Hólar, igen..

Muninn

Trådstartare
Hej

Undrar om någon vet hur det går till när de bestämmer vilka som antas till Hólar?
Vet ju att alla som söker skall göra ett ridprov, men är det någon som vet hur många som antas t.ex?
Ifall det är jättesvårt att komma in eller om de flesta tas in till år 1 (vet att antagningarna till år 2 grundas på hur det gick år 1).

har de kanske samma system som för övriga utbildningar på island, alla tas in (som klarar antagningsprovet) och sedan får man gå vidare om man visar sig klara utbildningen bra?

tack!
/Maria (som just nu letar runt efter en häst att ha på Hólar, om det skulle bli så att jag kommer in... spännande!)

Sv: Hólar, igen..

Hej! Det är inte så att alla som söker kommer in, de har ett max antal som de tar in varje årskurs, när jag gick (för lääänge sen) var ridprovet ganska enkelt och mest för att kolla att man kunde rida överhuvudtaget, sen gick de på betygen och så var det bra att ha rekommendationer från någon tex fd arbetsgivare eller någon annan "känd". Jag vet att de har ngn form av begränsing på antal utlänningar, fast hur svårt det är att komma in beror på hur många som söker. Jag tror att jag skulle börja med att se om man kommer in och försöka hitta hästen sen, det är inte så svårt att hitta en hyfsad häst på Island och i värsta fall får man låna av skolan.

Hej!

Tack för svaret..

Då kan jag ju bara hålla tummarna och göram mitt bästa, ridprovet verkar ju inte överdrivet svårt, och jag tror att jag kommer att få sisådär 18-19 i snitt från gymnasiet :D (naturbruk med hästinriktning)
Dessutom har jag fina referenser från f.d arbetsgivare och har tävlar en hel del här hemma...

Ojoj vad jag hoppas :)

Så det är inte så svårt att hitta en häst att låna heller på island? Köpa är ju inte så svårt iaf.
Tänkte mest kolla runt o se om intresset för att låna ut häst till en hólarelev finns.

Visste inte att man kunde låna häst av skolan om det blev kris? Trodde de var hårda på det där med att man ska ha egen häst med, och att den verkligen ska platsa.

Tack för svaret!

De har ju inte elevhästar så att det räcker till alla elever därför går de inte ut med det...Många kommer med hästar som inte fungerar och då får de låna, eller om din häst skadar sig eller blir halt får du låna. Man lär sig mest om man har en häst som passar in, utan olater och med fyra hyfsade gångarter, själv hade jag fått låna en jättefin häst som senare var i final i både tölt och fyrgång på landsmót, men han var bara 6 år och mkt lite riden så det gick åt alldeles för mycket tid att försöka lära honom att stå hyfsat still när man hoppade upp samt att trava på volt (för att inte tala om att galppera). Hellre lite mindre kapacitet och mer riden är mitt tips med andra ord.
Att köpa en häst som passar är ju inte så svårt (om man har pengar) men det är lite svårare att hitta en att låna eftersom sådana hästar är lätta att sälja.
Lycka till

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 304
Senast: Sasse
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 189
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 080
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut