Höjd betesavgift när fakturan kom...

Sammet

Trådstartare
Nu är jag arg.

När jag ringde och frågade om ett bete jag har en av hästarna på så fick jag svaret 2500:- för hela perioden = 2 månader.
Jag informerade även då att jag var privatperson.
(och jag har ett svagt minne av att de Måste uppge pris inklusive moms när ett företag ger ett pris till en privatperson).

När jag fick fakturan står det Betesavigft 1 st häst. 2400:-
Längre ner, i Totalt att betala, så står det 3000:- eftersom de har en summa moms på 600:-

Men nu är frågan.
Jag fick som sagt 2500:- som pris först...

Har de rätt att kräva 500:- (600:-?) i moms om jag klart och tydligt sa att jag var privatperson och de sa 2600:- i telefon?
Det är ett företag som har betet.

Jag har hästen på bete i 2 månader...
I det ingår vatten och tillsyn.

Nu är frågan har de rätt att ändra summan när fakturan kommer?

(ja jag vet... ord står mot ord... men vad gäller enligt lag?)

Sv: Höjd betesavgift när fakturan kom...

Om företaget vänder sig till både andra företag och privatpersoner måste summan anges inkl. moms. Det måste även vid B2B-försäljning klart framgå om moms tillkommer eller ingår (men då är det i högre grad underförstått att moms tillkommer).

Som du själv konstaterar står ord mot ord, och om de hävdar att de upplyst dig om att priset är exkl.moms kommer du ändå att få betala så vida du inte kan bevisa att de far med osanning.

Hur fick du tips om betet? Annons? Kvar utskrift?

Hur fick du tips om betet? Annons? Kvar utskrift?

Jag fick reda på det genom en stallbekant.

Hon sa summan 1500:- men när jag rinde och hörde med betesansvarig så var det ett "specialpris" för just denna kund och betesansvarig sa även då "Nej det är 2500:-" (jag nämnde innan att jag var privatperson).

Ursh vad arg jag blir. Det är så fult gjort.
Speciellt som de flesta som ringer på betesannonser faktist är privatpersoner!

Spelar ingen roll, har de angivit en summa oavsett det var inkl eller exkl moms så är det den summan som gäller för privatperson, för man ska ange den faktiska kostnaden till en privatperson. Alltså ska en privatperson alltid få reda på summan inkl moms.

Tja egentligen är ju inte 500:- så mycket att bråka om eftersom det är ett bra bete... men det är principen att de gör så här som jag blir riktigt arg över.

I informationen de skickat ut om betet så står det inte ett ord om hur mycket betet ska kosta!
Dvs det enda sättet att få priset är ju att fråga per telefon.

Hade jag fått se 3000:- som beteskostnad när jag fick infon om betet hade jag onekligen satt bromsarna hårt i backen då om inte förr eftersom det fanns alternativ för mig som var markant billigare.

Båda två var lika bra, så jag valde det som var närmast (bilväg).

en undran, finns det någon lagparagraf som nämner detta om att moms skall inkluderas i priset om det är en privatperson som frågar?

Kan vara bra att veta vad paragrafen har för namn/nummer när jag ska ringa till dom i morgon, arg som ett bi...

Det pris de anger ska alltid vara inkl. moms. Jag är väldigt noga att alltid ange priser med moms till mina kunder.

Det var ett förskräckligt dyrt bete. Kanske jag ska ha några hästar som går och betar i mina hagar för det lönar uppenbarligen sig, i dina trakter i alla fall. Tror inte jag hade hittat någon som betalt 2.500:- för 2 månader.

Nej, kostnaden var ganska hög. Men det måste ställas i relation till vilken service förutom den rena betesgången som tillhandahålls! och sedan är det ändå upp till var och en om man tycker att det är ett acceptabelt pris.

För runt 2000 kr inkl moms får man unghästbete i 5 månader i våra trakter - men då ingår bara betesgång och tillsyn. Inget mer.

Nu blev det lite OT...

en undran, finns det någon lagparagraf som nämner detta om att moms skall inkluderas i priset om det är en privatperson som frågar?

Kan vara bra att veta vad paragrafen har för namn/nummer när jag ska ringa till dom i morgon, arg som ett bi...

Ett ögonblick så ska jag slå i den blå boken.

*bläddrar*

Här står det; 5 § andra stycket prisinformationslagen (1991:601): "Priset skall inbegripa mervärdesskatt och andra skatter. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader skall detta anges särskilt."

Prisinformationslagen tillämpas på näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor och tjänster till konsumenter.

Nu är jag arg.

När jag ringde och frågade om ett bete jag har en av hästarna på så fick jag svaret 2500:- för hela perioden = 2 månader.
Jag informerade även då att jag var privatperson.
(och jag har ett svagt minne av att de Måste uppge pris inklusive moms när ett företag ger ett pris till en privatperson).

När jag fick fakturan står det Betesavigft 1 st häst. 2400:-
Längre ner, i Totalt att betala, så står det 3000:- eftersom de har en summa moms på 600:-

Men nu är frågan.
Jag fick som sagt 2500:- som pris först...

Har de rätt att kräva 500:- (600:-?) i moms om jag klart och tydligt sa att jag var privatperson och de sa 2600:- i telefon?
Det är ett företag som har betet.

Jag har hästen på bete i 2 månader...
I det ingår vatten och tillsyn.

Nu är frågan har de rätt att ändra summan när fakturan kommer?

(ja jag vet... ord står mot ord... men vad gäller enligt lag?)

När de anger ett pris ska det vara inkl moms, alltså kan de inte komma i efterhand & kräva annat, speciellt inte när du sagt att du bara är vanlig privatperson.
Pm:a mej gärna om vad det är för ställe det handlar om, såg att du är Lulebo..
Kan tillägga att jag personligen tycker det priset är alldeles för högt att betala för ett bete, nästa sommar skulle jag nästan rekommendera att hitta eget bete istället, de flesta lånar ut sina ängar gratis då många marker skulle växa igen annars.

Ett ögonblick så ska jag slå i den blå boken.

*bläddrar*

Här står det; 5 § andra stycket prisinformationslagen (1991:601): "Priset skall inbegripa mervärdesskatt och andra skatter. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader skall detta anges särskilt."

Prisinformationslagen tillämpas på näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor och tjänster till konsumenter.

Kan du översätta till en icke kunnig vad det betyder?

Och tack så mycket =)

Senast ändrad:

När de anger ett pris ska det vara inkl moms, alltså kan de inte komma i efterhand & kräva annat, speciellt inte när du sagt att du bara är vanlig privatperson.
Pm:a mej gärna om vad det är för ställe det handlar om, såg att du är Lulebo..
Kan tillägga att jag personligen tycker det priset är alldeles för högt att betala för ett bete, nästa sommar skulle jag nästan rekommendera att hitta eget bete istället, de flesta lånar ut sina ängar gratis då många marker skulle växa igen annars.

Visst kan jag PMa dig.

Och jo jag skulle kunna haft på andra ställen men det är ett speciellt bete.

Det bör det nog finnas, jag kan inte detta själv, men då jag o min stallhyresvärd diskuterade detta härom dagen så har jag det i färskt minne, han jobbar som försäljare av nått slag. Han sa att så fort det handlar om en privatperson så måste priset angen inkl. moms

Kan du översätta till en icke kunnig vad det betyder?

Och tack så mycket =)

Ah, sorry. Det betyder att när ett företag lämnar prisuppgift till en konsument (alltså en som inte driver företag inom det område tjänsten handlar om) så måste företaget ange pris med moms. Alltså, när hantverkaren kommer hem till dig och säger en summa vad jobbet ska kosta, då ska priset vara med moms. Detsamma gäller när man kommer överens om pris för bete.

Ok?

Tack så mycket för din hjälp.

Ska ringa idag så får vi se.

De kan ju alltid blåneka att de sagt 2500:- men men...

Jag har valt att betala.

Att bråka över 500:- orkar jag bara inte.
Men de lär inte få bra kritik av mig, och jag kommer att råda de som frågar mig att inte ha hästar på bete hos dom.

Kommer heller aldrig mer att ha häst på bete hos dom.

Liknande trådar

Äldre Vänder mig hit för att bolla lite angående fakturan jag nyss fick att min byggare. Fakturan ser ut såhär: Arbete 4000:- ROTavdrag...
Svar
4
· Visningar
648
Ekonomi & Juridik Hoppas jag lägger det här rätt Jag är inte sådär jätte bra på det där med moms och tänkte att jag vänder mig till allvetande buke för...
Svar
19
· Visningar
3 358
Senast: ridtravare
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 822
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?