Högt parasittryck

Fiorano

Trådstartare
I privatstallet där jag har mina hästar har vi relativt få hagar. Det är tillräckligt många,men inte tillräckligt för att någon hage ska kunna vila. Vi har därmed ett extremt högt parasittryck. Hästarna står oftast på stall hela sommaren också eftersom de flesta är tävlingshästar.

När jag flyttade till stallet reagerade jag över det, enligt mig, inte särskilt bra avmaskningsschema de gick efter. Hästarna blev endast avmaskade 2ggr/år och alltid med Cydectin. Avmaskningarna skedde på våren och hösten. Jag fick snällt finna mig i detta eftersom egen avmaskning inte var tillåten. Detta resulterade i att min treåring fick kolik och åkte akut till Hbg. Det visade sig att koliken berodde på bandmaskangrepp...
Efter detta avmaskades samtliga hästar mot bandmask med dubbel dos pyrantel.
Kan tillägga att jag nu strumtar i vad de andra säger och avmaskar mina hästar som jag själv vill-till mångas förtret...

Hur ska man göra ett fungerande avmaskningsschema i detta stallet? Uppenbarligen finns bandmask i hagarna, och hästarna kommer ju att fortsätta bli angripna.

Förslag någon?

Det finns bra broschyrer som tex. "Maskhandboken" som går att beställa på www.veter.se . Denna kan du ju beställa och rekommendera att alla tittar i. Jättebra och tydlig information.
Vad som är viktigt är ju att få de andra i stallet att förstå hur viktigt det är att följa medlets intervaller samt att man inte kan använda samma preparat alltid. Försök även att få dem till att gå med på att varje vår skicka in träckprov för analys på samtliga hästar. Då vet man ju exakt vilka maskar som man ska bekämpa, vilket ju gör allting mycket lättare. Träckprov är inte speciellt dyrt och om ni är några stycken som skickar tillsammans blir det kanske lite billigare. Kolla på www.vidilab.se

Hagarna mockas minsta varannan månad. Jag och de flesta andra mockar oftare.

Träckprov ska jag skicka in till hösten på mina egna. De andra i stallet tycker att deras gamla metoder är JÄTTEbra... Dessutom har någon veterinär tutat i dom att Cydectin tar alla maskar, även bandmask...

Bandmaskarna blir man inte "av med" genom att mocka, de har ett gräskvalster som mellanvärd. Vad som är bättre än dubbel Banminth dock är Droncit som tar bara bandmasken, och dessutom fler stadier.

Det behöver INTE vara högt parasittryck i era hagar, Cydectinet är mycket verksamt. Har ni mycket gräs i hagarna? Hur stora är de, och hur många hästar i varje?

Hagarna varierar i storlek, de största är ca 30x60 och de mindre är ca 20x30-alltså inte särskilt stora. Det går mellan 1-3 hästar i varje hage. Dessutom har vi hagbyte varannan månad för att alla ska få ha sin häst i en stor hage. Alltså kan det gå tre hästar i en liten hage och en i en av de stora hagarna... (vansinnigt) Det finns inget gräs alls i de små hagarna och typ 3 mm strån i de stora...

Då kan de ju inte vara så tuffa att mocka? Om ni ändå roterar hage så kan det ju vara smart att lägga in en rutin att man mockar sin hage när man byter!

Varannan månad är lite för sällan...varje vecka borde hagarna rensas...åtminstone vid toaletterna.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 269
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 598
Senast: sassiball
·
  • Låst
Hästvård Nu när det börjar kännas som om våren är på väg så känns det som hög tid att börja fundera på avmaskningen i år. Ska göra träckprov för...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Madick
·
G
Hästvård När ska man göra träckprov? Vet att vi gjorde förra våren, men kommer ej ihåg när. Har det med vädret att göra också??? Vi har...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Gargamella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka