Höjdfixerad ?

K

Katleen

Jag har tänkt på en sak rätt länge nu...

Många ryttare är fixerade på att kunna hoppa högt, inte att kunna hoppa bra. MEN om man inte är så, hoppar ofta lågt för att det är viktigare att göra det bra än att göra det svårt, när man då hoppar högre,

Då blir man plötsligt höjdfixerad?!

Bara för att man hoppat högre någon gång, man kan ju inte hoppa lågt i evigheter, eller hur..? Elitryttarna tränar ju högre också, eller hur? Då borde väl vi också göra det? OM vi är redo för det.

Eller är jag helt fel ute ? Jag hoppar i alla fall högre ibland, känns som man inte kmr någon vart om man tränar på 90 cm hela tiden, men det betyder verkligen inte(!!!) att jag alltid för det!

fast jag kanske är stämplad som höjdfixerad eftersom att jag hoppar högre ibland.

Känns nästan som om att bara för att man kan hoppa högre så blir man som utstött här, som om det vore en "den som hoppar lägst" tävling.

Missuppfatta inte och tro att jag tror mig och att jag säger att jag är väldigt duktig eller så, för det varken gör jag eller menar jag. ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höjdfixerad ?

men klart man inte behöver va höjdfixerad för att man hoppar högt då och då, som du säger så ger det ju inget att hoppa 90 cm om man är redo för mer. Men att hoppa typ 140 för att man kan är ju lite onödigt. Men det är ju inte så heller att elitryttarna tränar 140 varje pass, de vet ju att hästarna kan hoppa högt, så då tränar man på andra saker, lydnad osv. Man tränar väl lite högre än vad man tävlar, ibland högre beror ju på övningen liksom :)

Precis, så tycker jag också. Det är klart att dom inte hoppar högt varje gång, men dom gör det ju :) Då borde ju "vi" också kunna göra det .. Även om vi inte hoppar riktigt lika högt.. :P

Har också haft liknande tankar.

På min ridskola där jag började rida, och ridit större delen av mitt liv så var det väldigt försiktigt med höjden. Man skulle kunna allt perfekt innan man fick hoppa lite höjd.
Jag var 15 år innan jag fick hoppa en bana på 80cm (klubbtävling).
Sedan när jag kommer till ett annat stall och sak rida slänger sig små elvaåringar upp på b-ponnier å far iväg över 80 hinder som om de vore cavaletti, med benen rakt ut och tyglarna i ena handen. Och jag står med hakan i golvet.

Vet inte riktigt vad jag ville ha ut av detta inlägg. Men jag har kommit fram till att det är väldigt olika i vad man anser som högt os.v

Höjdfixerad bara för att man nån gång hoppar högt. Nej verkligen inte.

jag kan förstå att man behöver "sätta höjden i kroppen ibland" men det är korkat att göra det innan ekipaget är moget för det.

Du skall veta att det finns de i eliten som aldrig tränar på stora hinder.

De flesta övningar är ju till för ridningen mellan hinder och att kunna kontrollera hästen, själva språnget är rätt ointressant för en bra häst hoppar om den bara kommer rätt in - så det är liksom det som är ryttarens uppgift. Och då är det ju ointressant hur stort hindret är.

verkligen inte, bara för att man är redo och klarar av att hoppa högre så gör man ju det, och bara för att man kan det så betyder det inte att man är höjdfixerad!!
jag själv tycker inte att man alltid ska hoppa högt, det är inte det som är viktigt, om man vet att hästen klarar av höjden så är det bättre och träna på detaljer och spara hästen till när det behövs istället :) inte ta ut på hästen till max varje träning.. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 428
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar