högre Welsh cob hingst i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1111
  • Startdatum Startdatum
Sv: högre Welsh cob hingst i avel?

Du har inte funderat på ridponnyhingsten B Capriole RP 160? Som är 147,5 cm och har såväl welsh cob, halvblod och welshponny i sin stam.

Eller någon annan ridponny eller welshpartbreed hingst?

Nej han har jag inte kollat in , ska gå in på welshföreningen o se om han finns där..
:)

Tack..det var snällt..
Gick in och läste lite om honom det låte bra , snygg var han också.
Mycket hingstar o välja mellan, kollade på sek b på welshförreningen men det var mycket små hingstar där.
Men även c ponny måttet som mitt sto, så får se, det ska ju bli en snygg avkomma också, inte bara större , lätt lite som det innan kanske.
Tack för hjälpen =)=)

Nej han har jag inte kollat in , ska gå in på welshföreningen o se om han finns där..
:)

;) Fast där hittar du inte honom, för han är godkänd som ridponnyhingst, du får alltså gå in på svenska ridponnyföreningens webbplats för att hitta honom.

;) Fast där hittar du inte honom, för han är godkänd som ridponnyhingst, du får alltså gå in på svenska ridponnyföreningens webbplats för att hitta honom.

Ok..:)
Vill ju helst ha godkänd welsh,vill ha avkomman till hoppning kanske utställning..
Men kollar runt lite , får skriva tillbaka när jag betämt mig så du kan tycka till om hingsten:laugh:

Svårt att bestämma sig bara man vill ju ha rätta höjden, bra hopphingst, kanske annan färg än skimmel:grin::d:)

.. fast den blir ju godkänd även om du korsar den med en icke welsh- du får en Welsh part bred... helt godkänd för hoppning och utställning...
Skulle personligen inte korsa en sektion B med något annan än en B i welsh familjen men ett litet fullblod, arab, RP är inte helt fel... då får du ofta en mycket bra tävlingindivid.

.. fast den blir ju godkänd även om du korsar den med en icke welsh- du får en Welsh part bred... helt godkänd för hoppning och utställning...
Skulle personligen inte korsa en sektion B med något annan än en B i welsh familjen men ett litet fullblod, arab, RP är inte helt fel... då får du ofta en mycket bra tävlingindivid.

Ok..
Men måste de stå med på welsh föreningens sida eller blir det en Welsh part bred vilket fullblod eller arab jag än korsar med?:)
Dålig på det där, väldigt svårt att välja hingst speciellt när det kommer bli hennes första föl.
Har inte förstått sek på welsh riktigt än, men du tycker anntingen en sek b hingst eller welsh part bred, sätt och viss korsning.
Går det att ställa ut en sådan häst sen??:bump:

det behöver inte vara någon av de welshar som står på SWFs sida, det räcker med 12,5% welshblod för att den ska vara godkänd och då ditt sto är en 100% welsh så kan du kombinera henne med en helt annan ras och fortfarande få en godkänd WPBR. Sök på RP, BRP, fullblod och araber som är godkända för avel (licensierade) så har du massor av material.

Sektion B är en bra typ för att få fram riktigt bra tävlings indiver då det är den som är sportmodellen av welsharna, de andra tre typerna A,C,D är grövre, finns lyckade tävlingsponnyer av dom med men du har större chans med en B att få fram det du vill ha.

WPBR är en welsh korsning men en erkänd sådan och jag har inte varit med på någon utställning där dom inte fått vara med, dom får mer och mer erkännande och SWF jobbar hårt på att dom ska få samma status som alla andra sektioner. Personligen så tycker jag att WPBR mer än ofta är otroligt bra och trevliga ponnyer.

Senast ändrad av en moderator:

det behöver inte vara någon av de welshar som står på SWFs sida, det räcker med 12,5% welshblod för att den ska vara godkänd och då ditt sto är en 100% welsh så kan du kombinera henne med en helt annan ras och fortfarande få en godkänd WPBR. Sök på RP, BRP, fullblod och araber som är godkända för avel (licensierade) så har du massor av material.

Sektion B är en bra typ för att få fram riktigt bra tävlings indiver då det är den som är sportmodellen av welsharna, de andra tre typerna A,C,D är grövre, finns lyckade tävlingsponnyer av dom med men du har större chans med en B att få fram det du vill ha.

WPBR är en welsh korsning men en erkänd sådan och jag har inte varit med på någon utställning där dom inte fått vara med, dom får mer och mer erkännande och SWF jobbar hårt på att dom ska få samma status som alla andra sektioner. Personligen så tycker jag att WPBR mer än ofta är otroligt bra och trevliga ponnyer.

Efter att jag läst alla inlägg så har ja kommit underfull med att jag vill betäcka henne med en sek b eftersom jag är utställningsintresserad också.
Vill ju ha hennes avkomma så perfekt som möjligt..:)

Kulltorps stuteri
Paddock camargue - väldigt lovande
downald wild flower
Wärnanäs Peng

Tyckte alla de hingstarna verkade intressanta men vet inte om alla är i avel.
Ligger ju inte heller så långt bort, kan inte köra henne för långt bort , skulle sakna henne:cry:

Peng dog 2006.
Camargue börjar bli ganska gammal - är han fortfarande i allmän avel?

Dessutom finns t.ex.:
Moelgarnedd Dewin (Kulltorps Stuteri)
Arhults Waldemar (Arhults Stuteri, Blomstermåla)

Ok..:)
Vill ju helst ha godkänd welsh,vill ha avkomman till hoppning kanske utställning..
Men kollar runt lite , får skriva tillbaka när jag betämt mig så du kan tycka till om hingsten:laugh:

Svårt att bestämma sig bara man vill ju ha rätta höjden, bra hopphingst, kanske annan färg än skimmel:grin::d:)

Vill du ha en hingst med storlek,hoppförmåga (i generationer dessutom) & annan färg en skimmel tycker jag att Moflos Zmirnof låter som ett bra alternativ.

Moflos Zmirnof är övervuxen sek B, 143,5 cm enligt welshföreningens hemsida. Du får kolla under sek. B hingstar som löst licens via veterinärintyg / utlänsk licens

Efter att jag läst alla inlägg så har ja kommit underfull med att jag vill betäcka henne med en sek b eftersom jag är utställningsintresserad också.

Du måste formulera ett avelsmål, så du vet vilka egenskaper du hoppas din fölunge ska få. Utan ett avelsmål är det omöjligt att göra ett hingstval.

Om du vill få fram en avkomma som ska vara rastypisk och kunna visas på welshutställningar får den inte vara högre än maxhöjden för sektion B = 137,2 cm. Eftersom ditt sto är över maxmåttet måste du i så fall välja en mindre hingst (eller ändå hellre en hingst som man vet inte lämnar så stora avkommor).

Om du även vill ha hoppförmåga finns två hingstar med elitmeriter i hoppning kat B, Kulltorps Yrrol (skm) respektive Thornberry Love Knot (båda har avkommor med tävlingsmeriter). Exteriört meriterade är t ex de yngre förmågorna Cwrtycadno Meredydd (skm) eller Kenwoods Right Royal. Det finns många fler att välja på i listan på SWFs hemsida, där du även hittar kontaktuppgifter. Lycka till.

Du måste formulera ett avelsmål, så du vet vilka egenskaper du hoppas din fölunge ska få. Utan ett avelsmål är det omöjligt att göra ett hingstval.

Om du vill få fram en avkomma som ska vara rastypisk och kunna visas på welshutställningar får den inte vara högre än maxhöjden för sektion B = 137,2 cm. Eftersom ditt sto är över maxmåttet måste du i så fall välja en mindre hingst (eller ändå hellre en hingst som man vet inte lämnar så stora avkommor).

Om du även vill ha hoppförmåga finns två hingstar med elitmeriter i hoppning kat B, Kulltorps Yrrol (skm) respektive Thornberry Love Knot (båda har avkommor med tävlingsmeriter). Exteriört meriterade är t ex de yngre förmågorna Cwrtycadno Meredydd (skm) eller Kenwoods Right Royal. Det finns många fler att välja på i listan på SWFs hemsida, där du även hittar kontaktuppgifter. Lycka till.

Jaha ok det visste jag inte det där med mankhöjden.
Man kan alltså inte ställa ut en welsh som överskrider sitt mått??
Ska kolla in dom.
Det är så svårt alla hingstarna verkar så bra, men vill framförallt vill jag ha en karaktäristisk welsh.
Vad hade du betäckt med??:confused:

Star kingdom är far till min ponny & hon har fått nästan allt får sin far , och hon har enorm kapacitet i både dressyr och hopp.

En hingst att rekommendera!

mofloszmirnof.se Är Zmirres hemsida tyvärr inte uppdaterad än men han kommer att stå på samma station som 2009.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 501
Senast: netia
·
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 499
Senast: cikoria
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka