Mirraya

Trådstartare
Försökte att söka men hittade inte riktigt vad jag letade efter..

Vi har en lösdrift som vi flyttade in i 1 nov, så hela tiden letar man ju nya bra lösningar! Nu till höhäck, vi har kommit fram till att det skulle vara bra att ha en, än så länge fodras hästarna med hö på marken - men med en höhäck är det lättare att lägga ut mer utan att det ragnas på eller snöas över....

Har ni några bra höhäckstips?? Var hittar man dem?? Ni som byggt egna, hur ser de ut? Något speciellt ni vill dela med er av som det är bra att tänka på..?
Sätt gärna in bilder :D !

Sv: Höhäck

Här är vårt hemmabygge...
Sluttande plåttak.
Små springor mellan bräderna i bottnen så att ev vatten ska rinna ut. Fast i efterhand blev de lite för stora för det faller emellan massa smått hö också, som man måste kratta fram med jämna mellanrum.
Lätt att flytta med traktor och pallgafflar.
Kanterna är egentligen lite låga, så de kastar ut en del hö. Dock har vi lagt till ett brädvarv sen denna bilden togs, så nu är det lite bättre.Det är alltid godast underst i högen ju!:p
Men annars är jag nöjd med den.:)

mat.jpg

Har ni några bra höhäckstips?? Var hittar man dem?? Ni som byggt egna, hur ser de ut? Något speciellt ni vill dela med er av som det är bra att tänka på..?
Sätt gärna in bilder :D !

Jag puttar denna tråd lite då jag oxå behöver byggtips.
Har tittat runt lite på buke men har inte sett något direkta tips på vad man kan bygga själv.

http://www.sundhast.se/iframe_automater.htm
finns det exempel på olika foderhäckar som dessutom har en begränsande effekt på foderintaget. Om man tycker det är bra eller inte beror ju på, har man lättfödda hästar kan man ha små rutor och har man mer svårfödda kan man ha större. Jag har gjort en egen variant inspirerad av sidan ovan:

Minhhckkopiera.jpg

Det nätet som är på bilden var bara provisoriskt för att testa storleken på maskorna. Det var av plast och höll inte så länge.

Jag hade en EUR-lastpall som botten och tre pallkragar till mina två förra vintern. Funkade utmärkt men jag fick fylla den dagligen då de gick med fri tillgång och på lösdrift. Stor fördel att den är lätt att flytta, nackdelen var att en tyckte den var ganska knaprig och god att gnaga lite på. :mad:

Jag har gjort ungefär som Gwildr, men använt armeringsjärnsmatta (med rutor ca 10*10 cm) ända upp till lådans lock. Fungerar utmärkt! Inget spill som när vi använde pallkragar. Ska tilllverka en till så fort jag hinner så slipper vi fylla på så ofta. har ingen bild på min hölåda, men den har en halvpall i botten, brädor i hörnen och armeringsnät däremellan. Sluttande tak med takpapp på och ett lås med en karbinhake som är lätt för mig men svår för hästarna att öppna. Lådan är ca 1 meter hög och lätt att flytta på säckkärra.
Jag har tre stora hästar på min lösdrift och nu fyller jag lådan två gånger/dag. kanon!!

http://www.sundhast.se/iframe_automater.htm
finns det exempel på olika foderhäckar som dessutom har en begränsande effekt på foderintaget. Om man tycker det är bra eller inte beror ju på, har man lättfödda hästar kan man ha små rutor och har man mer svårfödda kan man ha större.

Vi har också en foderhäck som baserats på samma sida. Vi tog den gamla typen av galler till 1000L-dunkarna, som är lite mindre rutor på, och gjorde mellanvägg och sluttande golv + tak.
Mycket fiffigt :love:

Men var hittar man dem.....? Jag har letat och letat över hela nätet och sökt på både det ena och det andra... inga gallerburar... :confused:

Jag har gjort ungefär som Gwildr, men använt armeringsjärnsmatta (med rutor ca 10*10 cm) ända upp till lådans lock. Fungerar utmärkt! Inget spill som när vi använde pallkragar. Ska tilllverka en till så fort jag hinner så slipper vi fylla på så ofta. har ingen bild på min hölåda, men den har en halvpall i botten, brädor i hörnen och armeringsnät däremellan. Sluttande tak med takpapp på och ett lås med en karbinhake som är lätt för mig men svår för hästarna att öppna. Lådan är ca 1 meter hög och lätt att flytta på säckkärra.
Jag har tre stora hästar på min lösdrift och nu fyller jag lådan två gånger/dag. kanon!!

Det där låter riktigt intressant! Så du har en pall och sedan... sitter armeringsmattan fast i pallen på något sätt, eller har du en pallkrage nedtill och armeringsmattan innanför den...?

Jag tittar också på modellerna från "sundhast" - och favoriten är väl "postburen", men.. man ska hitta grejerna någonstrans ju..
Hittade jättefina burar på K-Rauta, men de var inte till salu och de hade ingen aning om var de fått sina ifrån...

Sök på pallar på eniro. De som säljer pallar brukar många gånger ha sådana "burar" också.

Mvh

Tora

Det tyckte jag var en jättebra idé :idea: !!

Sökte och sökte... har nu gått igenom de flesta av "träffarna" och deras tillbehör, men nä... iiinga burar :(
Letar vidare bland pallarna i alla fall... vet du något företag som har sådana "burar" så tipsa mig gärna!! :D

Vi har aldrig brytt oss om att ha tak på våra höhäckar. Det behövs inte sålänge vattnet kan rinna igenom höet och ner under höhäcken så att det inte ligger blött.

Vi använde pallar med pallkragar och gjorde minst 1/häst. Vattnet rinner igenom pallarna så att höet ligger torrt. Det finns både platpallar och träpallar. Inte speciellt dyra. Träpallar håller dock inte mer än 1-1,5 år enl min erfarenhet så det kan vara bra att använda plastpallar om man kan.

Vill man så kan man ju montera tak på men det är inte nödvändigt. Vi gav tom hästarna hösilage, iof med hög torrsubstans, men det höll sig jättefräscht.

Får de verkligen ut något hö alls ur en sån där?

Men var hittar man dem.....? Jag har letat och letat över hela nätet och sökt på både det ena och det andra... inga gallerburar... :confused:

Sök på 1000-liters-tank, kolla på blocket. De säljs ofta med buren kvar. Annars lär du kunna ta en tur med bilen ut på landet så hittar du säkert en stående på någon gård som de kan tänkas sälja :idea:

Ha! Jag har hittat dem!! :banana::bump::banana::bump:

http://www.gerdmans.se/Section/20277

Å, vad fin den är va:love:??

Behöver bara fixa lock och en mittskiva så det blir lutning utåt gallret för höet :idea: wohooooo vad glad jag blev nu!!!

Nejmen jä**ar vad fin!! :love:
Den där ska jag önska mig i födelsedagspresent!!

Tips till den som använder 1000-l-tankens bur, den gamla modellen med mindre hål... Vissa hål är liiite större, och där kan en pysslig ponny fastna med foten om han drar kring 00 på KW-skor :eek:
(för oss gick det bra då han var oskodd, men det såg ut att kunna gå riktigt illa...)

Vi har aldrig brytt oss om att ha tak på våra höhäckar. Det behövs inte sålänge vattnet kan rinna igenom höet och ner under höhäcken så att det inte ligger blött.

Vi använde pallar med pallkragar och gjorde minst 1/häst. Vattnet rinner igenom pallarna så att höet ligger torrt. Det finns både platpallar och träpallar. Inte speciellt dyra. Träpallar håller dock inte mer än 1-1,5 år enl min erfarenhet så det kan vara bra att använda plastpallar om man kan.

Vill man så kan man ju montera tak på men det är inte nödvändigt. Vi gav tom hästarna hösilage, iof med hög torrsubstans, men det höll sig jättefräscht.

Taket är inte för regnet i första hand... det är för att det inte ska ätas ovanifrån - då skulle jag inte ha behövt något galler. Det ska ta tid att pilla i sig hö var tanken ;)

Vill man kan man ju fodra som vanligt bredvid och sedan ha proppade automater, på så sätt tar höet inte slut.

Måste testa :idea:

De får ut mycket mer än man tror (och vad jag hoppades när jag snickrade ihop den)! De här hålen kanske är lagom om man har hö dock, hösilage är en annan femma.

Problemet med den har varit att den inte saktat ner ätandet särskilt mycket. Jag vet inte om min häst är extrembegåvad när det gäller matanskaffning (jag börjar misstänka det).

Här finns en lite längre beskrivning av mina vedermödor med lådan. Nu har vi inhandlat ett nät med maskor som är 2,5 x 2,5 cm. Det borde få till och med henne att ta det lite lugnare hoppas jag!

mvh Åsa

Vi köpte våra från Poda, fungerar jättebra men jag hittar dem inte på deras hemsida längre. :(

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka