Högervolter

L

lingonsylt

Hej, jag har ett problem, jag lyckas aldrig få högervolterna, eller bara annars högersvängar, att bli runda och fina. Jag har inte ridit så många hästar, men de tre jag rider något sånär regelbundet har alla problem med dem. Men det kanske inte är hästarna det är fel på, det kanske är jag som gör något fel. Någon som har någon teori om vad det kunde vara?:confused: Vänstersvängar och -volter går bra och blir precis som jag vill ha dem (oftast).

Tacksam för svar!
 
Sv: Högervolter

Det kan bero på många saker.
Hästen är lat
Du ger inte tillräckliga hjälper
Hästen är inte tillräckligt stark i höger varv

Du behöver ha mycket stöd på yttertygeln i höger varv, och samtidigt vara snabb med dina skänklar när du känner att hästen faller utåt.

Hästen kanske inte är tillräckligt uppvärm eller lösgjord också?
 
Sv: Högervolter

Kanske, ska försöka känna efter när jag rider i dag. Men tack för tipsen. =)
 
Sv: Högervolter

Många har problem med sitt voltarbete. Hästen kanske "trillar in", "trillar ut", eller slår upp med huvudet och bara springer ifrån arbetet. Då är det här en bra övning.

volttanke.jpg


Man tänker sig volten, som en månghörning, med korta korta raksträckor i stället för en "lång voltlinje". På alla korta korta raksträckor, varierar man gångart och tempo.

Man börjar med att göra avsaktningar ett par steg och sen mjukt komma fram i högre gångart igen, avsaktning o mjukt fram igen efter ett par steg. Givetvis gäller det mellan halt och skritt också.

När hästen lyssnar på avsaktningar och övergångar, "tänker man" bara avsaktning, så att man bara gör en tempominskning ett par steg. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen lyssnar även på tempominskningen, tänker man bara "halt", men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Så småningom, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem. För halvhalterna är viktiga, särskilt när man har en pigg, eller outbildad häst. Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

OBSERVERA!!! Sitt nu inte i flera timmar och försök få igenom ALLA dessa mål, på ett och samma pass om du och din häst ännu inte är mogna för det.

Dag ett och två, kan du jobba på avsaktningar och övergångar...

Dag tre, kan ni gå ut och andas. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar och övergångar.

Dag fyra och fem, kan ni repetera avsaktningar och övergångar i ett par minuter och sedan gå över till att träna tempominskningar.

Dag sex, kan ni gå ut och andas igen. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar, övergångar och tempominskningar.

Dag sju, kan vara vilodag.

Dag åtta och nio, kan ni repetera avsaktningar, övergångar och tempominskningar i en kvart, tjugo minuter och sen gå över till att träna halvhalter.

och så vidare och så vidare.
 
Sv: Högervolter

En sak jag funderar på är ifall du sitter snett med ditt bäcken? Eftersom det är likadant med alla tre hästarna....

I en volt ska ju innerskänkeln vara lite längre fram än ytterskänkeln för att du med ditt bäcken ska släppa fram hästen till böjning.

Viktigt är ju också att du sitter korrekt i övrigt, så att du inte motarbetar hästens rörelser.
 
Sv: Högervolter

Det var lite vad jag funderade på också, men jag vet inte riktigt, och jag har ingen som kan hjälpa mig egentligen, jag bor så långt ifrån allt och min storasyster som ju lärt mig ungefär allt jag kan så har flyttat till frankrike. Men jag försöker känna efter, men det känns inte riktigt så, fast eftersom jag inte kan se mig själv så vet jag förståss inte. Har du något tips på hur jag eventuellt kunde korrigera det?
 
Sv: Högervolter

Jag är själv sned, sitter lite längre fram med högerhöften. Jag har ganska nyligen upptäckt detta och har fått lite tips av min tränare som jag tycker fungerar bra.

Jag övar ofta att rida utan stigbyglar och tränar då på att slappna av i bäckenpartiet. För att lättare slappna av gör jag stretchövningar i sadeln. Lyfter låren, pendlar med benen m.m.

Även längden på stiglädrena kan inverka, ibland har man olika långa ben och då ska ju även lädrena vara olika långa...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp