en stam från ett träd som stack ut lite från vedtraven :) OBS första gången och lite svår styrd oxå :) Behöver hjälp med att få upp huvudet på henne några bra knep?!

Sv: Hon bara krullar i hopp sig :(

Om du tömkör över lite bommar så måste hon ju se sig för? fast det får kanske inte upp huvudet på henne.

Ha tömmarna i översta tömringen på gjorden, så högt det går alltså.
Sen skulle jag mest bara fokusera på att få hästen fram, fram och fram! tänk inte på formen eftersom det är nytt för er båda. Låt henne krulla lite i början och försök korrigera när hon blir starkare :) Vet ju inte hur musklad hon är men har ni samma problem i ridningen?

Nej i ridningen har vi inte det problemet alls :) Försökte driva nu när jag var ute för att få henne till bettet vilket slutade med att både hon och jag stog på en stenmur för att hon blev arg och frustrerad :( Kanske är för gamal för att börja göra dessa dumheter med :) Men töm logering eller vad man nu ska kalla det, går jätte bra i trav iaf :) Bra ben arbete och jobba i rätt form :)

Då skulle jag gissa på att hon kanske inte förstår vad hon ska göra? Börja att ha en medhjälpare som går bredvid vid huvudet i början som avlägsnar sig mer och mer.

Hästen är absolut inte för gammal :)

Hade en medhjälpare som tyvär förflyttade sig bort typ 6m mär hon började bli frustrerad :( Höll på att bli tokig på denna men då reagerar hästen oxå om jag blir arg så jag fick ju bara försöka lösa det efter bästa förmåga själv :)

hur är det med synen? annars finns det en rem inom travet som reglerar hur lågt hästen kan hålla huvudet.

Är inte bettet för starkt då? Ett för starkt bett eller fel bett kan ju få hästen att krulla ihop sig och helt omöjlig att styra.
Även odet är det "vanliga" bettet kan det vara för starkt när man tömkör och kör och rätt när man rider. Det är stor skillnad på sakerna även om vi som människor inte tycker det.

Råkade trycka på att svara fel person. Alenchik var ju inte TS.

Då kanske medhjälparen förflyttat sig bort för snabbt. Om 5 meter känns ok, stanna där ett tag och kör. Prova sedan med 6 meter, funkar det inte, gå tillbaka till 5 meter.

Antagligen känner sig hästen kanske inte helt trygg med att gå ensam längst fram. Kanske pga självförtroende, syn, bettet eller ovana?

Jag "kör" på ett vanligt tre delat bett :)

Min medhjälpare flyttade på sig för att hon blev rädd när min lilla häst ca 175 blev frustrerad av situationen :( Men vi "körde" igår igen själva denna gången och det gick super bra utan krull och strul :) Vi travade lite oxå viket funkade riktigt bra , måste ju prova :) Går kanske lite fort men det gick ju bra iaf :) Men nu är vi tillbaka på ruta 1 för oss och ska stärka oss i skritten innan vi försöker gå vidare :)

Har ni några tipps på övningar så vi kommer framåt :)

Går i serpentiner, ryggar, voltar och går i 8or har lite problem med att bara gå rakt fram då jag är på en stor äng med stenmur runt och vill inte vara där uppe mer så håller vi oss på mitten av ängen :P

Skulle ta hjälp av en medhjälpare som inte blir rädd för hästen!
Men härligt att det gick framåt sen :)

Mitt bästa tips för att hitta framåtbjudningen är UT och kör, ta gärna med en annan häst i täten så ni får lite drag. Då kanske hon fattar grejen bättre :)?

Ut och gå på en skogsväg?

Min vek in nosen extremt mycket i början, jag är kass på att tömköra! Med min tränare (vi gick inkörningskurs vinter som 2.5-åring) gick det dock prima på sträckt töm. När jag gick bakom och tömmen hängde en halvmeter så gick pålle fortf med nosen i bringan och var knappt styrbar ;)

Jag tömkör numera bettlöst, men jag gör det bara för att vara ute och skritta i rask takt, precis som en promenad men jag går bakom.

När jag kör löste jag problemet med att fästa en deltatygel mellan bettet och ringarna i nosgrimman (engelsk pullback). Det funkade mycket bättre! Nu skulle nog tom jag kunna köra utan deltan men eftersom vi bara nöjeskör någon gång om året rakt fram i trav i skogen så har jag den på.

Hade jag kunnat så hade jag bytt till ett mildare bett, min häst föredrar dock bara ett fåtal (redan milda) bett så jag fick komma på något nytt liksom :) Hade säkerligen gått att köra bettlöst oxå men jag vill def ha en nödbroms när han har vagn efter, spec eftersom jag aldrig kört innan vi körde in honom heller.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 558
Senast: Pratsch
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka