Sv: Homozygot

Hej!
Förlåt att jag lånar eran tråd, men jag har en fråga om det här med homozygota hingstar.

Jag blev så paff när jag såg en avkomma efter Robin Z till salu i Ridsport. Det var en skimmel!!

Jag har BARA sett bruna Robin Z hästar!!
Hur kommer sig detta?
Var mamman honozygot skimmel??

Hoppas att Någon vet!
MVH Anna

anna_lundsbo skrev:
Hej!
Förlåt att jag lånar eran tråd, men jag har en fråga om det här med homozygota hingstar.

Jag blev så paff när jag såg en avkomma efter Robin Z till salu i Ridsport. Det var en skimmel!!

Jag har BARA sett bruna Robin Z hästar!!
Hur kommer sig detta?
Var mamman honozygot skimmel??

Hoppas att Någon vet!
MVH Anna
Det räcker med att mamman har ett skimmelanlag för 50% av avkommorna ska bli skimmel.

Men hur kan det då komma sig att det blivit en skimmel efter Robin Z som sägs vara homozygot (brun)? Slår det homozygota skimmelanlaget ut det bruna homozygota anlaget då eller? Hoppas du förstår vad jag menar.

Gud vad svårt allt verkar :confused:

Jag skulle vilja veta vad för färg (sannolikheten) ett föl får, som är efter både skimmelsto och skimmelhingst.
Om hingstens föräldrar är bruna, och stoets föräldrar är brun/skimmel.
Kan man räkna ut sådant?

En skimmelhingst kan inte ha bruna föräldrar eftersom en skimmel måste ha en förälder som är skimmel.

Hej igen!
Anledningen till att jag undrade är att jag hörde att vill man ha ett brunt föl så skulle man betäcka med Robin Z eller Maraton.

Hur blir det om man betäcker en homozygot skimmel med en homozygot brun hingst??

Jag fattar nog inte detta...
Jag har aldrig ens sett en avkomma efter Robin Z som ens är fux?

Anna

Skimmelanlaget läggs väl ovanpå det andra och kan inte slå ut nån annan färg, däremot dölja. Så en sån häst borde bli skimmel född brun.

Ok, är inte riktigt med på vad du menar men ok. Med andra ord så måste ju det homozygota skimmelanlaget slå ut det homozygota bruna anlaget.

shady skrev:
Med andra ord så måste ju det homozygota skimmelanlaget slå ut det homozygota bruna anlaget.

Skimmelanlaget är ju lite speciellt, eftersom alla (avblekbara) skimlar föds med en grundfärg som sedan bleks. Alltså kan man inte säga att skimmelanlaget "slår ut" det homozygot bruna. Ett föl efter homozygot brun-pappa och homozygot skimmel-mamma blir med 100% säkerhet skimmel född brun! Fölet får helt enkelt både anlag för brunt och skimmel, inga konstigheter alls egentligen.

//Kristin

Ok då är jag med. Tack. Men om stoet eller hingsten INTE är homozygot skimmel, är det samma sak ändå?

Sv: Re: Homozygot

Varför dör de fostren som får homozygot anlag för konstantskimmel?

och hur funkar det om man betäcker ett sto med dominant homozygot färg med en hingst som också har dominanta homozygot anlag för en annan färg? (dvs sto och hingst har dominanta homozygota anlag för var sin färg)

men mitt föl kan bara bli brunt eller fux om jag vet rätt? rätta mig om jag har fel.
(stoet är fux pappa är Quite Easy)

En skimmel har ju en annan färg under, fast bleks till vitt. Jag vet en brun NewForest (död nu iofs) med skimmelföräldrar. Hade det vita slagit ut dom andra färgerna hade ju det inte varit möjligt. Så en skimmel är ju alltid född med en grundfärg som bleks med åldern och genetiskt så är ju hästen den grundfärgen. En skimmel född isabell har ju fortfarande kvar gulanlaget och kan ge gulingar med en ickegul häst, trots att den är skimmel.

Det har ju varit lite så på connemaror där skimmelfärgen är väldigt utbredd. Där försöker man ju ha koll på grundfärgen så man vet om den är född gulbrun/gulsvart/isabell så man inte sätter ihop den med en gul "partner" och riskerar en dubbelgul vilket jag förstått inte är önskvärt.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 474
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Undrar om någon här varit med om att de behövt sjukskriva sig under studierna? Jag kommer antagligen behöva vara borta från skolan i ca...
Svar
7
· Visningar
658
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka