Högutbildade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Högutbildad? det har en stor betydelse om vad man är högutbildad i.
Jag är usel på att byta lampor men kan det det tar mig ca 10 min.
Men kan mycket litet om Mycket annat.
Problemet ligger hos lågutbildade som inte förstår hur jävla dåliga de är i mycket.
De ser inte hur dåliga de är för de saknar kunskapen för att kunna bedöma hur dåliga och usla de är.

Lågutbildad chef undrar hur i helvete du tänker.

Fy fan vad nedlåtande du är
 
De är inte utbildade Chaufförer! De är antagligen något helt annat. Har du prövat att kommunicera med dem? Har du sagt att det finns något som inte funkar här och där? Att gnälla i sin hytt är lika meningsfullt som att gnälla vid sitt skrivbord. Jag pratar dagligen med entreprenörer och programledning. och man får lösa många problem på detta sätt. Men skrik i hytten du det hjälper. Har du prövat att byta åkeri?

Jo, det var ju det där med kommunikation... det brukar lösa det mesta (det, och att man har respekt för ens respektive kompetensområden). Skulle aldrig falla mig in att tala om för mina borrkillar hur de ska borra och hittills har ingen av dem försökt tala om för mig hur jag ska göra mitt jobb :D Däremot lyssnar jag när de har synpunkter på riggens placering etc för de kan sin rigg bäst.
 
Jag kan själv tycka att ibland är inte allt genomtänkt. Oavsett om det gäller husbygge, affärskomplex, uttalanden eller andra beslut som tagits i olika sammanhang. Och visst undrar man hur folk tänker ibland. Men det kan vara att deras kunskap brister i just det beslutet de ska. Vem vet? Spekulera kan man alltid göra :angel:
 
Jag tycker faktiskt att jag känner mig mer och mer korkad ju mer jag lär mig, för jag inser hur mycket det är jag inte kan. Och med stigande ålder har jag lärt mig att världen inte är så svartvit som jag först trodde, och att inte uttala mig tvärsäkert om saker som jag faktiskt inte vet någonting om när det faktiskt finns folk som kan det bättre. :)
 
Jag tycker faktiskt att jag känner mig mer och mer korkad ju mer jag lär mig, för jag inser hur mycket det är jag inte kan. Och med stigande ålder har jag lärt mig att världen inte är så svartvit som jag först trodde, och att inte uttala mig tvärsäkert om saker som jag faktiskt inte vet någonting om när det faktiskt finns folk som kan det bättre. :)
Håller verkligen med dig. Destomer man lär sig så vet man att man vet för lite.
 
Vi har samma problem inom bussbranschen. Men det jag sett under åren där, är att man inte längre låter bussförare klättra uppåt till sådana tjänster utan tar in folk utifrån som ofta inte ens har busskörkort. Jag tror att på sådana platser är erfarenhet från fältet viktigt, så när folk utan erfarenhet och utan intresse av att lära sig sätts där, så blir det oftast riktigt fel.
Vad dom har för utbildning har jag dock ingen aning om.
 
På samma sätt ritas i dag av "ingenjörer och arkitekter" last och loss platser anpassade för personbilar istället för de 17 och 25 meters bilar som faktiskt levererar och hämtar godset...

Vart tusan tog de välutbildade vägen för att sedan utlämna oss till de enbart högutbildade?

Av någon obegriplig anledning tänker jag ge mig på ett seriöst svar.

Jag vågar lova att ”ingenjören och arkitekten” vet hur lång lastplats som behövs. Eller hur bred trottoar. Eller hur stor matsal. Eller hur många träd. Eller vad det nu kan vara.

Jag vågar också nästan lova att beställningen
inte innehöll möjlighet att presentera en ”korrekt” lösning.

För man hade inte råd. Eller så hade man inte tid. Eller så hade man inte plats. Eller så prioriterade man något annat.

Men uppgiften ska lösas ändå.

/Mvh ”ingengören och arkitekten”
 
Vi har samma problem inom bussbranschen. Men det jag sett under åren där, är att man inte längre låter bussförare klättra uppåt till sådana tjänster utan tar in folk utifrån som ofta inte ens har busskörkort. Jag tror att på sådana platser är erfarenhet från fältet viktigt, så när folk utan erfarenhet och utan intresse av att lära sig sätts där, så blir det oftast riktigt fel.
Vad dom har för utbildning har jag dock ingen aning om.
Tror om jag gissar hej vilt att de skulle kunna få hjälp av stordata system för att få ordnig på mycket. eller prata med chafförer.
 
Tror om jag gissar hej vilt att de skulle kunna få hjälp av stordata system för att få ordnig på mycket. eller prata med chafförer.

Datasystemen är möjligtvis till godo för företagets ekonomi, men min erfarenhet är att de mer sällan är ställda efter verkligheten.
Vi har en bra kille som jobbar med körtider nu, han och jag samarbetar så gott det går för mitt område. Men vissa saker är fortfarande mer inriktade på ekonomi än omtanke om kund/anställd, vilket gör att det rätt ofta skiter sig. Så går det när man pressar priserna, nått måste prioriteras bort.
 
Datasystemen är möjligtvis till godo för företagets ekonomi, men min erfarenhet är att de mer sällan är ställda efter verkligheten.
Vi har en bra kille som jobbar med körtider nu, han och jag samarbetar så gott det går för mitt område. Men vissa saker är fortfarande mer inriktade på ekonomi än omtanke om kund/anställd, vilket gör att det rätt ofta skiter sig. Så går det när man pressar priserna, nått måste prioriteras bort.
Ja verkligen, det är dyrt med prispress. Har en sak som jag jobbar med som missades totalt i upphandlingen och det blev dyrt. kan inget om buss men jag är glad att jag inte sätter tider.
 
En sak som jag märkt hos en del som utbildat sig mycket och så har dom ingen uppfattning om hur det fungerar i verkligheten utan bara det teoretiska och sunt förnuft saknas många gånger.men annars är det ju så att vi är bra på det området vi jobbar med och kan olika saker
 
Vi har samma problem inom bussbranschen. Men det jag sett under åren där, är att man inte längre låter bussförare klättra uppåt till sådana tjänster utan tar in folk utifrån som ofta inte ens har busskörkort. Jag tror att på sådana platser är erfarenhet från fältet viktigt, så när folk utan erfarenhet och utan intresse av att lära sig sätts där, så blir det oftast riktigt fel.
Vad dom har för utbildning har jag dock ingen aning om.
Jag skulle säga både ha och nej. En f.d busschafför behöver inte vara bäst på trafikplaneting. Men inte sagt att de kan bli det. Men en bra trafikplanerare ska samarbeta med en bra busschafför för att få de rätta detaljerna på plats.
 
En sak som jag märkt hos en del som utbildat sig mycket och så har dom ingen uppfattning om hur det fungerar i verkligheten utan bara det teoretiska och sunt förnuft saknas många gånger.

Måste bara bemöta det här generellt då jag både är välutbildad och innehar arbetsledande befattning. Det har hänt att jag fått kritik för att det inte är "förnuftigt" eller "onödigt" etc och ja, det är helt sant att jag faktiskt inte har så stor erfarenhet. Det är jag den första att skriva under på. Men det är också så att jag har det yttersta ansvaret om något går fel och därför vill jag ha både hängslen och livrem ibland. Och om något går fel vill jag själv kunna känna att vi gjort vad vi kunnat och även kunna säga det till mitt försvar.

Jag har själv tidigare varit den som kritiserat arbetsledande positioner och jag kan säga att det är bra mycket lättare att göra det när man inte själv är den som är ytterst ansvarig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp