Holy shieeet..

Belethien

Trådstartare
Ok, nu ärt det så att min bror fått för sig att skaffa en dobermann. MIN BROR :eek: Han säger att han vill ha en lojal hund- jag försöker förklara för honom att alla hundar är lojala bara de ser dig som sin flockledare men icke sa nicke- dobermann hundar är riktigt lojala.
Så då vill jag vill gärna höra lite om rasen och hur den är i vardagen, träningen, socialt, lydnasmässigt m.m.
Vad tycker ni? Kan man ge sig på denna ras som första hund? Är tikar lugnare än hannar? Är de barnvänliga? Hundvänliga? Jaktinstinkten då? Och ungefär hur mycket kostar en dobermann i dagsläget? Skriv allt ni kan om rasen- ris och ros!

Och om ni har en bra kennel i dalarnas trakt så pm:a gärna mig ;)

Sv: Holy shieeet..

Nu är jag definitivt ingen expert på Doberman, men de jag träffat har definitivt inte varit bra förstagångshundar. Det är en hund som kräver en hel del av sin förare (OBS att jag nu talar om de jag träffat!) och haft enormt med energi. Den ena har husse (som också vr förstagångsägare) problem med att hunden gör utfall, stressad och väldigt intensiv. I övrigt väldigt trevlig hund, och utfallen beror inte på ilska utan osäkerhet.
Uppfattningen jag fått är att det är en krävande hund som gäna ligger hemma på soffan emellan varven. Min privata åsikt av de få hundar jag träffat.

Jag har bara träffat bra doberman. Som ung har de flesta haft studdsbollar under tassarna :D. Väldigt vackra hundar och tyvärr så tycker jag kuperat är så vackert.
Var noga med kennel och tala om att han är nybörjare så tror jag att uppfödaren både väljer ut en lämplig och ger sitt stöd under tiden hunden lever.

Jag hoppas han tänker ägna några timmar per dag åt att stimulera hunden.... annars är han ju en sån där som söker status.... penisförlängare..... :devil:

Nu kan jag bara skriva utifrån min personliga erfarenhet.
Jag har en dobermanntik på drygt 8 månader, hon är sådär härligt unghundsflamsig och studsar mest runt. Varför springa som vanligt när man kan studsa fram? Hipp hurra, för här kommer Bumbi...dobermannen? :D

Hon är väl varken mer eller mindre lojal än någon annan hund, däremot är hon väldigt envis. T o m grisarna här på gården släpper efter fortare på sina principer. Hon är inte lättränad och gör absolut inget som hon inte själv tjänar på.
Dobermannen är visserligen en stor arbetande brukshund, men samtidigt är hon som en enveten 3åring i värsta trotsåldern. När jag ber henne göra något så ger hon mig oftast en "tycker DU ja" blick.
Hon kan mycket väl sitta, stanna, komma på inkallning, men dom stora frågorna är: är det värt det? och vad får jag för det?

I mitt tycke är det oerhört intelligenta hundar och när väl handlaget sitter så går dom in för sitt jobb till 110%, men innan dess så är det som att köra dragspelsbuss utan ratt. :D
(Jag varnar för gråa hår i förtid!)

Jag har alltid gillat dobermann och ända sedan jag var stor nog att önska mig en egen hund (den gränsen passerades för över 20 år sedan) så har jag velat ha just en dobermann. Mina föräldrar har dock släpat hem schäfer efter schäfer efter schäfer och nu när jag har något att jämföra med så kan jag säga att man har mycket gratis med schäfer. Dom är oftast rätt pigga på att gå dit man pekar och göra det man begär utan krusiduller, med en dobermann får man verkligen jobba själv.

Jag har inte ångrat mitt val, men min nästa hund kommer nog vara av en annan "lättare" ras. :rofl:

Ja, vad ska man säga, inget att ge sig på som första hund tycker jag.

Har träffat flera och har en egen och de kräver sin förare helt klart! Inga svåra hundar bara men vet vad man gör men kan lika lätt gå helt överstyr om man har dålig hundkoll själv.

Det är inga tuffa hundar som många tycks tro, snarare är de ofta mkt veka och dras med rädslor. Min hund är omplacering, jag har sett honom i sin tidigare familj under 4 år och där har han helt och hållet haft kontrollen pga att de inte har hundkunskap. Sorgligt men sant.
Han har betett sig som ett praktsvin och gapat och skällt i tid och otid, han har bitit mamman i familjen när hon högg tag i ett av barnen för att säga till på skarpen (det fick hon tydligen inte göra i hans flock :eek:).
Han har bitit pappan för att han kom ivägen när han skulle hugga en annan hund och han har även sprungit ut på vägen och bitit en granne.
Han jagar hästar med ryttare och cyklister som tar sig förbi på vägen....
Spriger omkring inne som en tok när de har gäster och kan inte slappna av, måste hålla koll på ALLT.
Kastar sig över hundar till höger och vänster.
Listan kan göras lång på vilka makalösa grejor denna hund gjort i brist på ledarskap och ska sanningen fram så kan jag inte riktigt förstå att han fortfarande har livet i behåll efter alla dunheter han gjort.

Kombinationen av mesig hund och dålig förare blir ofta så, detta dock väldigt extremt.

Jag har periodvis haft honom när familjen varit på semester (har hyrt hus av dem och bott på samma gård innan vi köpte eget).
Första gången hade vi lite meningsskiljaktigheter men sedan har det varit en helt annan hund bara han klivit in genom dörren hos oss.

Här uppför han sig enligt skolboken, fungerar med flocken vi har (5 andra i olika storlekar och kön), lyssnar till minsta kommando DIREKT och skäller inte ens när det kommer någon. Denna hund skulle jag absolut kunna rekomendera till vem som helst om jag såg till hur han är just nu men eftersom jag vet hur han kan förvandlas på två sekunder med fel förare så vill jag verkligen säga att jag tycker att din bror ska tänka efter både en och två gånger. Har han den kunskap som behövs för att rodda en sådan här hund?

Det är dessutom en ras som gärna jagar om den får chansen och den kräver MKT motion och hjärngympa för att må bra.

Problemet jag har med min är att han nu blivit otroligt beroende av mig, det är som att han efter att i 7 år varit flockledare i sin familj plötsligt inte kan klara sig själv en sekund nu när någon annan tagit över "makten". Det är ett evigt gnällande och skällande när han inte får vara i samma rum som mig eller ve och fasa när han måste sitta i hundgården :eek:

Det är otroligt synd om honom! (enligt honom själv då)
Mest tycker jag synd om mig själv som måste höra på eländet :angel: Men det tar sig, han har bott permanent här i en månad nu och det blir bättre och bättre.

Ja, nu har du fått ett skräckscenario som heter duga och med det vill jag säga att:
NEJ, en doberman är inte en hund för vem om helst.

Kan fungera alldeles utmärkt som förstahund såklart men det kräver att ägaren tar sig tid och hjälp så att hän inte står där med en mesig och osäker hund som tycks behöva axla ledarrollen. Det går på tok!

Jag hoppas han tänker ägna några timmar per dag åt att stimulera hunden.... annars är han ju en sån där som söker status.... penisförlängare..... :devil:

Jag tror inte riktigt att han fattar att en sådan hund behöver väldigt mycket motion och hjärngympa. Jag har väl mest gjort denna tråden för att hitta på orsaker till att avskräcka honom från rasen :angel:
Han vill mest ha den för att den ska enligt honom vara "lojal".

Jag tycker om dobermanns själv och de är otroligt vackra och snälla hundar om de hanteras rätt. Men det tror jag inte att han har varken kunskapen eller orken för att göra, tyvärr.

Huvudet på spiken! :bow:

Kände att mitt inlägg lät rätt negativt helt igenom men jag gillar ju verkligen rasen. Det är härliga energiknippen!

Känner verkligen igen det här med att stusa fram istället för att springa, tror att jag har känguru inblandat i min :D

Har ju både schäfer och tax som andra raser här hemma så jag har ju att jämföra med. Tom taxarna kan kännas lättmotiverade i jämförelse med dobbern ibland, och vi vet ju alla vilken motivationsnivå en tax har om det inte är jakt på g....

Tyvärr måste jag väl säga att det är en otroligt lojal hundras. Det är en otrolig enmanshund och det är bara matte/husse som gäller...

Kan ju meddela att nu när jag har min hund så är det bara jag som är något värd, husse skiter han fullständigt i.

Skulle hans gamla husse komma in på gården så skulle han däremot på två sekunder glömma att jag ens finns.

Som vi hade det där jag bodde förut (på samma gård som hunden) så var han som ett lamm när jag hade honom och familjen var bortrest men i samma sekund som deras bil rullade in på gårdsplanen så blev han som förbytt, direkt tillbaka i svinläge.

Under dessa fyra år har han aldrig kommit på inkallning till mig när de varit hemma. Bästa sättet för mig att få honom att gå hem till sin sida av gården har således varit att ropa på honom :grin:
I samma stund som de åkt iväg har jag dock varit hans allt och han har lyssnat på minsta vink. Är det inte konstigt?

Summan av kardemumman är att det är otroligt lojala hundar, verkligen enmanshundar. På gott och ont.

Många raser kan ju vara väldigt "mammiga", mina schäfrar tex är väldigt mammiga, men de kan ändå kontrolleras av andra fastän jag är i närheten. Det går sällan med dobbrar, är matte/husse i närheten så lyssnar de inte på någon annan....

Senast ändrad:

En kompis till mig hade en dobber förut och han var likadan.
Den som var hemma mest och umgicks med honom mest av husse och matte var den som var något värd. Om det ena veckan var matte så var det matte som gällde, nästa vecka kunde det vara husse, aldrig bägge samtidigt. Även om han aldrig helt räknade bort någon av dem så var det alltid en som hade klar ledarposition i umgänget med honom.

Han var en jättetrevlig hund men lite tillbakadragen mot främlingar och där kommer det ju igen, otroligt enmanshundar.

Jag har väl mest gjort denna tråden för att hitta på orsaker till att avskräcka honom från rasen :angel:
Han vill mest ha den för att den ska enligt honom vara "lojal".

Skicka hit honom så får han låna mitt monster och så ser vi sen om han är så himla sugen på dobber :devil:

Kan han sin hundhantering så är det plättlätt att hantera min (såläge jag inte är i närheten) men gör han inte det så har han en handfull...

Jag har träffat en del dobbisar och har en omplacerad själv. Jag kan tycka att om man har ett stort intresse i hunden så kan man visst ha den som första hund. Iaf om man haft kontakt med andra hundar och vet vad det innebär att ha en hund i sig. MEN, som alla redan sagt så kräver den sin förare. Dessutom tror jag att det gäller att leta efter bra linjer, jag kan inget om den aveln men jag har träffat många lättstressade dobermanns och det är inte så kul. Även den tanten jag själv har går lätt upp i stress. Men om man skaffar hund för att det faktiskt är ens intresse, för att man vill träna och kanske tävla och helt enkelt inte bara ha en lojal polare hemma i soffan så ska det väl fungera ändå. Lojaliteten och polaren hemma i soffan får man ju på köpet om man bara tränar och aktiverar tillräckligt mycket.

Barnvänlig, hundvänlig osv... Absolut. Om man ger hunden en korrekt uppväxt ska det väl knappast vara några problem. Min hund som bott i en källare och knappt varit utanför dörren var inte alls rolig att ta över, hon var konstant stressad och gjorde utfall mot andra hundar. Dock av osäkerhet. Var hon lös var hon världens mes mot andra hundar, och en gång tappade en person henne när hon gjorde ett utfall. Hon blev helt ställt och gick inte ens fram till den andra hunden. Hon är jätteduktig med barn, små barn kan vara lite jobbiga när dom petat henne i nosen för länge tycker hon. ;) Men vi lämnar ju aldrig varken henne eller min andra hund ensam med små barn, så hon kommer alltid till mig om hon tycker nåt är jobbigt. Hon kommer överens med andra hundar nu, bara man inte gör en grej av det. Ibland när hon har dåliga dagar kan hon fortfarande skälla på andra hundar man möter dock. Hon är med mig i stallet, fungerar med hästarna, men jagar gärna om det kommer nåt vilt.

Det märks direkt på henne om hon fått för lite motion och stimulans en dag, så det går inte att tänka att "vi gör mer imorgon, eller i övermorgon". Är jag sjuk så blir det ju såklart mindre gjort, men det går inte bara att kissa ute på gräset och gå in och lägga sig igen. Då pips det och pips och pips. Hon är envis som berget och tvekar inte att berätta när det är något hon tycker är fel. Det pips och knorras och blängs. Säger man "visa då!" så går hon och visar vad hon vill, (ex. få mat, vatten, ben ur skåpet, få hjälp med sitt täcke hon vill ha när hon sover osv).

Visst gillar hon sin husse och matte, men hon avgudar även min roomie och några andra som är här mycket. Om besökare älskar hon. Vi hade en stor fest här hemma förut med över 25 personer inklämda i vår tvåa. Carmen gick runt från person till person, lutade sig mot benen och tiggde klappar. Slutar nån klappa så puttar hon upp handen på hennes huvud genom att buffa med nosen. Så vad gäller just henne så vaktar hon ju dörren tex, och det är vi som är ledare, men hon älskar ändå människor över lag. Vilket är fascinerande med tanke på att det är just människor som haft henne inlåst 23 timmar om dygnet i flera års tid förut. :cry: Ska hon vara hos någon hundvakt tex märks det dock att det är husse och matte som gäller, och bäst går det om vi är med och "vänjer in" henne, som ett dagisbarn. :D

Och som sagt, har man hunden som intresse och är medveten om vilken tid den kräver så kan ju dobermann absolut vara något. Vill man ha en "lojal" hund finns det nog bra mycket enklare vovvar att börja med.

Jag har en dobbis som är lite mer än två år nu och det är min första hund. Kanske inte ett perfekt val känner jag nu men allt har löst sig, bara man vill och försöker.
Dom är så otroligt intelligenta att det nästan är äckligt!

Jag är min pojkes allt, finns ingen som är bättre än jag. Förutom när jag skällt på han. Då går han till första bästa människa och kör upp rumpan i knät på dom (han är ju Chihuahua!!!) och vägrar titta på matte. Sen får man förtjäna hans blick igen.

Underbar hund om man gör som man ska och är lite snabbtänkt. Men jag har bestämmt mig ska aldrig mer ha nått annan än en dobbis. Dom är speciella !!!!!!!!!!

Jag har dobermann själv, och umgås med folk som har dobermann, så jag kan berätta lite om mina erfarenheter.

Vad menar han med lojal hund? En enmanshund? I vilket fall som helst så ser jag inte direkt dobermann som lojala hundar. De är enligt mig inte särskilt förarbundna, och de tycker oftast att de klarar sig lika bra utan sin förare som med. När Nemi var 12 veckor stack hon gärna lååångt ifrån mig, likaså hennes kullsyster. Nu när jag var sjuk i veckan så gick en komis till mig kurs med Nemi, jag kom dit 10 minuter innan den var slut för att hämta henne. Det sket väll Nemi i att jag stod där, hon tränade med nån annan nu!

Nemi är från rena utställningslinjer (hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte köpt henne). Ur hennes kombination hade man utan problem kunnat köpa en hund som förstagångsägare. Visst, hon är envis som synden och gör saker för sin egen vinnings skull, men hon är sjukt lätt att ha och göra med, det är hennes syskon med. Nemi är en soffhund av första klass, hon har inga problem med att inte träna alls under 2-3 veckor. Hon nöjer sig med långa promenader och att få springa och busa.

Om du vill träna och tävla högt är inte dobermann att rekomendera, dagens dobermann har generellt inte drivet som krävs. Visst, du kan tävla hyffsat framgångsrikt, med mycket slit kan du nog nå Elit, men du kommer aldrig till SM.

Mina hundar har väldigt stor jaktinstinkt båda två, enligt min egen och andras erfarenhet är det mycket slit innan du kan ha en dobemann lös.

Båda mina älskar barn! Hanarna är ofta hanhundsaggresiva, alla tikar jag träffat har gått bra ihop med andra tikar.

Kort sagt, min åsikt är att en privatperson som vill ha en dobermann för sällskap och lite träning kommer troligen hitta en hund som passar dem hos en uppfödare med rena utställningslinjer. Viss psykisk stimulering behövs för att de ska må bra, men så är det ju med alla hundar IMO.

Tom taxarna kan kännas lättmotiverade i jämförelse med dobbern ibland, och vi vet ju alla vilken motivationsnivå en tax har om det inte är jakt på g....

Jag tänkte faktiskt ta med tax i min jämförelse först och skriva något i stil med att "om man tycker att en tax kan vara envis och tråkig så har man aldrig träffat en omotiverad dobermann". :D
Sen insåg jag hur negativt rasen framstod vid denna jämförelse... :o

Hur bundna vid föraren de är verkar vara väldigt individuellt inom rasen. Mina går gladeligen med vem som helst som tar snöret, och så är de flesta jag känner. Sedan har jag träffat ett fåtal som bara har ögonen för matte och husse, de bevärdigar inte andra med en blick!

Mina blir aldrig så glada som när det ringer i porttelefonen, besök är det bästa som finns!

Negativ? Taxar är ju faktiskt helt underbara! :love:

Hade nog aldrig ens tänkt tanken på att ens se åt en tax innan jag träffade min sambo. Tyvärr hade han två taxar med sig i bagaget så jag var ju bara så illa tvungen och de har verkligen tagit plats i hjärtat!
Nu har vi plötsligt en till tax, en alldeles bara min :D

De kan vara envisa som synden men ibland upplever jag dobbern som envisare. Han går dock alltid att bryta när han hittat nåt spännande och stängt öronen, vilket taxarna inte alltid gör :angel:

Jag har faktiskt bara träffat sådana som varit riktigt förarbundna. Skönt att höra att det finns de som inte är det för det är något jag tycker är mycket negativt, att de inte ska kunna fungera med någon annan.
Min är mer bruksavlad och vad jag förstår är din av utställningslinjer, kanske har det mes saken att göra?

En annan grej man får dras med är alla dessa fördommar.
Jag har hittills inte träffat på dom människor som tror att det är en första klassens kamphund jag har i kopplet, men det kommer nog. Däremot så har personer i min omgivning talat om för mig att det är en stenhård ras och herregud om jag inte är hård med henne! :crazy:
(Just det ja... Och du hade hund när..? 1867? En bichon sa du..? Hur länge hade du den? Jaha, två veckor... I rest my case.)

Så här långt har jag inte märkt något av den omtalade hårdheten. Snarare tvärtom. Skulle det komma någon otäcking och bryta sig in en mörk natt så får jag nog klara mig själv utan hjälp från min lojala, modiga, hårda, blodtörstiga best. Henne får jag nog plocka ut ur en garderob när allt är över.
("-Men matte, jag skulle bara kolla så att garderobsmonstrena inte ställde till med något medans du tog hand om tjuven.")

Jag tror att det där med dobermanns är hårda kan komma ifrån att de är så jävligt fysiskt okänsliga. Jag har pratat med flera dobermannägare som ojjat sig över vad deras hundar fått för skador utan att säga ett knyst. Att vetrinärerna borde ha speciell dobermannutbildning för att dessa hundar inte verkar ha samma smärttröskel som andra hundar:D Samma gäller för min tik. Hon märker inte av när hon tjongar in huvudet så det ekar i bordsskivan medan jag och min sambo skriver högt ut av medkännande:crazy:

Till TS
Köper man en dobermann så köper man problem. Skitroliga hundar, verkligen! Vill alltid ha en dobermann i huset. Jag tränar å andra sidan aktivt för tävling med henne och har många duktiga människor omkring mig. Som sällskapshund skulle jag inte rekommendera dobbisen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 581
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Till nästa sommar kanske jag och min sambo kommer att köpa hund, och jag skulle behöva lite hjälp med tips på olika raser eftersom jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 653
Senast: elefanten
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo håller på att diskutera hundköp till sommaren. Just nu funderar vi på vad vi ska ha för ras, vi kollar för fullt...
2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka