Höger galopp

P

Ponnymorsan

Vi har problem med att få vår ponny att fatta höger galopp. Nu har vi provat allt, utom möjligen att kapa ena benet på honom. Han är i dag åtta år och har tidvis fattat "rätt" galopp men får perioder då det bara inte fungerar. Tror inte att det beror på djäklighet..
Har någon några bra råd och tips på övningar så mottages detta med tacksamhet.
Ponnymorsan

Sv: Höger galopp

Gå ett steg tillbaka och longera el löslongera. fattar ponnyn rätt då?
Träna vid lös/longeringen galoppfattningar, låt galoppera några steg berömm bryt av o.sv

Fungerar det bra nu utan ryttare?

har ni provat att lös galoppera honom?
då kan man oftast se om han galopperar någonting på
höger eller om han bara fattar vänstergalopp.
han kan ha haft problem när man har ridit in honom,
varit skadad med mera, kolla upp allt sånt här,
det kan faktiskt hjälpa.

Har ni provat att ta honom till en hästklinik eller tagit ut en chiropraktor??? Kan hjälpa :D

Ta hästen till klinik och kolla upp den. Sådär hade jag en häst som gjorde också med galoppen, hon hade kot och knäledsinflammation.

Men snälla du...
Oftast så sitter problem med galoppfattning i ett särskilt varv i faktumet att ryttaren blir spänd och "låser" hjälperna, vilket ytterligare försvårar för hästen att fatta rätt. Låser man tex. innerhanden så är det OMÖJLIGT för hästen att fatta rätt galopp då man låser hela innersidan och bogen på hästen.

Om de inte har orsak att tro att det är något fel på hästen i något annat fall än att den har svårt med galoppen i ett varv, dvs den verkar inte konstig eller går orent eller har problem i någon annan bemärkelse, så är väl inte ett klinik besök det första man ska be någon att ta itu med? Tycker bara att det är lite väl drastiskt att ge ett sånt råd när problemet är mycket troligt att bestå i något mycket enklare först och främst....

Senast ändrad:

Hej - första biten är att fundera på om något hindrar ponnyn. Om ponnyn fattar båda galopperna med andra ryttare eller på lina/töm så kan problemet ligga hos ryttaren eller utrustning, t ex något så enkelt som att sadeln glider snett, glider fram eller att ryttaren viker sig i sidan. En hästmassör kan ofta ge bra information efter att ha känt igenom hästen.

Du skriver att ni har provat allt. Berätta vad ni provat så ska jag se om jag kan komma på något mer.

mvh
Lejonelle

Men snälla du själv...För min häst satt det i ett särskillt varv...och hade jag bara skitit i det och tragglat vidare utan att kolla upp..så vette tusan hur mycket mera fel hästen skulle fått. Alla runtomkring mig sa att: gör si, gör så, hon dummar sig, detta ska hon kunna..hon är säkert bara stel, det är du som rider fel bla bla bla.. MEN jag hade rätt...

Vet inte riktigt vad ni har testat eller kollat.

Jag skulle tipsa om att ta ut en equiterapeut.
Min häst kunde inte galoppera i vänster varv tidigare på volt.
Han var sned i bäckenet, och efter att han blev fixad så ville han inte göra något annat.

Annars kan det vara att man som ryttare krånglar till det för mycket. Man spänner sig, gör en övertydlig hjälp eller liknande.

Tycker inte det är drastiskt att kolla upp att hästen är okej???
Det är inte alltid man märker det, det kanske bara visar sig synligt på tex böjprov eller något sånt.

Det klart det kan sitta någon annanstans, men att klanka ner på någon annans tips verkar ganska onödigt.
Bättre att kolla upp hästen en gång för mycket än en gång för lite!

Det är inget klank alls, men att ta till ett klinik besök utan att man ens vet exakt vad de provat och det faktiskt är så att svårighet med galopp fattning betydligt oftare ligger hos ryttaren och hjälperna än ett fysiskt fel hos hästen. det är allt jag vill påpeka. Jag tvivlar inte alls på att det stämde i Mynta2:s fall, men jag vidhåller att jag tycker det är drastiskt att ge som råd till någon annan i en frågetråd utan att som sagt ha bakgrunden till om det finns andra enklare orsaker. Rent allmänt tycker jag man ser en trend i det här med att ta ut och kolla upp med eqi och ditt och datt, och att man förutsätter att det är ngt fel på hästen innan man ens tittat till sig själv och den inverkan man har när man rider hästen... det är allt jag säger, att jag tittar till ryttaren och ridsättet och saker som fel hjälper osv INNAN jag tittar åt fysiska fel hos hästen.

Senast ändrad:

Betvivlar inte alls att du hade rätt i ditt fall. se mitt svar till smurfmodesty för förklaring till hur jag tänker. Inte menat att låta otrevlig, beklagar.

Hur går han i övrigt? Mjuk, harmonisk, liksidig, stadig? Är han stadig i formen i fattningarna eller går han emot?

När du skriver att han tidvis fattat rätt, ligger det nära till hands att misstänka att det faktiskt beror på smärta. Detta förstås förutsatt att detta inte sammanfaller med träningsperioder el dyl...

Man kan börja vid longering. Få hästen att trava låång med rejäla kliv och få den att faktiskt tappa balansen in i galoppen, med linan ledande framåt/inåt i fattningen. Får man hästen att dippa ner huvudet framåt/inåt i själva fattningen blir det oftast rätt galopp. Sedan är bara resten av jobbet kvar, nämligen att hjälpa hästen att bygga upp de muskler som gör det bekvämare att gå i rätt än i fel galopp, en del felgalopperande ponnyer är så oerhört starka att de klarar att gå i fel galopp oavsett hur obekvämt det borde vara...

Ett annat alternativ är att rida på ganska stor volt, så pass stor att hästen bekvämt kan hålla spåret i både galopp och trav, men så pass liten att man får en böjning på hästen. Sedan rider man ett varv galopp, ½ varv trav, ett varv galopp etc, hela tiden noggrann med ställning och böjning. Travar gör man bara så lång sträcka som ponnyn behöver för att bli taktmässig i traven igen, då fattar man ny galopp. Genom att hålla på på detta sätt kan man sätta ponnyn i den balans som behövs för volten och den kommer då att välja den galopp som bäst motsvarar voltspåret. Om man travar för lång sträcka kommer ponnyn att välja sin egen, felaktiga, balans för volten och den kommer då att återigen välja fel galopp. Detta sätt fungerar bättre för ponnyer som inte hunnit bli så "programmerade" ännu.

De flesta problem med rätt galopp kommer man inte åt förrän man skolat hästen så att den böjer sig korrekt, svarar på drivning genom att länga sig samt fattar galopp i precis det steg man vill. Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar