Högskolestudent med hund?

I

IrishDraft

Undrar om det finns några högskole/universitetsstudenter som bor i studentlägenhet och har hund? Hur fungerar det för er? Jag är nämligen i hundköpartankar med ska börja studera till hösten och vill helst inte vänta till efteråt eftersom utbildningen tar 4,5 år...

Jag har inte tidigare haft hund, men har nu fått en del hundvana senaste halvåret, samt att jag är hästmänniska och van att träna djur på det sättet. Jag har även fått träna lite lydnad (moment ur lydnad 1 och 2) och agillity. Jag är sportig och aktiv, älskar att röra på mig så jag vill inte ha en hund som är allt för liten eller för stilla, men går det att kombinera med en hund som glatt är hemma några timmar på förmiddagen och några timmar på eftermiddagen i en liten lägenhet? Hur mycket kommer ju bero på upplägget på utbildningen.

Fungerar det att kombinera hund och studier?

Jag hade inte tänkt mig en valp, utan en vuxen hund för att i första hunden slippa pressen på att allt måste bli rätt för att få en harmonisk valp samt för att få en kortare invänjningsperiod till att kunna vara ensam. Jag anser att jag inte har möjligheterna att ägna all min tid åt en liten valp som behöver mer trygghet än en äldre hund. Är detta en myt? Är det "enklare" och "säkrare" med en äldre hund? Hur lång tid behöver en vuxen hund på sig för att känna sig trygg i sitt nya hem och kunna vara ensam några timmar om dagen?

Hur svårt är det att få tag på en vuxen hund av trevlig ras, med bra mentalitet, grundlydig utan några störningar som aggresivitet?

Sv: Högskolestudent med hund?

Hej!
Jag är själv student med hund, men, jag har en sambo som jobbar och kan åka hem på lunchen. Sen så pluggar jag på halvtid och är ledig flera dagar i veckan.
Om man pluggar på heltid och dessutom en lång utbildning som kräver mycket plugg så är det nog inte att rekommendera att skaffa hund. En hund som har behov av mental aktivering kommer garanterat att bli lidande när det närmar sig tentor.
Dessutom så brukar man inte få ha pälsdjur i studentlägenheter, men det kan ju variera. Man kan ju alltid vara medryttre på en häst istället :D

Jag har själv tagit en äldre hund, just av de anledningar som du nämner, man får en rumsren hund, men grundlydnad och som klarar av att vara ensam efter en kortare invänjningsperiod.
Vi gjorde på det här sättet eftersom vi har tid att ha hund, men inte en valp. Sen så fastnade jag för den här hunden första gången jag såg honom, och även kennelägaren, hon är superbra.
Jag tränar(lydnad) med honom de dagar jag är ledig plus på kvällarna när jag kommer hem. Han behöver både mkt motion och aktivering mentalt. Trots att han är en mellanstor hund som kan bo i lgnhet(men det beror på rasen).

Men, man ska vara Mycket noga när man väljer en äldre hund, speciellt eftersom du Kan. Alltså ännu mer noga än om du ska köpa valp. Mentaltestad och röntgad ska den vara(om den har åldern inne) tycker jag.

Såklart så ska Du själv känna efter om du har Tid och råd att skaffa en hund. Räkna timmar och pengar, femton gånger, minst. Och om du skaffar en hund nu och pluggar samtidigt, ta ingen problemhund :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 526
Senast: Farao
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar