Holy shieeet..

Sv: Holy shieeet..

*KL*

Dobermann är den bruksras som handlar längst ner på min "vill-ha-lista". Skulle inte ens ta en om jag så FICK en. Många av mina vänner här i Göteborg kör dobermann. Och jag förstår dom inte alls. Hundar som piper, skäller, gnyr, hoppar, springer, jagar och fan vet allt. Inte ett uns naturlig förighet i sig. Dessutom lättstörda, kommer det en fågel på träningen så avbryts allt. Sen det där jävla springandet, en dobermann ÄLSKAR att springa och gärna en bra bit ifrån matte/husse. Får man inte till inkallningen 100% i valpstadiet så får man nog kämpa en hel del för att lösa problemet.

Nej fy fan, det finns andra betydligt lättare hundar att ha att göra mig. Det finns inget som tilltalar mig med en dobermann. Alls.

*KL*

Dobermann är den bruksras som handlar längst ner på min "vill-ha-lista". Skulle inte ens ta en om jag så FICK en. Många av mina vänner här i Göteborg kör dobermann. Och jag förstår dom inte alls. Hundar som piper, skäller, gnyr, hoppar, springer, jagar och fan vet allt. Inte ett uns naturlig förighet i sig. Dessutom lättstörda, kommer det en fågel på träningen så avbryts allt. Sen det där jävla springandet, en dobermann ÄLSKAR att springa och gärna en bra bit ifrån matte/husse. Får man inte till inkallningen 100% i valpstadiet så får man nog kämpa en hel del för att lösa problemet.

Nej fy fan, det finns andra betydligt lättare hundar att ha att göra mig. Det finns inget som tilltalar mig med en dobermann. Alls.

Håller med till Fullo. :angel:

Har vart hundvakt åt brorsans dobbis en vända på 3 månader när de var utomlands, tack och aldrig mer.

Dobberman är en helt underbar ras om de hamnar hos rätt person, framförallt under uppväxt och unghund tiden.
Min uppfattning är att det är en ras som är känslig för felhantering samtidigt som det är en krävande ras, och det gör den inte så lämplig som första hund.

Ingen hundägare gör ALLT rätt, även de mest erfarna lär sig hela tiden nya saker, och har man aldrig ägt en hund förut (även om man har läst på innan köpet) får man inse att man kommer att begå fel flera gånger innan det blir rätt.
Därför är det bättre att första hunden inte är fullt så känslig, så de fel man begår inte kommer att ge bestående problem för hunden.

Jag tror att det där med dobermanns är hårda kan komma ifrån att de är så jävligt fysiskt okänsliga.

Stämmer bra på min! Hennes hundkompisar kan springa på henne och springa omkull henne i farten och hon bara skakar av sig det och fortsätter leka.
Enda gången jag har sett henne reagera var när hon satte nosen på grisarnas elstängsel. Hon ylade och sprang runt och bar sig åt bra länge. Tror faktiskt inte det var själva smärtan som utlöste detta beteende utan den oväntade överraskningen. :D
I stallet där jag hänger bor det en sur gammal tant-häst och nåde den hund som vågar sig nära. :devil: Tyra sprang upp bakom henne en gång på väg in till stallet från hagen, fick sig en smäll, slog en kullerbytta, upp igen och så var det inget mer med det. Jag hade nog inte ens märkt att hunden fick sig en spark, för hon sa inte ett knyst, om det inte var för att hästen pep till. Numera får hästarna vara ifred och hon håller ett hälsosamt avstånd till dom.

Stämmer bra på min! Hennes hundkompisar kan springa på henne och springa omkull henne i farten och hon bara skakar av sig det och fortsätter leka.
Enda gången jag har sett henne reagera var när hon satte nosen på grisarnas elstängsel. Hon ylade och sprang runt och bar sig åt bra länge. Tror faktiskt inte det var själva smärtan som utlöste detta beteende utan den oväntade överraskningen. :D
I stallet där jag hänger bor det en sur gammal tant-häst och nåde den hund som vågar sig nära. :devil: Tyra sprang upp bakom henne en gång på väg in till stallet från hagen, fick sig en smäll, slog en kullerbytta, upp igen och så var det inget mer med det. Jag hade nog inte ens märkt att hunden fick sig en spark, för hon sa inte ett knyst, om det inte var för att hästen pep till. Numera får hästarna vara ifred och hon håller ett hälsosamt avstånd till dom.

Hehe:D Min uppfödare berättade om min hunds kullbrorsa som sprang in med nosen först i en stolpe. Han svullnade upp och såg ut som en bullterrier. Men inte verkade han något berörd utan fortsatte som vanligt:angel:

Fast det är ju också lite jobbigt då de kan gå och ha ont länge innan man märker något på dem:(

Jag har inte jättemycket erfarenhet av dobermann men det finns en hel del skräp i aveln, tyvärr. Jag har stött på hundar som inte klarat sig igenom ens en mentalbeskrivning p g a stora rädslereaktioner utan förmåga att avreagera - och där hunden visat denna typ av rädsla redan som liten valp, eller sett exempel på när man avlar på en hund som avvisar kontakt på MH med morrning eller bitförsök - och inte bara en kull heller. Ska man köpa en dobermann gäller det att man är ordentligt påläst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 581
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Till nästa sommar kanske jag och min sambo kommer att köpa hund, och jag skulle behöva lite hjälp med tips på olika raser eftersom jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 653
Senast: elefanten
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo håller på att diskutera hundköp till sommaren. Just nu funderar vi på vad vi ska ha för ras, vi kollar för fullt...
2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V