höjd på stolpar?

M

Mithra

vilken höjd på stolpar är att rekomendera till stor häst? Stolpar till elstängsel hage alltså! :smirk:

Sv: höjd på stolpar?

Plaststolpar brukar vara 150cm höga. Trästolp minst 180cm, då de skall ner djupare. Men även längre, beror ju på hur högt du vill att staketet skall vara. Själv anser jag att ett staket skall vara så högt att det inte inbjuder hästen att sträcka huvudet över staketet.

Inpregnerade stolp brukar vanligtvis vara 180 cm. Det finns längre om man tex har en hoppglad häst.

Det beror på hur hästen är. Till min nordis kan jag ha en tråd en halvmeter ovanför jord tex. Men plaststolparna jag har är 130 till140 cm höga och skatryckas ner i marken en bit och det staketet fungerar bra till mina två och inackorderingen.

Beror på hur hoppglad den är :)

Hos oss är översta tråden ca 130 cm, det räcker här i alla fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 367
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar