Höga poäng i Sundsvall?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moflo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 568
M

moflo

Jag har de senaste fem åren visat mina ponnyer vid treårstest i Sundsvall. Våra uppfödningar har fått 6 dubbeldiplom, 1 gångartsdiplom och 1 hoppdiplom. Totalt 8 diplomponnyer alltså, vilket jag är mycket glad över, men det är också hela 17 av våra uppfödningar som har visats. Alla får inte diplom, men 47% av våra uppfödningar har fått det. Sex av dem som inte fått diplom har erhållit klass I i antingen gång eller dressyr, eller båda, vilket gör 82% av våra visade ponnyer har erhållit klass I på treårstest.

Det snackas alltid en massa om resultaten, och jag har mer än en gång fått höra att det är lättare att få höga poäng i Sundsvall. Att mina ponnyer alltså skulle glida fram på en räkmacka på något sätt, och egentligen inte alls vara värda sina poäng.

För att bemöta det här (som jag fått höra i flera år), har jag sammanställt resultatet för alla de 43 ponnyer som deltagit vid treårstest för ponny i Sundsvall/Timrå. Av dessa 43 är två resultat egentligen utom tävlan: en connemara som var för hög, och en fjordhäst som hör till en rasförening ej knuten till SPAF.

Medelpoängen för de 43 visade ponnyerna i Sundsvall 2003-2007 blir så här:
Typ: 7,9
Huvud/hals/bål: 7,7
Ben: 7,5
Skritt: 7,4
Trav: 7,2
Galopp: 6,9
Hoppning teknik o förmåga: 7,2
Hoppning temperament o förtroende: 7,2

Medelbetyg som gångartstalang: 44,6
Medelbetyg som hopptalang: 44,5

Totalt medelbetyg per bedömningspunkt: 7,38

Jämförelsetal, om det varit på utställning: 36,91

Totalt har 6 ponnyer belönats med dubbeldiplom = 13,9%
Totalt har 11 ponner belönats med minst ett diplom = 25,6%
Totalt har 27 ponnyer bedömts vara minst klass I i hopp, dressyr eller båda = 62,8%

Vad tror ni som läser det här, är det lättare att få höga poäng i Sundsvall eller är det kanske så att det är mina ponnyer som höjer statistiken?

Avslutningsvis vill jag tala om att MHHF´s treårstest för ponnyer i Sundsvall är öppna för ALLA, oavsett vart i Sverige man bor! Det är fritt fram att anmäla dit man tror man får högst poäng! Själv visar jag i Sundsvall då det är närmast.

mvh
Jenny

Sv: Höga poäng i Sundsvall?

Rent spontan och bara genom jämförelse i huvudet efter vad tror att jag kommer ihåg från att ha läst en del resultat för halvblod. Så verkar andelen som blir klass I vara ganska mycket högre. Även procent talet för diplomen verkar så här spontant högt i mina ögon. Sedan behöver ju det inte betyda att det är lättare att få det. Kan ju lika gärna betyda att det är högre klass på de visade ponnierna jämfört med halvbloden som jag läst om.

ja jämfört med halvblod är det högt, min tanke var att det skulle jämföras med ponnyresultat från andra ställen.

Jag har roat mig med att plocka bort alla mina uppfödningar ur statistiken och sedan sammanställt resultaten för de övriga deltagande ponnyerna i Sundsvall 2003-2007.

Då blir det så här om alla mina uppfödningar skulle stannat hemma, eller om jag helt enkelt inte födde upp ponnyer:

Totalt har 0 ponnyer belönats med dubbeldiplom = 0%
Totalt har 3 ponnyer belönats med ett diplom = 11,5%
Totalt har 14 ponnyer belönats med klass I i hopp, dressyr eller båda = 53,8%

mvh
Jenny

Av 12 ponnier som kom till start (o häst borttaget samt 1 struken) så blev det 8 diplom i Riala. 2 dubbeldiplom och 2 enkel diplom.

Återkommer med snitten i kväll när jag är klar med redovisningarna.

Av 12 ponnier som kom till start (o häst borttaget samt 1 struken) så blev det 8 diplom i Riala. 2 dubbeldiplom och 2 enkel diplom.

Återkommer med snitten i kväll när jag är klar med redovisningarna.

Tack det vore jätteintressant!

På en gång kan man dock se att diplomprocenten är högre i Riala än i Sundsvall (genom tiderna)... 33% diplom får jag det till med fyra diplomponnyer (2 dubbel o 2 enkel) av 12 startande.

Hrm.. man kanske skulle överväga att åka till Riala och visa.. ;)

/Jenny

Klart att poängen inte skiljer på olika bedömningsplatser!
Eller så har vi någon slags "Norrlands-bonuspoäng"? ;)
Klart vi inte har!

Däremot kan det nog skilja lite mellan vilka domare som dömer, men vilken domare som dömer på bedömningsplatsen brukar ju också variera?

Däremot undrar jag om medelpoängen för ponny är högre än för ridhäst?

Rent teoretiskt borde en ponny som inte blir lika hög kunna se och röra sig bättre i yngre ålder än en stor och gänglig (halvblodshäst) som inte hunnit lära sig sina långa ben?
Kan det stämma i praktiken också?

Det snackas alltid en massa om resultaten, och jag har mer än en gång fått höra att det är lättare att få höga poäng i Sundsvall. Att mina ponnyer alltså skulle glida fram på en räkmacka på något sätt, och egentligen inte alls vara värda sina poäng.

Med tanke på att halva ådalen vill lämna in protest för mkt knäppa domare med låg poängsättning så verkar det ju lite konstigt, det var väl en enda 10:a som delades ut o inte var det många 9:or heller..

Tycker personligen att våra egna poäng var åt h-te o visst han var alldeles för laddad ibörjan men hur en domare som dömt en häst sen han var föl o senast för 7-8 månader kan döma ner så otroligt o hitta allvarliga fel som inte finns, verkar knepigt.:crazy: och en annan domare 3 veckor innan tyckte att han skulle lätt få ett hoppdiplom..

Så Jenny; var stolt över era poäng du har fina ponnyer:)

Så Jenny; var stolt över era poäng du har fina ponnyer:)

Hej Prillan - klart jag är stolt över poängen ponnyerna fick! Är bara så trött på att få försvara dem hela tiden.

Synd jag inte såg Potcholo när han visades, det jag såg av honom ute på stallbacken såg väldigt trevligt ut hur som helst, han är riktigt snygg! Var stolt över din vackra ponny du med - oavsett vilka poäng han fick i Sundsvall. Kom ihåg vad han glänste på utställningen förra året! :love:

typ 7,83 (9/7)
HHB 7,5 (8/7)
Ext 7,42 (8/7)
skr 7,91 (9/7)
trav 7,25 (8/6)
g 7,33 (9/6)
h 6,91 (8/5)
hth 6.66 (9/3)

Högsta och lägsta siffran som delades ut står inom parentes.
Dagens högsta totalpoäng fick Moravikens Mathilda, welsh sekt C med 49p h/d.
Vår exteriör domare är inte känd för att skänka bort några poäng. Hon är rättvis men hård.

Skrev fel av fartne i förra inlägget. Det delades ut 6 diplom. 2 ponnyer fick dubbeldiplom samt 2 till fick dressyrdiplom.

Klart att poängen inte skiljer på olika bedömningsplatser!
Eller så har vi någon slags "Norrlands-bonuspoäng"? ;)
Klart vi inte har!

Däremot kan det nog skilja lite mellan vilka domare som dömer, men vilken domare som dömer på bedömningsplatsen brukar ju också variera?

Däremot undrar jag om medelpoängen för ponny är högre än för ridhäst?

Rent teoretiskt borde en ponny som inte blir lika hög kunna se och röra sig bättre i yngre ålder än en stor och gänglig (halvblodshäst) som inte hunnit lära sig sina långa ben?
Kan det stämma i praktiken också?
Något som kan vara av betydelse är väl att ponnyer bara visas fritt medan häst under ryttare. Ser man dessutom till övriga premieringar och fölmönstringar så är ponnier mer högt bedömda. Det kanske är så att svenska ponnier håller högre klass exteriört än vad halvbloden gör? När vi hade kvalitet tillsammans med halvbloden på Strömsholm så var det ponny som hade högre poäng än halvbloden, trots samma domare.

Jag tror det är svårt att jämföra exteriör mellan halvblod och ponny, då halvbloden avlas för prestation och tillåts ha olika typer vilket inte ponnyer tillåts i det stora hela.

Däremot är ponnyerna ofta rena skära talanger ifrån början medans halvbloden måste utbildas (hoppas nu dom flesta läser detta rätt och inte tar det som ett angrepp mot halvblod)
Vet en förberedelsekurs i löshoppning inför 3års-test på västkusten för Uno Bohman. Det var 38 3-åriga halvblod med, en nordsvensk som hoppade "utom tävlan" (han var 29 år och behövde bara stimuleras lite) och en welsh cob.
Welsh coben blev Kursetta. :banana:

Jag tror att det finns många aspekter kring det där med högre medelpoäng på ponny kontra halvbloden, och en av dem kom jag på rätt nyligen:

halvloden har inte så många bedömningstillfällen, och därför blir det nog så att många fler av olika kvalité visas fram på treårstesten då det för många blir första och kanske enda visningen.

Ponnyerna är ofta visade flera gånger på utställning innan de blivit tre år, och är därför redan bedömda. De som fått lägre poäng tidigare väljer kanske att inte ta fram sin ponny på treårstest, medan de som fått höga bedömningar blir peppade att matcha fram sin ponny på bästa sätt. Därför blir det kanske så att det är många av de bästa ponnyerna som tas fram, och de sämre/medelmåttiga visas fram i mindre utsträckning. Kan det ligga ngt i detta tror ni?

/J

Ponnyerna är ofta visade flera gånger på utställning innan de blivit tre år, och är därför redan bedömda. De som fått lägre poäng tidigare väljer kanske att inte ta fram sin ponny på treårstest, medan de som fått höga bedömningar blir peppade att matcha fram sin ponny på bästa sätt. Därför blir det kanske så att det är många av de bästa ponnyerna som tas fram, och de sämre/medelmåttiga visas fram i mindre utsträckning. Kan det ligga ngt i detta tror ni?/J

Med tanke på hur pass få treåringar som visas fram i "mitt" distrikt och hur många som rimligtvis borde finnas så tror jag helt klart att det ligger något i det du skriver. Man kan se lite samma sak vad gäller kvalitetsbedömningarna. Sen tycker jag att även om domarna gått samma utbildning skiljer de sig inte helt sällan åt i sina bedömningar vad gäller exteriör, gångarter och hoppning. Tycke och smak spelar nog trots allt roll, eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka