Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

S

Sirocco1

Hej! Behöver hjälp med att reda ut följande; Min häst har lite svårare för att göra höger-öppna och vänster-sluta, dvs, jag har fått för mig att det är höger bak som är det bakben som är "svagare". Men högergaloppen funkar klockrent, går att samla ihop hyfsat och länga jättebra. Är det inte höger bak som bär mest i höger galopp? Vänster-öppna och höger-sluta går jättebra och vänster galopp går också hyfsat bra... Har någon nån idé om var själva "felet" kan sitta? Fram kanske? Mvh
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Jag tror som du att det är höger bak som är svagast. Att högergaloppen är lättare att samla är inte så konstigt. Mitt intryck är att i galoppen så är det kvaliteten på ytter baks arbete som till stor del avgör kvaliteten på galoppen (speciellt tydligt i piruetter). I höger galopp är det starka vänster bak ytter bak, och hästen har mindre anledning att fuska. Det svaga höger bak har som inner bak i galoppen svårare att komma undan arbete.

I vänster galopp blir det däremot lätt för det svagare högra bakbenet att spreta iväg - och så blir kvaliteten sämre.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Min äldsta häst har samma problem som din, höger öppna och vänster sluta, och hon är svagare i höger bak. Det känns som du skriver också i galoppen, där höger galopp är stor och rund medan vänster galopp känns lite "plattare". Skillnaden märks också i galoppombytena.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Tror det också, dvs höger bak, men det kan ju vara lurigt, ibland är det något helt annat än det som först verkar uppenbart.

Det är vänster galopp som det skulle märkas mest i om det är höger bak, eftersom galoppen utgår från yttre bak, som därmed bär i ett moment.
Det är nog också så att hästen trycker ut bogen i hö varv och in i vänster?


Har det varit så hela tiden?
Alla hästar är som vi höger eller vänsterstarkast, och det är därför man måste jobba med att få dem mer liksidiga. Då får man bla jobba med att stärka den svaga sidan ltie mer. Så en olikhet finns hos nästan alla. De flesta jag haft har varit starkare i högersidan,tex. Vilket inte förbättras om ens egen vänstar sida är den svagare:crazy:

Men om det är väldigt påtagligt eller är något som har blivit mer av så ska du nog först kolla upp, så att det inte är något fel.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

som flash skriver

det är två personer man måste hålla reda på

och detta är orsakent ill att rytteren måset kunna rakrikta sig själv för at kuann träna hästen

de flesta människor har svårt att gör ahöger öppna de deras bröstkrog är vriden åt vänster ( de går med höger axel först / vilket också de flesta hästar gör enligt min erfarnhet)

vad händer i den slutan som du inte får till?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ja det låter som om det vänstra bakbenet bär bättre och det högra hellre skjuter på. För mig stämmer det inte riktigt med att höger galopp är den bästa men det kan ju hänga ihop med orsaken till snedheten. Sen kan det finnas massor av orsaker till att det är så. snedhet har ju alla hästar. Tycker det är svårt att spekulera i orsaken utan att ha sett hästen.
Min häst har hittills haft lättare för vänster sluta och höger öppna samt höger galopp.
De senaste veckorna har plötsligt just vänster sluta och höger öppna börjat fungera bra och i samband med det så fungerar inte höger galopp och vänster är plötsligt bättre än någonsin. Det hela hänger ihop och när snedheten flyttar sig är det ett gott tecken.
Mitt råd är att träna mycket skolor och lika mycket i båda varven. Att flytta hästen böjd, sidvärts på volt är också bra för att sträcka/stretcha ut muskulaturen på den sida som hellre skuter på, i ditt fall höger.
 
Senast ändrad:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ja det låter som om det vänstra bakbenet bär bättre och det högra hellre skjuter på. För mig stämmer det inte riktigt med att höger galopp är den bästa men det kan ju hänga ihop med orsaken till snedheten. Sen kan det finnas massor av orsaker till att det är så. snedhet har ju alla hästar. Tycker det är svårt att spekulera i orsaken utan att ha sett hästen.
Min häst har hittills haft lättare för vänster sluta och höger öppna samt höger galopp.
De senaste veckorna har plötsligt just vänster sluta och höger öppna börjat fungera bra och i samband med det så fungerar inte höger galopp och vänster är plötsligt bättre än någonsin. Det hela hänger ihop och när snedheten flyttar sig är det ett gott tecken.
Mitt råd är att träna mycket skolor och lika mycket i båda varven. Att flytta hästen böjd, sidvärts på volt är också bra för att sträcka/stretcha ut muskulaturen på den sida som hellre skuter på, i ditt fall höger.


Men återigen kan ryttarens egen snedhet lura oss att tro att hästen är snedare än den är.
För egen del hade jag problem med höger sluta tills jag upptäckte vad jag själv gjorde:o Då fungerade den plötsligt och blev med ens mycket bra. Så bra att vänster kändes sämre. Jag är inte säker på att det var hästens snedhet som flyttades:angel:


Höger galopp har jag haft problem med på samma sätt. Det satte sig i huvudet på både mej och hästen så att det alltid fungerade bra utom i ridhuset:o Det är svårt att skilja ibland vad man själv orsakar och vad som är hästen. OCh dessutom är ju hästen dessutom oliksidig i grunden.

Man måste se helheten, båda två:smirk:
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ja det är det jag menar med att det finns så många tänkbara orsaker att det bara är dumt att försöka reda ut det här. Det är alldeles för svårt utan att ha sett hästen. Alla hästar är ju oliksidiga av naturen och de har vant sig vid det sättet att använda sin kropp. När man börjar komma åt hästen bättre och sätter svagare kroppsdelar i arbete rubbar man hästens invanda sätt att bära sin kropp och det gör att man märker att många rörelser som kanske gått bra innan plötsligt blir svårare. Andra blir lättare. Vi ändrar hästens rörelsemönster och det måste få märkas.
För att reda ut mera exakt hur och var en snedhet eller svaghet sitter kan man ju ta hjälp av sin instruktör eller någon annan duktig om man är osäker själv. Det kan också underlätta att studera hur hästen rör sig under ryttare. Ser det ut på samma sätt som det känns?
Rakriktning är ett långsiktigt arbete som kräver tanke.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ser det ut på samma sätt som det känns?
Rakriktning är ett långsiktigt arbete som kräver tanke.

Håller med i allt, särskilt citatet ovan. Det kan ju kännas som en miljon men se ut som...ja. I värsta fall.

EN av de svåra sakerna är att man vänjer sig vid felaktigheter och trora tt det ska vara så. Inte förrän det blir skillnad inser man - ja det var ju sååå det ska kännas.

Det kan vara tvärtom också - ang hur det ser ut - att någon (kunnig helst då) kan säga att det ser fantastiskt bra ut och ändå känner man inte själv att det är så. Något saknas i känslan. Det stämmer dessvärre nästan alltid skulle jag vilja säga.

Jag red många år utan tränare pga ekonomiska och tidsskäl, när barnens träningar och tävlingar tog al tid och pengarna med. :crazy:

Så jag kan verkligen tala om hur mycket man försämrar sin ridning och hur mycket man lägger sig till med utan att veta om det.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Men återigen kan ryttarens egen snedhet lura oss att tro att hästen är snedare än den är.
För egen del hade jag problem med höger sluta tills jag upptäckte vad jag själv gjorde:o Då fungerade den plötsligt och blev med ens mycket bra. Så bra att vänster kändes sämre. Jag är inte säker på att det var hästens snedhet som flyttades:angel:


kan du utveckla det lite?
Jag är ju sned, pga en mycket mild men dock existerande skolios på ryggen. Har svårare i höger varv, som också är hästens svårare varv. I höger varv får jag sitta över ordentligt till vänster för att verkligen sitta rakt över hästen. tog ett tag tills jag blev medveten om det men sen dess har hästen styrkt upp sig och det går mycket bättre, inte så oliksidig som tidigare.

Men slutan i höger varv är så vinglig. det blir "bakvänt" för mig (som för att göra det hela värre är vänster hänt) och hästen är som sagt svagare i det varvet.
Känslan jag får är att han inte ställer igenom ordentligt, dvs tar inte riktigt ytterhjälperna på samma sätt som i vänster varv. I början var det helt käpprätt svårt att ö.h.t få honom att förstå vad jag bad om i det varvet, han låste sig och tänkte lite bakåt vissa stunder, men det löste jag genom att bara rida ngra steg, släppa och berömma. nu gör han den utan mankemang men som sagt den är inte lika stadig och ren som den ska vara, och som den är för vänster.
Hur stärker jag upp det ytterligare?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Jag tror jag kan svara och tar mig friheten att göra så

Om du är som vi andra dödliga :D så sitter du som jag skrev i förra inlägget lite före med höger axel.

Detta förskjuter din tyngdpunkt åt höger och du får svårt att få ned vä sittben


Om du istället för att burka åt vänster håller tillbaka din högra axel så skall du se att du sitter ihop på vänstersida och kan sitta på vänstersidan utan att flytta hela dig.

Gör du ingenting alls så förstärker du hästens egen snedhet - jag antar att det är det som flashlight pratar om.
rakriktar man sig själv så får man se vad som blir kvar - och det är sällan särskilt mycket :angel:

Om du håller tillbaka din högeraxel får du också lättare kontakt med vä bak i högerslutan. egentligen är det samma problem


Tänk dig att denna lilla förskjutning av höger axel framåt skapar en diagonal tyngdriktning nedåt höger fram. den skall ju var lätt i de flesta rörelser i höger varv

En bra öppna, sluta galopp i höger - förutsätter därför att vikten placeras tvärtom - dvs förskjuts mot vän bak och - släpper upp vä fram

Här har du säkerkligen en del av orsaken till dina problem i galoppombytena också.
MVH SUS som nu skall hämta en kuse........
 
Senast ändrad:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Jag tror jag kan svara och tar mig friheten att göra så

Om du är som vi andra dödliga :D så sitter du som jag skrev i förra inlägget lite före med höger axel.

Detta förskjuter din tyngdpunkt åt höger och du får svårt att få ned vä sittben


Om du istället för att burka åt vänster håller tillbaka din högra axel så skall du se att du sitter ihop på vänstersida och kan sitta på vänstersidan utan att flytta hela dig.

Gör du ingenting alls så förstärker du hästens egen snedhet - jag antar att det är det som flashlight pratar om.
rakriktar man sig själv så får man se vad som blir kvar - och det är sällan särskilt mycket :angel:

Om du håller tillbaka din högeraxel får du också lättare kontakt med vä bak i högerslutan. egentligen är det samma problem


Tänk dig att denna lilla förskjutning av höger axel framåt skapar en diagonal tyngdriktning nedåt höger fram. den skall ju var lätt i de flesta rörelser i höger varv

En bra öppna, sluta galopp i höger - förutsätter därför att vikten placeras tvärtom - dvs förskjuts mot vän bak och - släpper upp vä fram

Här har du säkerkligen en del av orsaken till dina problem i galoppombytena också.
MVH SUS som nu skall hämta en kuse........

Tack.
du har helt rätt - jag är dödlig för att inte säga över-dödlig.
jag skjuter lätt fram höger axel och viker mig dessutom i sidan lätt... kardinal felet jag vet........

ska tänka extra mycket på detta nu och särskilt kolla av vad jag gör i bytet. spar förklaringen så jag har den på pränt..... tack! :bow:
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

kan du utveckla det lite?
Jag är ju sned, pga en mycket mild men dock existerande skolios på ryggen. Har svårare i höger varv, som också är hästens svårare varv. I höger varv får jag sitta över ordentligt till vänster för att verkligen sitta rakt över hästen. tog ett tag tills jag blev medveten om det men sen dess har hästen styrkt upp sig och det går mycket bättre, inte så oliksidig som tidigare.

Men slutan i höger varv är så vinglig. det blir "bakvänt" för mig (som för att göra det hela värre är vänster hänt) och hästen är som sagt svagare i det varvet.
Känslan jag får är att han inte ställer igenom ordentligt, dvs tar inte riktigt ytterhjälperna på samma sätt som i vänster varv. I början var det helt käpprätt svårt att ö.h.t få honom att förstå vad jag bad om i det varvet, han låste sig och tänkte lite bakåt vissa stunder, men det löste jag genom att bara rida ngra steg, släppa och berömma. nu gör han den utan mankemang men som sagt den är inte lika stadig och ren som den ska vara, och som den är för vänster.
Hur stärker jag upp det ytterligare?

Jag känner igen exakt det du skriver. Och lösningen var för vår del: Precis som Susan skrev. :o :o Inte alls i hästen, eller inte mycket i alla fall.

Senast idag, när jag var så nöjd med allt f ö, så märkte jag den där jäkla axeln i slutan, rättade bak den och vips! går i slutan som en dröm!:o Inga problem alls.(nåja)

Fördelen nu är att när slutan kärvar i starten så VET jag och rättar genast till. Samma gäller andra rörelser också, galoppen i höger varv, öppna, osv. Jag kan vika mej fast jag tror att jag inte gör det:eek: tex.

Men så mycket sitter i mej och inte i hästen. Sen att vi har samma
svagare sida gör ju inte saken bättre. :crazy:


Prova att tänka på det i höger får du se, kan nästan lova att du märker skillnad.:)

Våra öppnor idag kändes som en miljon! (ja ja skryta måste man få ibland när det faktiskt känns så)Vilken form! Vilket tryck! OCh mycket är tack vare hur jag lärt mej tänka ännu mer än tidigare på mina axlar, bäckenet, osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hur ser din scolios ut? vet du det? När fick du den?

Lite beroende på hur den ser ut så är din ryggrad roterad och svängd på olika sätt, vilket också påverkar.

Är du "som de flesta" som fått en scolios i puberteten så har du en högerkonvex scolios. Det betyder att i bröstryggen är ryggraden svängd åt vänster, den är konkav på vänster sida och konvex på höger. Det ger att bröstkorg och ryggrad är roterade framåt på vänster sida (när man böjer sig framåt har man en "bulle" på höger sida av ryggraden). Dock så går höger skuldra fram. Rätar man upp scoliosen hamnar axeln automatiskt rätt (alltså fel ände att börja i).
En scolios i bröstryggen ger ofta att bäckenet tippar i sidled. Har man en högerkonvex scolios i bröstryggen går höger bäckenhalva upp mot huvudet. Ryggraden är alltså vänsterkonvex i ländryggen. Ofta går rotationen ner till bäckenet så det även är bakåtroterat på höger sida.

Sen finns det ju även andra typer av scolios, men det här är den absolut vanligaste.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

jag trodde att det som led av skelletskolios, var fysiologiskt raka när de var _ i scoliosen_ ?
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Hej!
den är medfödd... min pappa har precis samma - en mini liten s-sväng på ryggraden.... den är så pass liten att inget har gjorts åt den, - i tonåren sa läkarna att jag klarat mig från tex korsett osv för att jag ridit så mycket och att det hjälpt till att stärka upp. Jag är ju 34 nu så det är inte direkt aktuellt att "fixa" den mer än att stärka rygg muskler och axlar och tänka på min hållning.....

dock är jag som sagt sned nevertheless. om jag står framför spegeln så är vänster axel högre än höger.....
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

Ja, en tränare är guld värd. Jag har ganska nyligen hittat en tränare igen. Har ridit utan i 15 år. Har nog tur som inte lagt mig till med en massa konstigheter, men jag har heller inte utvecklats under de åren tycker jag. Däremot har jag utvecklats en hel del sen jag hittade tränaren för drygt ett halvår sedan.
För att återgå till frågeställningen i tråden.
En annan sak som är viktig i sammanhanget är att titta på hur hästen rör sig utan ryttare på ryggen, vid tömkörning eller arbete vid handen. har hästen lätt för samma saker utan ryttare? eller är det annorlunda? Det är viktigt för att kunna utesluta eller bekräfta om det är ryttarens eller hästens snedhet det rör sig om.
 
Sv: Höger-vänster vilket bakben jobbar mest?

jag kan bara förklara såhär:

Om kotkropparna var symmetriska skulle de när de staplas ovanpå varandra skapa ett torn - så är det ju inte.
På friska människor är de kilformade i bakåt-framåtriktning så att ryggradens kurvatur uppstår = den s -formade ryggraden.

Olika människor har ju ganska olikt formad kurvatur - därför ser inte "rak" likadant ut på olika människor.

Att vara fysiologiskt rak innebär då att sitta utifrån sin ryggrads kurvatur.

I mackans fall blir det då även en S-form i sidled - eftersom hon har en strukturell scolios - att räta ut den skapar ju bara felställning i hennes leder.

Jag å andra sidan som har en funktionell skolios -dvs för långa muskler på högersidan av ryggraden då mitt femur är för kort måste ju riktas upp så att jag hamnar i rätt läge i mina leder.

Den rotation jag refererade till är av funktionell art eftersom vi är oliksidigt musklade

sitter du i en vä rotation pga av att du är olika stark i dina sidliga magmuskler så ¨måste du öka grundspänningen i din svaga sida för att bli fysiologiskt rak - hamna _i_ din naturliga kurvatur= fysiologiskt rak.

Vilket om man har scolios - blir krokigt.

jag kan tänka att om man har scolios att det blir en del pyssel att reda ut, vad sitter i skelettet och vad är en obalans mellan antagonister.

är du med nu?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
969
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp