Höger eller vänster sida av vägen?

Kommer aldrig förstå varför det är okej att leda hästen när man inte får rida, man tar ju mindre plats när man rider än när man går med dom O_o

Idag fick jag lära mig något nytt minsann! Det är ju helt bisarrt att man får leda hästen på en ridförbudsväg. Varför då? Jag trodde det var för att man inte vill att hästar ska trampa upp marken.

Idag fick jag lära mig något nytt minsann! Det är ju helt bisarrt att man får leda hästen på en ridförbudsväg. Varför då? Jag trodde det var för att man inte vill att hästar ska trampa upp marken.
Det är då inte längre ett färdmedel- transport.
Ledda hästar förstör inte alls på samma sätt.

Fast oftast så är ju dom skyltarna på gångvägar och andra spår där folk springer och så, där det är hårdare mark. Det är ju oftast inte på skogsvägar dessa skyltar är där marken är dålig. Därför tycker jag det känns mest logist att dom har ett trav och galoppförbud men inte ridförbud. Leder man hästen tar man ju mycket mera plats än när man rider. Och jag har aldrig sett att det skulle vara för markens skull som man leder hästen.

Men va? En häst är lika tung och trampar ner och förstör marken oavsett om 50-100 kg ryttare hoppar av och leder. Fattar ingenting.
Däremot kan man ju ha en skylt där man inte får rida fort, utan enbart får skritta pga t ex mycket fotgängare etc. Det är ju en annan sak.

Nu är det ju så att lagarna tillkom för länge sen då man använde hästen som ett fordon för att transportera sig eller last.
Ridförbud finns för att det inte ska ske olyckor med häst o cyklister/ fotgängare.

Motionsslingor o skidspår förstör hästarna. glöm ej att många är hästrädda.

det är stor skillnad att leda en tung häst o att rida den. De går mkt fortare o skjuter ifrån bak.

Nu är det ju så att lagarna tillkom för länge sen då man använde hästen som ett fordon för att transportera sig eller last.
Ridförbud finns för att det inte ska ske olyckor med häst o cyklister/ fotgängare.

Motionsslingor o skidspår förstör hästarna. glöm ej att många är hästrädda.
Motionsslingor förstör inte hästarna mindre bara för att man leder hästarna. Och om det är pga att folk kan bli rädda för hästarna och att det inte ska ske olyckor, då bör isåfall hästar inte få vara där alls. Många gånger har man mycket mera koll på hästen från ryggen än från marken. Dessutom har man en mycket bättre överblick från ryggen då man även kan förbereda hästen mer för vad som kommer än när man är på marken.

det är stor skillnad att leda en tung häst o att rida den. De går mkt fortare o skjuter ifrån bak.
Det där var bara löjligt tycker jag. Varför skulle en häst gå långsammare bara för att man leder hästen? Isåfall om det finns en hastighetsgräns så bör isåfall en vanlig häst kunna gå att få att skritta långsammare även från ryggen. Det där köper jag inte alls faktiskt att det skulle vara en anledning.

Dom förstör heller inte ett dugg mera bara för att man sitter på den och skrittar. Dessutom ska en häst man leder även den skjuta på bra bak. I min värld ska inte hästarna gå och slöa bara för att man promenerar med dom.

Nej hästar har inte i preparerade skidspår eller motionslingor att göra alls..

du har inte haft en megastor häst. det hörs.

Nej hästar har inte i preparerade skidspår eller motionslingor att göra alls..

du har inte haft en megastor häst. det hörs.
Här omkring får hästarna som sagt gå på motionsspåren om man leder dom. När det gäller skidspåren så är det samma regler som för alla, man går inte på den sidan skidspåren är helt enkelt.

Har jag inte haft någon megastor häst? Nähe..vad bra att du vet mer än mig..

Bara att inse att det är en löjlig regel. Antingen får hästarna vara där eller inte alls. Detta mellanting finns det ingen logik över.

Nej. du har skyldighet att inte FÖRSTÖRA eller störa.
Är det blött gör hästar skada.
Lätta hästar eller ponnies o barfotahästar gör mindre skada.

Nej. du har skyldighet att inte FÖRSTÖRA eller störa.
Är det blött gör hästar skada.
Lätta hästar eller ponnies o barfotahästar gör mindre skada.
Nu är det så att det enligt kommunen fullt lagligt att leda hästen på motionsspåren. Det står ingenting på skylten att hästen måste vara i en viss storlek. Blir det förstört för att för många leder hästarna där så får dom ju förbjuda hästarna att gå där alls.

Och återigen nej. Hästar går inte annorlunda för att man sitter på dom eller inte. Iallafall inte om man inte tillåter att hästen går och sover och släpar benen efter sig. Och den skillnaden är isåfall marginell när det gäller hur mycket mer hästen förstör när man sitter på eller går.

Vilken Kommun?
Ja det är ju bra o inte visa hänsyn o vänta på att det blir förbud.
Vad menar du? Är det inte kommunen som sätter upp skyltarna på allmänna vägar? Eller menar du att du inte tror på mig när jag säger att såna skyltar sitter på motionsspåren?

Är väl klart man ska visa hänsyn? Eller vad menar du? Tycker bara att det blir så himla förvirrat när ingen vet vad skylten betyder, speciellt inte dom som inte har med hästar att göra, därför tycker jag det borde vara tydligare att man får vara där med hästen, om man inte rider.

Vilken kommun?Kommunen sätter egna regionala lagar där Allemansrätten kan begränsas för ryttare.
Transsportstyrelsen med Svevia sköter underhåll av vägnätet

Vilken kommun?Kommunen sätter egna regionala lagar där Allemansrätten kan begränsas för ryttare.
Transsportstyrelsen med Svevia sköter underhåll av vägnätet
Spelar det någon roll vilken kommun det är jag pratar om? Ska du ringa dom och klaga eller vad? Det är ju som det är oavsett, vi får leda hästarna här på motionsspåren, det ändras inte även om du får reda på vilken kommun jag pratar om.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 325
Senast: Bee
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar