Högerregeln

De små grusvägarna är sällan ett problem, de ses nog allmänt som "påfarter" och det kommer dessutom väldigt sällan bilar där. Faran uppstår vid de mer jämnstora vägarna där en del kör efter högerregeln och andra brassar på utan en tanke i världen på vad som gäller. Det bästa hade varit tydliga skyltar om vad som gäller, i varje korsning.

Eller det chockerande tankesättet att folk som framför fordon känner till vilka regler som gäller i korsningar.
 
Eller det chockerande tankesättet att folk som framför fordon känner till vilka regler som gäller i korsningar.
Självklart.
Men kör man i främmande bygder kan det vara lätt att tro att vägen man åker på är huvudled. speciellt om det är en 70-väg.

Tror att man i våra trakter är skapligt duktig att märka upp företräde. Om två 70/90/100 vägar möts och är jämnstora - hur ska man fatta att ens egen väg inte är huvudled om inga markeringar finns?

Mao. Kör jag på en väg där man kör skapligt fort så antar jag att det är huvudled. Och tvåhuvudleder kan inte korsa varann utan skyltning. Eller?
 
Självklart.
Men kör man i främmande bygder kan det vara lätt att tro att vägen man åker på är huvudled. speciellt om det är en 70-väg.

Tror att man i våra trakter är skapligt duktig att märka upp företräde. Om två 70/90/100 vägar möts och är jämnstora - hur ska man fatta att ens egen väg inte är huvudled om inga markeringar finns?

Mao. Kör jag på en väg där man kör skapligt fort så antar jag att det är huvudled. Och tvåhuvudleder kan inte korsa varann utan skyltning. Eller?
Ja finns ingen skyltning (huvudledsskyltar utmed vägen, väjningsstreck/trianglar osv) så gäller högerregeln. Men visst kan det ibland vara svårt att avgöra om något är en utfart eller en väg.
 
Självklart.
Men kör man i främmande bygder kan det vara lätt att tro att vägen man åker på är huvudled. speciellt om det är en 70-väg.

Tror att man i våra trakter är skapligt duktig att märka upp företräde. Om två 70/90/100 vägar möts och är jämnstora - hur ska man fatta att ens egen väg inte är huvudled om inga markeringar finns?

Mao. Kör jag på en väg där man kör skapligt fort så antar jag att det är huvudled. Och tvåhuvudleder kan inte korsa varann utan skyltning. Eller?
Det är ju ännu värre om vägarna inte är jämnstora och de på den lilla vägen har företräde pga högerregeln 🤷🏻‍♀️
 
Det finns, jag bor vid en sådan väg. Finns nog en del runt där jag bor. Asfalterad, ganska smal väg utan mittlinje med hastighetsgräns 70, det är högerregel vid alla grusvägar som ansluter - men i princip ingen som använder högerregeln där, bara i korsningar med vägar som är lika stora.

Men?

Vidare gäller inte Högerregeln om en förare korsar en obruten gång- eller cykelbana med trottoarkant innan en korsning, när denne kör ut ur gångfartsområde, eller när hen lämnar ägoväg, fastighet eller parkeringsområde.

Jag har nog inte stött på någon 70-väg som är asfalterad, där grusvägar ansluter, där inte grusvägarna är ägoväg, lämnar fastighet, parkering eller liknande.

På de platser häromkring där två 70 eller 90 vägar möts i en korsning brukar hastigheten ha sjunkit innan den korsningen.

Det skulle bli helt knasigt här om man stannade för alla grusvägarna på 70 vägen. Folk skulle bli vansinniga.

Dock intressant att jag kollade upp, vi har en väg här som många betraktar som huvudled där infarter från fastighet och andra vägar ansluter. Det är faktiskt knivigt och alla tror olika hela tiden.
 
Dessutom finns lokala traditioner :D
Det finns korsningar är högerregeln är dödligt strikt . Vid övre slotts i Uppsala t.ex.:rofl: Även i min lilla stad finns sånt. Vi har dessutom en luring. En korsning där samtliga har stopplikt och den som kom först kör först. Oklart om det stämmer med reglerna.

Andra korsningar är det lite hipp som happ.
Har också en fyrvägskorsning där samtliga har stoppskylt i min lilla by. Spännande att åka med nytt folk som åker där. Är alla så fascinerade av det hela. Verkar inte vara det vanligaste tydligen. 😅

Brukar också vara en storsnackare i lokala facebookgruppen i perioder, om folk som gör fel och inte stannar som dom ska.
 
Jo man har ngt slags företräde in snarare än ut ur dem, en viss rondell i mitten av Paris, Triumfbågen. Tror det bara är den. Men den är inte normal utan det är mer än fyrtjockt med bilar hela vägen runt och 12 gator in. Eller ngt. (jag har inte kört i den, bara åkt i den som tur är) (Vet inte ens om den finns kvar efter ombyggnaden för cyklism :) )

Visa bifogad fil 164988

Jag korde dar nagon gang I tidernas begynnelse och minns det annu med fasa. Jag har glomt hur manga varv jag korde, men jag fastnade I den rondellen, helt utan filmarkeringar och nagon stans mellan 6 och 8 bilar i bredd, en lang, lang stund. Skracken var total!

I Frankrike fick jag ocksa uppleva Hogerregeln ... Dar alla som kom fran hoger bara korde utan att titta, oavsett skymd sikt, eller trafik monster :nailbiting:
 
Jag korde dar nagon gang I tidernas begynnelse och minns det annu med fasa. Jag har glomt hur manga varv jag korde, men jag fastnade I den rondellen, helt utan filmarkeringar och nagon stans mellan 6 och 8 bilar i bredd, en lang, lang stund. Skracken var total!

I Frankrike fick jag ocksa uppleva Hogerregeln ... Dar alla som kom fran hoger bara korde utan att titta, oavsett skymd sikt, eller trafik monster :nailbiting:
Hu så hemskt! Jag har ingen aning om hur den bilen jag åkte med lyckades ta sig ut, men han bodde i Paris och hade väl ngt trick.

I det senare ser jag dock fördelar, en gång när jag körde utanför Paris (typ 20 år gammal) med en 14 årig vägvisare (som inte hittade annat än just den vägen vi skulle, dvs vi skulle vara för evigt förlorade om jag inte körde som hon sa) och stod näst längst till höger av 4 filer (borde varit längst till vänster), med 8 mötande filer och 4 filer åt andra hållet till vänster om en refug, en stor korsning och 14 åringen ropar, det är ditåt vi ska. -tvärs över korsningen, tvärs över 8 körfält och ut på en väg längst till vänster. Så jag bara körde ditåt när det var grönt och alla bara släppte fram mig, lugnt och försiktigt. Antagligen för att de var vana vid att folk bara körde utan att titta.
 
Men?



Jag har nog inte stött på någon 70-väg som är asfalterad, där grusvägar ansluter, där inte grusvägarna är ägoväg, lämnar fastighet, parkering eller liknande.

I Skåne finns i alla fall, till den 70-väg jag kör på ansluter det en grusväg som har blåvita skyltar dvs det är en allmän väg - men grusväg. Inga skyltar när man kör ut på den större vägen, så högerregeln gäller. Den går alltså inte till någon enskild fastighet eller parkering. Sen finns det så klart andra grusvägar som är mer ägoväg eller lämnar fastighet.
 
I Skåne finns i alla fall, till den 70-väg jag kör på ansluter det en grusväg som har blåvita skyltar dvs det är en allmän väg - men grusväg. Inga skyltar när man kör ut på den större vägen, så högerregeln gäller. Den går alltså inte till någon enskild fastighet eller parkering. Sen finns det så klart andra grusvägar som är mer ägoväg eller lämnar fastighet.
I Värmland har vi massor av statlig väg som är grusväg så just beläggningen är nog väldigt lite avgörande 😅
 
Skåne är också det enda ställe där jag kört där det totalt saknats skyltar i korsningar.

Anekdoten säger att skyltarna togs ner vid nåt av krigen så fienden skulle virra bort sig, och därefter aldrig satts upp igen. Skröna eller inte men på kartbokens tid var det ett rent helvete :D
Det är också den enda landsända där jag frågat om vägen och fått till svar att det ligger bakom där butiken var förr. Eller vid ärnvägsstationen - men var ligger järnvägsstationen då...:rofl:

Det var inte enkelt. Men oftast vackert där jag körde vilse.
 
Självklart.
Men kör man i främmande bygder kan det vara lätt att tro att vägen man åker på är huvudled. speciellt om det är en 70-väg.

Tror att man i våra trakter är skapligt duktig att märka upp företräde. Om två 70/90/100 vägar möts och är jämnstora - hur ska man fatta att ens egen väg inte är huvudled om inga markeringar finns?

Mao. Kör jag på en väg där man kör skapligt fort så antar jag att det är huvudled. Och tvåhuvudleder kan inte korsa varann utan skyltning. Eller?

Tro och tro. Huvudleder är ju normalt sett skyltade :D
 
Jag känner till flera asfalterade korsningar på 70-väg som inte är skyltade med huvudled eller väjningsplikt, utanför Stockholm. Inte ens polisen kör om jag saktar in för att släppa ut dem. Känns helt fel att bara köra förbi en målad polisbil utan att stanna för högerregeln, men om de inte tänker köra så kör jag och det är sällan jag ser en polisbil blinka ut sig ur en rondel.
 
Nu är det ju inte bara jag som tycker att det underlättar, om du läser tråden.

Jag litar inte på att andra trafikanter gör någonting i trafiken. Jag tar ansvar för mitt. Det är inget som skiljer sig särskilt för rondellkörande. Jag litar inte på att folk kan högerregeln, respekterar väjningsplikt eller håller avstånd heller.

Med din logik kan vi ju skippa blinkers helt, med tanke på att det är så många som inte använder dem alls (oavsett rondell eller ej).
Nej, jag tycker bara att det är dumt och farligt att blinka åt ett håll man inte ska. Det är ju som att blinka på rak väg utan att flytta på bilen.

Även jag tar ansvar för mitt. Därför blinkar jag aldrig in i rondeller men alltid ut.
 
Att du blir förvirrad betyder inte att alla blir det 🤷‍♀️ Tycker inte det kan bli tydligare. Självklart ska man blinka ut, men det ena utesluter inte det andra. Att ingen ska blinka vänster för att endel glömmer byta till höger när de ska ut, är lite som att anse att vi ska anpassa allt efter folk som gör fel.
Det har jag inte sagt heller. Men att du inte blir förvirrad betyder inte att alla känner som du 🤷‍♀️ Det är förresten inte fel att inte blinka in i en rondell. Det är bara fel att inte blinka ut. Fortsätt att blinka åt alla håll i en rondell du.
 
Regeln för rondeller är att man blinkar ut. Vänsterblink kan användas om man skall göra något oväntat, tex köra ett helt varv (eller mer).

För hundra år sedan, när jag tog körkortet (dvs, typ 25 år sedan.... egentligen), så lärde det ut att man skulle närma sig rondellen så som man hanterar andra korsningar, dvs blinka höger för höger, inget för rakt fram och vänster för vänster.

Detta togs bort senare då 1, folk glömde sluta blinka vänster och 2, andra bilister inte kan anses hålla koll på var man kör in. Dvs, vänsterblink orsakade mer problem än inget blink.

Dock lärs det fortfarande ut att man skall blinka vänster på bildskolorna, även om det inte är något som regleras av eller ens rekommenderas av varken trafikverket eller polisen.
 
Det har jag inte sagt heller. Men att du inte blir förvirrad betyder inte att alla känner som du 🤷‍♀️ Det är förresten inte fel att inte blinka in i en rondell. Det är bara fel att inte blinka ut. Fortsätt att blinka åt alla håll i en rondell du.

Det är inte fel att blinka in heller. Så ja, det kommer jag självklart att fortsätta med!
 
Regeln för rondeller är att man blinkar ut. Vänsterblink kan användas om man skall göra något oväntat, tex köra ett helt varv (eller mer).

För hundra år sedan, när jag tog körkortet (dvs, typ 25 år sedan.... egentligen), så lärde det ut att man skulle närma sig rondellen så som man hanterar andra korsningar, dvs blinka höger för höger, inget för rakt fram och vänster för vänster.

Detta togs bort senare då 1, folk glömde sluta blinka vänster och 2, andra bilister inte kan anses hålla koll på var man kör in. Dvs, vänsterblink orsakade mer problem än inget blink.

Dock lärs det fortfarande ut att man skall blinka vänster på bildskolorna, även om det inte är något som regleras av eller ens rekommenderas av varken trafikverket eller polisen.

Jag tog körkort för 27 år sen, då fick jag lära mig att man inte skulle blinka vänster. För folk kunde tro att jag skulle köra in åt fel håll 😅
 
Nej, jag tycker bara att det är dumt och farligt att blinka åt ett håll man inte ska. Det är ju som att blinka på rak väg utan att flytta på bilen.

Även jag tar ansvar för mitt. Därför blinkar jag aldrig in i rondeller men alltid ut.
Det är ok att blinka vänster när man kör in och höger när man kör ut. Det är ok att bara blinka höger ut. Jag förstår inte varför du och andra argumenterar som att det ena alternativet är fel? Du tycker det är dumt så du väljer att göra på annat sätt. Men det är fortfarande helt lagligt och många har lärt oss köra bil så. Vi kan väl bara nöja oss med att båda är ok, vi tycker det finns fördelar med de olika alternativen och tar ansvar efter det.

Hade det varit ett uppenbart problem och farligt, ja, då hade lagen ändrats. Visionen om att ingen ska dö i trafiken är otroligt högt prioriterad i Sverige.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 185
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 207
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 777
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp