Högutbildade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara bemöta det här generellt då jag både är välutbildad och innehar arbetsledande befattning. Det har hänt att jag fått kritik för att det inte är "förnuftigt" eller "onödigt" etc och ja, det är helt sant att jag faktiskt inte har så stor erfarenhet. Det är jag den första att skriva under på. Men det är också så att jag har det yttersta ansvaret om något går fel och därför vill jag ha både hängslen och livrem ibland. Och om något går fel vill jag själv kunna känna att vi gjort vad vi kunnat och även kunna säga det till mitt försvar.

Jag har själv tidigare varit den som kritiserat arbetsledande positioner och jag kan säga att det är bra mycket lättare att göra det när man inte själv är den som är ytterst ansvarig.

Självklart är det så. Jag vet att våran planerare skulle göra mer för oss om han bara hade möjligheten.
Dock är det inte kul när det läggs på oss "lägre stående" att försöka reda upp och dessutom stå till svars för nått som ser bra ut på papper men är totalt omöjligt att genomföra i verkligheten.
 
Ja det är klumpigt uttryckt absolut, men att höra att man inte kan något när man har tre ingenjörs examen är frusterande. Sen ska personen göra något som bryter mot naturlagarna för att få ett resultat som inte går att få. Då tappar man förtroendet för alla jag vet bättre än utbildade. Och man skiter i deras saker och ser de resultat som kommer.
Även frustrerande varje gång högutbildade ser på dom som inte är det som lägre stående varelser:wtf:.
 
Det jag vet är att jag hellre vill ha en utbildad jurist och advokat som representerar mig i domstol eller i andra ärenden som kräver kunskap om lagstiftning, än en lekman med 'sunt förnuft.' Liksom att jag vill ha en utbildad kirurg om jag behöver opereras. Jag vill att ingenjörer designar broar som jag ska åka över.

Det finns en anledning att det är arkitekter och inte läkare som designar sjukhus. Liksom att det är byggnadsarbetare som utför det fysiska arbetet. Ingen av de tre grupperna av yrkesutövare skulle vara särskilt bra på de andras. Naturligtvis sker det fel, det är mänskligt och ja, kommunikation är otroligt viktigt. Sedan behövs det ibland göras olika prioriteringar som man som enskild inte alltid ser när det vägs mot andra behov. Alla yrken behöver 'sunt förnuft' och kan de inte själva göra det,behövs det lagstiftas. Det är därför vi har bygglagstiftning, liksom lagar som reglerar hur länge åkare tex får köra utan vila. Så att de inte överskattar sin egen förmåga och orsakar olyckor.

Problemet med den här tråden är TS illa dolda akademiker (som jag antar är = högutbildade) förakt. Vi har alla olika talanger och begåvningar. Zlatan och professorn i astrofysik är lika begåvade men på olika sätt. Båda behövs och ingen är 'finare' än det andra.

Som akademiker är jag bra på vissa saker, mindre bra på andra saker. Betyder det att jag är sämre än personer som inte har akademisk bakgrund? Nej. Betyder det att jag är bättre? Nej. Betyder det att jag inte har sunt förnuft? Nej. Eller jo, som diabetiker saknar jag ofta förnuft öht. Men det har inget med min utbildning att göra.
 
Sen kan det ju vara så att den som sitter i en "högre position" eller vad det är som kritiseras, också har en helhetsbild. Man ser att det är inte svart-vitt utan det är många aspekter och nivåer som ska tas hänsyn till.
Just det här. Jag vet inte hur många gånger arbetsteamets medlemmar klagat på nåt ledningen gjort eller inte gjort. Jag sitter som biträdande chef och har betydligt bredare helhetsbild än vad de har. Så att förmannen inte vet, bryr sig eller tänker efter är oftast långt ifrån sant.

Sen är ibland så att man får uppgifter som inte går att lösa så som man tänkt sig. Eller alls.

Mvh lågutbildad förman
 
Går mig att tänka på ett jobb jag var på. Stadsplaneringen ville plantera träd längs en cykelväg till de boendes stora förtjusning.
Men så kom jag och visade att det inte gick pga högspänningsledningar precis där.
Så de boende blev mycket missnöjda och trodde det var stadsplaneraren som vad avig.

Men egentligen var det jag, i egenskap av outbildad arbetare, som satte stopp.
 
Jag tycker faktiskt att jag känner mig mer och mer korkad ju mer jag lär mig, för jag inser hur mycket det är jag inte kan. Och med stigande ålder har jag lärt mig att världen inte är så svartvit som jag först trodde, och att inte uttala mig tvärsäkert om saker som jag faktiskt inte vet någonting om när det faktiskt finns folk som kan det bättre. :)

Åh, det där är så sant! Vad tvärsäker man var när man var yngre (gällande det mesta) :D
 
En sak som jag märkt hos en del som utbildat sig mycket och så har dom ingen uppfattning om hur det fungerar i verkligheten utan bara det teoretiska och sunt förnuft saknas många gånger.men annars är det ju så att vi är bra på det området vi jobbar med och kan olika saker

Det finns sådana också... men sedan kan de i sig ha orimliga krav på sig ovanifrån och tyvärr kan det spilla över på den som ska utföra det hela. Inte bra givetvis men att avskriva dem helt är också dumt.

Min karl älskar när han får gröna geologer... då kan han lära upp dem :D Jag är tämligen (ö)känd i branschen för att ha ganska rejäla krav på mina borrare... men jag begär aldrig det omöjliga och respekterar deras kunskapsområde.
 
Går mig att tänka på ett jobb jag var på. Stadsplaneringen ville plantera träd längs en cykelväg till de boendes stora förtjusning.
Men så kom jag och visade att det inte gick pga högspänningsledningar precis där.
Så de boende blev mycket missnöjda och trodde det var stadsplaneraren som vad avig.

Men egentligen var det jag, i egenskap av outbildad arbetare, som satte stopp.

Jag tror de hade blivit mer missnöjda utan ström... :D
 
g´´

Det är schaufförens värdag, det sitter ett gäng högskole utbildade på kontoret, men ingen av dem är såpass "väl"utbildade så att de kan förutse problem i trafiken som ger försinkelser
*chaufförens
Vad har du jobbat på för företag? Jag är transportledare med erfarenhet från flera olika ställen, och det har alltid varit jag med min KY-utbildning som varit ensam om att ha någon utbildning öht 🤷‍♀️ resterande är chaufförer som slutat köra och istället trafikleder eller så har de fått jobbet cia mamma/pappa/pojkvän/farfarsmostersbarnbarn. Har man tur har de gått ut gymnasiet.
 
*chaufförens
Vad har du jobbat på för företag? Jag är transportledare med erfarenhet från flera olika ställen, och det har alltid varit jag med min KY-utbildning som varit ensam om att ha någon utbildning öht 🤷‍♀️ resterande är chaufförer som slutat köra och istället trafikleder eller så har de fått jobbet cia mamma/pappa/pojkvän/farfarsmostersbarnbarn. Har man tur har de gått ut gymnasiet.

Betyder det att du är typ 75% korkad? :D

Edit: Glömde ju att du har en till utbildning... så du är nog helkorkad :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp