M
moflo
Jag har de senaste fem åren visat mina ponnyer vid treårstest i Sundsvall. Våra uppfödningar har fått 6 dubbeldiplom, 1 gångartsdiplom och 1 hoppdiplom. Totalt 8 diplomponnyer alltså, vilket jag är mycket glad över, men det är också hela 17 av våra uppfödningar som har visats. Alla får inte diplom, men 47% av våra uppfödningar har fått det. Sex av dem som inte fått diplom har erhållit klass I i antingen gång eller dressyr, eller båda, vilket gör 82% av våra visade ponnyer har erhållit klass I på treårstest.
Det snackas alltid en massa om resultaten, och jag har mer än en gång fått höra att det är lättare att få höga poäng i Sundsvall. Att mina ponnyer alltså skulle glida fram på en räkmacka på något sätt, och egentligen inte alls vara värda sina poäng.
För att bemöta det här (som jag fått höra i flera år), har jag sammanställt resultatet för alla de 43 ponnyer som deltagit vid treårstest för ponny i Sundsvall/Timrå. Av dessa 43 är två resultat egentligen utom tävlan: en connemara som var för hög, och en fjordhäst som hör till en rasförening ej knuten till SPAF.
Medelpoängen för de 43 visade ponnyerna i Sundsvall 2003-2007 blir så här:
Typ: 7,9
Huvud/hals/bål: 7,7
Ben: 7,5
Skritt: 7,4
Trav: 7,2
Galopp: 6,9
Hoppning teknik o förmåga: 7,2
Hoppning temperament o förtroende: 7,2
Medelbetyg som gångartstalang: 44,6
Medelbetyg som hopptalang: 44,5
Totalt medelbetyg per bedömningspunkt: 7,38
Jämförelsetal, om det varit på utställning: 36,91
Totalt har 6 ponnyer belönats med dubbeldiplom = 13,9%
Totalt har 11 ponner belönats med minst ett diplom = 25,6%
Totalt har 27 ponnyer bedömts vara minst klass I i hopp, dressyr eller båda = 62,8%
Vad tror ni som läser det här, är det lättare att få höga poäng i Sundsvall eller är det kanske så att det är mina ponnyer som höjer statistiken?
Avslutningsvis vill jag tala om att MHHF´s treårstest för ponnyer i Sundsvall är öppna för ALLA, oavsett vart i Sverige man bor! Det är fritt fram att anmäla dit man tror man får högst poäng! Själv visar jag i Sundsvall då det är närmast.
mvh
Jenny
Det snackas alltid en massa om resultaten, och jag har mer än en gång fått höra att det är lättare att få höga poäng i Sundsvall. Att mina ponnyer alltså skulle glida fram på en räkmacka på något sätt, och egentligen inte alls vara värda sina poäng.
För att bemöta det här (som jag fått höra i flera år), har jag sammanställt resultatet för alla de 43 ponnyer som deltagit vid treårstest för ponny i Sundsvall/Timrå. Av dessa 43 är två resultat egentligen utom tävlan: en connemara som var för hög, och en fjordhäst som hör till en rasförening ej knuten till SPAF.
Medelpoängen för de 43 visade ponnyerna i Sundsvall 2003-2007 blir så här:
Typ: 7,9
Huvud/hals/bål: 7,7
Ben: 7,5
Skritt: 7,4
Trav: 7,2
Galopp: 6,9
Hoppning teknik o förmåga: 7,2
Hoppning temperament o förtroende: 7,2
Medelbetyg som gångartstalang: 44,6
Medelbetyg som hopptalang: 44,5
Totalt medelbetyg per bedömningspunkt: 7,38
Jämförelsetal, om det varit på utställning: 36,91
Totalt har 6 ponnyer belönats med dubbeldiplom = 13,9%
Totalt har 11 ponner belönats med minst ett diplom = 25,6%
Totalt har 27 ponnyer bedömts vara minst klass I i hopp, dressyr eller båda = 62,8%
Vad tror ni som läser det här, är det lättare att få höga poäng i Sundsvall eller är det kanske så att det är mina ponnyer som höjer statistiken?
Avslutningsvis vill jag tala om att MHHF´s treårstest för ponnyer i Sundsvall är öppna för ALLA, oavsett vart i Sverige man bor! Det är fritt fram att anmäla dit man tror man får högst poäng! Själv visar jag i Sundsvall då det är närmast.
mvh
Jenny