Höjd på boxväggen

J

Jappeloup

Hej!
Håller på och bygger stall och måste bestämma mig tills imorgon hur höga boxväggarna ska vara. Jag har 2 halvblod på ca 165 i manken, en D-ponny (+föl) och en c-ponny på 136 i manken.
Hur höga är era boxväggar och vad tycker ni är idealet?
:bow:

Sv: Höjd på boxväggen

Det finns minimimått som man bör följa men jag kommer inte ihåg exakt nu. Vi var hos en bekant och kikade för några veckor sen, för att få lite inspiration till byte av stallinredning till nästa sommar och han hade 1,70 höjd på väggarna mellan boxarna, dörrarna har jag för mig var runt 1,50. Stallet var byggt till stora hästar på mellan 1,60-1,70. Till ponnyerna sätter man en lägre front/dörr bara.

Hela hans stall är gallerlöst och jag var först lite skeptisk men han hade, trots många unghästar, aldrig haft några incidenter med hästar som försökt klättra över.

Det finns byggnormer för stall någonstans - var det inte på djurskyddsmyndighetens hemsida?

Jag har kikat runder på djurskyddsmyndighetens hemsida, men inte hittat något om detta.
Tack för ditt svar.

Du kan gå in på Jordbruksverket , där hittade jag uppgifterna fick slå på sök stall mått och häst,
Det är inte bara höjden på hästarna som avgör boxarnas höjd utan även hur stor eller liten öppning du har mellan boxvägg och tak, men lättast är att läsa sig fram.

Vi har 134 cm i ena stallet och 144 i andra stallet. Mellan boxarna har vi trägaller.

Jag har medvetet 'låga' väggar, 1.20. Gallerlöst. Hästar från C-ponny till liten stor häst (157 cm), inga problem.

Har plockat ner den nu, men hade förhöjning på ena boxen innan, som man kunde fälla upp/ner, när unghästar skulle lära sig stå själva etc, för att de inte skulle fundera på att hoppa.

Tittar man i tex Myrbykatalogen är deras boxväggar med galler 130 cm hög fyllnad (träet) samt 80 cm galler över = 230 cm boxmellanvägg, deras boxar utan galler har jag för mej är 150cm höga men jag är inte säker på det...

Nej, för att det finns inga bestämda mått för detta. Skaderisker skall dock alltid undvikas. De prefabricerade boxväggarna brukar vara runt 1,50 och det tycker jag att man ska ha vare sig man har gallerlöst eller med galler. Det är inte roligt om hästar hänger sig mellan boxarna och något man absolut ska tänka på. Bara för att en häst inte gör det, så kan en annan göra det någon annan gång. Om ni bygger själva så tänk också på hur ni har krubborna så att hästarna får en vrå där de får vara ifred och äta.

1,50 är för lågt för 1,70 häst anser jag, såvida det inte är galler emellan förstås. Det man måste ta hänsyn till är också takhöjd, det ska vara visst avstånd från boxväggen till taket.

Enligt bekanten så finns det visst regler för höjd på boxväggar så det är värt att verkligen försäkra sig om vilket som är rätt innan man lägger ner en massa pengar på inredning.

Jag jobbar med djurskyddet i min kommun och kan meddela att det inte finns några måttföreskrifter när det gäller boxväggars höjd. Däremot finns det föreskrifter avseende skiljeväggar i spiltor, det kanske är de som bekanten syftar på?

Fast jag har precis byggt stall och alla prefabricerade boxar av kända märken TEX Myrby som jag nämnt tidigare i tråden har 130 cm boxväggar + galler!! 150 cm boxväggar har de om det inte är galler på typ paradboxen...

Sen vad det BÖR vara - där ifrågasätter jag inte din åsikt men kan inflika att jag personligen då tycker synd om de små ponnierna om man har 150 cm boxväggar för då ser de ingenting:eek:

Nämen jag svarade väl fel...MEN om man läser så ser man ju att det INTE finns några rekomendationer alls..Så varför skriver du till mig om att det INTE står. Det är ju bara att läsa eller hur ? Står inget = använd ditt sunda förnuft istället. Så svårt är det inte att räkna ut hur höga dom bör vara till resp häst. Måtta på hästen bara.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 924
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar