Höhäck....massor av råd och erfarenheter önskas om denna

Sv: Höhäck....massor av råd och erfarenheter önskas om denna

Jag vet att det finns en del nöjda användare av sådanna höhäckar. Själv hade jag aldrig våga sätt ut dessa till mina hästar. Fåren hade jag kunnat tänka mig att ha dem hos men inte hästarna.
Känns som om det är alldeles för stor risk att någon häst får in ett ben i den och fastnar. Är tveksam om det skulle klara kraven enligt djurskyddsnormerna för häst. Just för risken att fastna.

håller med, hade INTE tagit någon av dom.
Ta en anpassad häck istället, se denna tråd.
http://www.bukefalos.com/f/
.php?t=719495&page=2&highlight=foderh%E4ck

Höhäckar för hästar ska enligt min åsikt inte ha galler, det finns flera bra höhäckar i helgalvat utförande som är anpassade för hästar. Skulle aldrig våga ställa in den typ som du visar (gjord av skyddsgaller till transportdunk för kemikalier tror jag). Borde däremot fungera hyfsat för får.

En bra foderhäck eller helgalvad foderring kostar en slant men minskar både spill och risk för ovälkomna veterinärräkningar. Finns flera att välja på:

http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?aid=112

Senast ändrad:

Jag har byggt en sådan som på första bilden till mina två. Men har bara lämnat öppet två rutor från marken. (tre på din bild) Blir ändå en del spill så jag ska nog försöka minska rutorna lite till så dom inte kan dra ut stora tussar. Annars funkar det bra tycker jag.

Jag har en inne i lösdriften, och den fungerar väldigt bra tycker jag. Rutorna är så stora att jag har svårt att tänka mig att en häst skulle kunna fastna i dem, den är lätt att fylla på, flytta och hålla ren. Jag har inte satt tak och sidor på den, eftersom den står inomhus. Hästarna har halva häcken, och fåren halva, och jag tycker det blir väldigt lite spill. (Framförallt hos fåren.)

Tack för alla svar och tips om andra alternativ och det blir nog en pall med pallkrage skulle jag tro.

Jag hade undvikit galler, det ser dessutom ut att vara ett knepigt läge att äta från enligt första bilden

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024