Höjderna i andra länder

S

__Stilett__

I sverige säger man ju tex 1 m, 110, 120, 130 etc.

Men hur säger man i andra länder? Benäms klasserna på samma sätt?

Sv: Höjderna i andra länder

På Irland är det samma i alla fall.

När jag pratade med min hästs uppfödare i Belgien nämde han iafa klasserna med höjden. Men vet inte om dom har ett annat system och han bara sa höjderna för att jag skulle förstå hur högt hästen gått.

I holland är 90 ibland A annars kallas det bara 90
1 m är B
110 är L
120 är M
130 är Z
135-140 är ZZ

knapp.

Någon som vet hur det är i Schweiz?

Kom på nu att ponny hade lite annorlunda men minns inte vad

I england pratar man ofta om hojderna i feet, aven om metre systemet borjar komma in...

men typ 3feet are val ungefar en meter
sa sma klasserna tror jag borjar pa 2.6, 2.8, 3, osv
det har ar oftat pa mindre club tavlingar

nar du har affiliertat sa ar benamningarna i cms

I england pratar man väl snarare om discovery, newcomers, foxhunter osv. än höjderna i fot?
Förstog mig aldrig riktigt på de där trotts att jag var där o tävlad i 6 månader, red bara dom klasserna han som jag jobbade hos anmälde mig till på dom hästar han valde :)
Men från 130 o uppåt så går det oftast efter just 130, 135, 140 osv.
Sen så är det ju mkt med vad hästen har för "winnings" (alltså pengar dom vunnit) om dom är en grade a, b el. c om dom får starta klasserna.
Finns även öppna klasser där en grad a kan starta i en lägre klass (grad a är den högsta indelningen) men då är det lägre prispengar.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 071
Senast: Palermo
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 231
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka