Höger eller vänster sida av vägen?

Magiana

Trådstartare
Som fotgängare går man ju på vänster sida av vägen. Som ryttare rider man på höger sida då hästen är ett fordon. Vilken sida går man på när man leder en häst?

Upplys mig :)

Oavsett hur man ska göra så går jag på höger sida med hästen, eftersom hästen då blir innerst och jag lättare kan styra den av vägen om det behövs.
Känns ju en aningens säkrare. Speciellt om hästen kastar sig ifrån trafiken inåt. Då hamnar jag ju under den.

Tack för svar.

Jag har gått på vänster sida men vill då ha hästen på min vänstra sida. Det blir ju lite märkligt för hästen som är van vid att ledas från andra sidan, men det funkar.

Jag går alltid på höger sida när jag ska upp med hästen till ridhuset/paddocken, tar 10-15 min att gå upp längst en 50- och 70-sträcka.

Jag har alltid gått på höger sida med häst, rider ju på den sidan så då känns det även självklart att gå på den. Jag känner mig även lite tryggare på höger sida.

Rätt enkelt egentligen. En bil kör man på höger sida. Skjuter 2 man på den till närmaste P-ruta så gör man det på höger sida av vägen i färdriktning eftersom bilen fortfarande är ett fordon, samma sak gäller hästen oavsett om någon sitter på, bakom eller går bredvid så ska fordonet/hästen framföras på höger sida vägen i färdriktning.

Jag leder hästen på höger sida. Jag vill ha henne längst bort från trafiken, eftersom hon inte är hundra procent stabil med den.

Själv går jag på vänster sida med hästen till vänster om mig, så det är jag som går "närmast" trafiken, tycker bättre om att se bilarna vi möter och inte ha bilar som "smyger" upp direkt bakom oss. :)

Intressant att mopeden räknas som "gående" när du leder den men att inte hästen gör det
Har för mig det är samma med cykel om man leder den, riktigt skumt. Själv väljer jag det alternativ som känns säkrast för mig och hästen. Risken att bli bötfälld för att man går på fel sida vägen är minimal, speciellt när polisen knappt har resurser som det är idag att kunna bötfälla alla som gör fel i trafiken. :/

Har för mig det är samma med cykel om man leder den, riktigt skumt. Själv väljer jag det alternativ som känns säkrast för mig och hästen. Risken att bli bötfälld för att man går på fel sida vägen är minimal, speciellt när polisen knappt har resurser som det är idag att kunna bötfälla alla som gör fel i trafiken. :/
Du har helt rätt - även cykel omvandlas

Intressant att man får leda hästen på vägar där ridförbud råder! Bra att veta.....
Ja, det är bara förbud mot det som uppsatta skyltar anger.

"Hemma" runt Sundbyholmstravet är det körförbud i bostads-/sommarstugeområdena, men ridning går bra. Troligtvis har det kanske gasats lite för mycket med snabba ekipage... ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 325
Senast: Bee
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar