Höjer huvudet i halten..

K

Katrinne

Min häst höjer huvudet så fort jag har gjort halt. Det är "omöjligt" att hålla kvar honom i form in i halten. Så fort han gjort halt höjer han huvudet. Jag tränar på att göra halt och att berömma honom då han sänker huvudet. Idag red jag halvhalter och "lurade" honom därmed att vara kvar i form. Någon som har tips och idéer för att komma tillrätta med detta? Inte så snyggt när vi ska tävla dressyr framöver och han rycker upp huvudet direkt så man gjort halt.... :confused:

Sv: Höjer huvudet i halten..

Rid pa en liten volt.

Be om halt och gor halt utan att tappa bojningen.

Har du kvar honom losgjord och eftergiven i insidan sa hojer han inte huvudet.

så gör min om han inte är tillräckligt lösgjord. ofta vänder han sig och kollar på mig också, typ jaha matte varför ska vi stanna här? väldigt gulligt men inte så korrekt. :p

iaf, om han är ordentligt genomriden och lösgjord så gör han jättefina halter. så prova att lägga halt-träningen på slutet av passet när han är varm och avslappnad.

man lär sig inte att tävlingsrida dressyr genom ett internetforum. snälla ta hjälp av din tränare.

Du har fått bra råd redan, gör inte halt förrä hästen är lösgjord och går fram för skänkeln. I halten vill hästen ( i mitt fall iaf) komma undan skänkeln,och jobbet,och då går den ur och höjer hals/huvud och sänker ryggen, jag får jobba på extra med skänkeln och rama in ordenltigt när vi tränar halter, för att hålla kvar honom.
Men var noga med att mjukna i handen när han/hon gör som den ska. Jag bruka rofta jobba på volt och ställa ömsom utåt, ömsom inåt håller kvar respektive ställning tills han går stadigt och lågt och är lätt i handen, jobbar på bakifrån. Ur det tränar jag halter.

Och glöm inte bort att det är naturligt för alla hästar att ta upp huvudet när de stannar (och när de sätter igång), titta på din häst i hagen. Dressyr handlar ju om att kultivera naturen... Frågan jag skulle ställa mig är; Vad är det som brister? Troligtvis balansen. Jobba med den lite och ta hjälp av din tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka