Hon är ju inte

Vita_N_6520

Trådstartare
Redigt klok..?! För det kan väl inte vara bra för hästen ;
Det är så att en kompis ska åka iväg på träningstävling (hoppning då..) med en ridskolehäst nu på söndag...
Men, för det första så är hästen inte hoppad på ungefär tre månader, och iochmed att vi inte har något ridhus så har hästen inte heller gått ordentligt på hela vintern...
Kanske har galoperats några gånger de senaste veckorna på för hårt underlag.

Det är väl knappast bra för hästen att åka iväg och hoppa 1-2 banor på en tävling där de brukar ha runt 10 hinder..?
Antar att hon kommer hoppa 70-90cm nånting, vilket oxå är hästens begränsning i vanliga fall...
Vad tänker vissa människor med?
Skulle ni åka iväg så där, bara för att ni ville hoppa..?

:mad:

Sv: Hon är ju inte

Ja du... 10 språng på 70-90 cm hinder tror jag inte någon häst dör av.

Jag skulle inte åka iväg så bara för att JAG ville hoppa. Däremot skulle JAG kanske ta chansen att rida i ridhus för att hästen ska få kunna röra på sig ordentligt, kunna galoppera lite och skutta över småhinder - om det nu är stenhårt i backen hemma. Förutsatt att hästen har en grundkondition!!!

En häst som inte hoppat på tre månader klarar garanterat att hoppa 10 låga språng. Hästar tappar inte kondition som vi människor.

Kan du inte fråga ryttarinnan hur hon tänker? Hon kanske har en vettig plan?

Eller så är hon helt väck och inte är det minsta medveten om hur dumt det kan vara om nu hästen är så otränad att den inte klarar tio språng. Men då kanske du kan tala om det för henne? Vi här kan ju inte göra något åt det...

/C

Tänker inte säga nåt om din kompis, svårt att svara på.

Däremot tog jag med mig pållan på en cr och hoppade två klasser 70 & 90cm igår och hon har inte heller hoppat sen i oktober.
Å andra sidan så är hon i fin kondition och välmusklad och 18 språng + framhoppning är absolut ingen fara...

Släpper ridskolan iväg en lektionshäst har de väl förhoppningsvis kunnig personal som bedömt att den är i kondition för träningen?

Fö är det ju inget som hindrar att man travhoppar banorna om det är bristen på galoppträning man oroar sig för.

Småhinder o småhinder.. :smirk:
Det beror väl på hur man ser det...
För en väldigt stor tung häst, som hoppar en bana på 90 cm som max, är inte hindrena speciellt små..
Det är ju lixom en ansträngning i sig..

Och en bana på 10 hinder kanske inte är så mycket om man hoppar en bana på 70 cm, men sen om man "måste" hoppa om oxå (vilket hon gjorde) så blir det två banor, och sen så rider hon fram relativt hårt och sen rider en klass till rätt kort tid efter..
(när vi va där sist så fick vi hoppa med max ½ timme mellan klasserna..)

Det Blir ganska mycket...
O hästen va tydlgien helt slut efter...
Inte så konstigt.

Det är ju som någn skrev, svårt för er att svaraq på, jag blev bara lite upprörd när jag hörde det eftersom jag själv tänekr väldigt mycekt på hästens säkerhet..
När jag var mindre rutinerad så skaffade jag mig en häst och tävlade ganska "mycekt" på utan att veta koncekvencerna av mitt ridande, igångsättande o allt sånt.
Hon har nu haft rätt myhcket problem med benen
Så jag tänker lite mer på sånt nu för tiden..

Samt att ryttaren i fråga har en häst som hon hoppat så mycket på/ridit för hårt på för dåligt underlag att den hästen aldrig med kommer bli bra.

Jag skulle nog tränna lite...
Jag tror inte att de e så farligt men jag skulle nog inte åka...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Görel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar