Höjning av stonas avelsbokstav.

shady

Trådstartare
Hur fungerar detta med höjningen av stonas avels bokstav? Måste man hålla reda på det själv, eller är det någon typ ASVH som håller koll på detta och meddelar sto ägarna när det är dags?

Har suttit och läst på detta med reglerna om höjningarna, men måste säga att dom är ganska svåra att förstå sig på. Eller är det bara jag som har svårt för att fatta?

På ponny måste man i alla fall hålla ordning på det själv. Måste väl nästan vara så för häst också, tror inte det är någon som har koll på alla ston och avkommor - vilket jobb!

Det är ju många ston som är berättigade till högre värdebokstav men som inte visas fram, det är synd. :(

Vad är det du undrar över?

Har hört så många olika versioner på detta med höjjningen. Många säger att ett B-premierat sto som fått 7 st avkommor, visade med minst klass 2 är berättigad till en höjjning.

Men efter vad jag kan utläsa i papperen så är inte fallet så. Är ju så många olika kreterier som måste uppfyllas, samt att man får tydligen inte räkna med visningen av avkommorna som föl, utan dom skall vara visade som minst 1 år.

Nej förvisningen får du inte räkna med de måste vara över 1 år för att det ska räknas.
Ditt sto kan bli höjt till A om den har 18 p enligt tabellen http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/893/Ston/storeglemente04.pdf ru räknar alltså det bästa varje avkomma har gjort så är det det som gäller för den avkomman tex att en har fått diplom som treåring då har den avkomman samlat på sig 4 p.

Du får själv hålla ordning på det.

Jag har storeglemetet utskrivet och kikar i det ganska ofta...

För att få A, måste hon uppnå 18 poäng (inkl sin egen poäng om hon har några meriter).

Hon ska ha minst 5 avkommor varav 4 måste ha minst klass 2 som lägst ettåring. Avkommorna ska gå att registrera och minst 3 av dem ska ha lägst 3 poäng vardera.

PM:a hennes föllista inkl meriter samt högsta egna merit så ska jag kolla om hon uppfyller kraven.
Tänk på att man måste ha kopior som styrker meriterna när man skickar ansökan. Det är för sent till i år, men till nästa år kan du söka om höjning om hon är berättigad.

Vi har ansökt om höjning av ett sto som egentligen har totalpoängen för Elit, men som saknar en 5-poängare för att få det. Hon får väl ett A istället och så kanske det blir Elit nästa år om avkommorna "sköter" sig. :)

Tack för era svar både du och Domaren, hon faller inte under strecket för en häjning ännu, var bara nyfiken om ryktena jag skrev om var sanna eller inte.

Tyvärr har ju hennes föl inte kommit upp i någon direkt ålder ännu. Den älsta, 7 år gick ju jätte dåligt på 3 års testet. Har inte gort ett dugg sedan dess.

Nästa, 4 år nu är bara visad som föl, men skall troligen gå kvaliten nu i höst. Det är positivt.

Nästa är 3, ej visad som treåring, har henne kvar och hon skall gå kvaliten är det tänkt.

Nästa är 2, kommer att gå treårstestet nästa år. Den sista (förutom årets föl) är 1 och kommer att visas nästa år samt gå 3 årstestet. Så poängen kan ju komma vad det lider här.

När det gäller kvaliten, blir dom klassade som 3 åringarna då? Alltså klass1-1V? Kan dom få diplom där också? Vet inget om detta med kvaliten då jag aldrig haft någon häst att visa där. Vill ni så får nu gärna förklara för mig.

Nu sitter jag hemma och har inte poängen framför mig, men jag tror att exteriört lägst klass 2 vid 3 år ger 2 poäng och om de placerar sig bland de 25% bästa på kvalité eller är klass 1 vid lägst 3 år så ger det 3 poäng.
Exteriört så är det samma indelning, men jag vet inte riktigt hur diplomen delas ut. Tror i och för sig att det är de 25% bästa som får diplom. Jag vet att jag har fått sådana per post ibland och då står det diplom för den och den hästen som bedömts som lovande antingen gång- eller hopphäst eller också två diplom för samma häst om den är lovande i båda grenarna.

Efter den kommentaren har jag inte lust att hjälpa dig mer med vad som gäller.

Då är vi många, ingen av oss på Buke träffen idag fattade vad det var för kommentar. Inte heller vill hon svara på det. Så vi får nog bara gissa oss fram, något annat lär vi nog inte få veta.

Jo jag kan visst svara (jag svarar på frågor...) men jag sitter inte framför datorn hela tiden så även om du får vänta på svar dör då nog inte.

Jag läste ditt inlägg för snabbt, tolkade tydligen vissa saker fel bla pga felstavning så min kommentar kan du bortse ifrån, jag ber om ursäkt.

Sv: Höjning av stonas avelsbokstav.

Vet också om att du inte sitter framför datorn hela tiden. Vad gäller min felstavning så vet du och dom flesta andra också att jag har problem med det (dyslexi).

Men jag godtar din ursäkt.

Tyckte iofs inte att din stavning var så dålig att man inte förstod det du skrev! Men misstag kan ju alla göra. Skönt att det inte var nåt allvarligare!

Ja, precis. När man äntligen försöker att vara snäll. Vilket jag tycker själv att jag varit i dom flesta fall. Men det får vi lägga bakom oss nu, och gå vidare på en ny kula.

Du har fått en ursäkt, nöj dig med det.

Jaha och varför fortsätta älta då?

Att du har dyselexi och skriver saker fast du menar något annat (dock var denna tråden utan det sista) det är väl knappast någon som missat.

Varför älta själv då? Skrev faktiskt att vi (jag) får lägga det bakom oss och gå vidare på ny kula. Jag försöker i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 499
Senast: ameo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 174
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar