Holsteinerhäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 162
M

Marny

Jag har en häst utan papper. Han är dock brännmärkt med det tyska Holsteinermärket + 49. Är det nån som vet hur jag kan leta efter stammen. Finns det någon internetsida där alla registrerade hästar finns?

Sv: Holsteinerhäst

Försök att åldersbestämma hästen och kontakta HolsteinerVerband. Kontrollera om hästen är chipsmärkt.
Det är inte säkert att hästen har pass, men en brännmärkt holsteiner har alltid en "Fohlenschein/Abstammungsnachweis" där stammen etc finns med.
Eftersom hästen är brännmärkt med 49 har den
lebensnummer 21 0XX49 YY. YY står för födelseår. XX är löpnr. 210 står för Holsteinare.

Jag köpte också för många år sedan en holsteinare utan papper, men med brännmärke. Fick honom åldersbestämd och skrev till Holsteiner Verband. Det år han föddes fanns 3 st hingstföl som blivit märkta med "hans siffror" och fick adressen till uppfödarna av dessa tre. Fick svar ifrån den ena som visade sig vara uppfödare till just min häst. Fick med bilder på honom också som föl med mamma och unghäst och naturligtvis vilken stam det var på honom.

Vilken lyckosam historia! Fler av dem vill vi ha! Fick du en förklaring på vad som hänt med papperna? Hur de försvann? Och varför?
Ulrika

Personen jag köpte hästen av, hästhandlare, sa att papperna försvunnit då ägaren (rik kvinna vars man ägde/äger ett tävlingsstall med hopphästar) ifrån Tyskland tagit med sig hästen hit för att köra in honom hos en känd kusk, då detta inte fungerade skänkte hon hästen till kuskens dotter. Tydligen var dottern inte så intresserad av hästen så han såldes. Det var tydligen så att hon eller maken har/hade kvar papperna hemma i Tyskland. Har fått bekräftat ifrån en annan person att den story är sann, iallafall om hur hästen hamnade i Sverige. När jag köpte honom var jag med hästhandlaren och hämtade honom hos en tävlingsryttare där han stod uppstallad för att han skulle visa honom för kunder norrifrån, men jag köpte honom istället. Nog den mest sympatiska och arbetsvilliga häst jag träffat.

Hej!
Tack för era svar. Tre veterinärer har kollat på hästens tänder och alla säger att han med största sannolikhet är född -99. Har varit i kontakt med Holsteiner Verband. De skickade ett papper att fylla i. Konturdiagram mm. Jag var tvungen att veta ålder och skicka med kort. Brännmärkningen var tvungen att synas väl. Kort skulle även tas på den. Det är ju inte så lätt då den bara syns i vissa lägen, i vissa ljus. De sa dessutom att det är svårt att hitta rätt och att de inte ofta lyckas. Det kostar 61 euro oavsett resultat. Därför har jag inte brytt mig om att skicka iväg nåt. Det finns inget register man kan gå in och söka i själv?

Jag hade försökt i alla fall, 600:- tycker jag det utan vidare kan vara värt! Om inte annat får du ju kanske tillbaka pengarna om du någon gång vill sälja hästen. Alltid lättare att sälja med stam än utan.

Håller helt med. Dessutom skulle jag vara så NYFIKEN på vad hästen hade för stam:d Det kan ju va en riktigt rolig stam!

PS till tråd skaparen. Raka över brännmärkningen så brukar den synas bättre. (fast det kanske du redan gjort)

Lycka till

Förresten vad är fohlenschein och abstammungsnachweis?:confused:

Abstammungsnachweis är ett bevis för vilken stam hästen har.
Innehåller även information om uppfödare, poängbedömning från 3-årstest och stamtillhörighet. Abst.......... utfärdas endast en gång per häst, inga dubletter göres. Abst......skall liksom hästpass följa hästen.
Fohlenschein är ett stambevis som fås som föl.

Jag tvättade brännmärkningen med en svamp med vatten så att märkningen var alldeles våt och då syntes den tydligt, annars så syntes bara halva märkningen.

Brnnmrke.jpg

Ja jag blir nog tvungen att skicka iväg papprena till Holsteiner Verband, men jag tycker det är konstigt att det inte går att söka efter hästar i nåt register. Då skulle man ju kunna lista reda på vilken häst det är men utan att få några papper.
Är det nån mer som har erfarenhet av detta? Nån som skickat uppgifter till Holsteiner Verband?

Ja jag blir nog tvungen att skicka iväg papprena till Holsteiner Verband, men jag tycker det är konstigt att det inte går att söka efter hästar i nåt register. Då skulle man ju kunna lista reda på vilken häst det är men utan att få några papper.
Är det nån mer som har erfarenhet av detta? Nån som skickat uppgifter till Holsteiner Verband?

Skickade du iväg papprena, i så fall vad fick du som svar???

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
1 999
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka