Höga lyft??

aztecaqs

Trådstartare
:bump: Nu e det så att jag funderar på att börja tävla med min isis i någon tölt-gren. Och när man kollar på andra isisar som tävlar så lyfter de sååå högt!! :eek: Och när man sen kollar på min lilla isis så är det ju "något" lägre, lixom lite luffsigt, men hon töltar annars bra och i takt... Om ni förstår. Och nu undrar jag kan jag delta i en Isis tävling utan att få lägre poäng pga mindre lyft?? Och vilken gren skulle isåfall passa för en Isis med lite "luffsigare" stil? :p Min isis är 6 år och jag kräver inga höga lyft eller så. Men man känner sig lite "liten"... Tacksam för svar!

Jo sen vill jag passa på att fråga om någon känner till en ovalbana i Skåne som man skulle få åka och träna på?? :D

Sv: Höga lyft??

Klart du ska tävla även att din häst inte har höga lyft :D

Domarna prioriterar såhär
*Takt
*tempo
*form
*aktion
(*ryttarens sits och inverkningar)
(tror det är så iallafall, takten kommer först)

Lycka till :D

Ja, det är klart att du kan :)
Som HlínLover skrev så är ju aktionen (alltså hur högt/långt de lyfter benen) det sista dom tittar på. En bra takt är det viktigaste. Visst, för att få en 10a så måste man ju ha en häst med mycket gång, eftersom domaren ska tycka att varje kriterie uppfylls helt perfekt för att man ska få en 10a, men du kan absolut komma upp i helt ok poäng på en häst med lägre lyft!
Och sen så är det ju inte bara resultatet man tävlar för, det ska ju vara kul också :laugh:

Lycka till med tävlandet!

/Anna

Givetvis ska du tävla! Du kan få helt ok poäng på bara bra takt tempo!

Liten fundering... Är det inte (tyvärr) takt, tempo, aktion och sen form....

För en vanlig svennson som har en "vanlig" islandhäst varken wow eller ful så kan amn tävla lättare klasser och vinna=)

Men visst ska man satsa på sm och VM så bör man dels kunan rida väääldigt bra och dels ha en riktigt flott häst som har allt men framför allt flotta rörelser med benlyft upp till stjärnorna=)

Jag tycker takten skall komma först och det gör det ju.. för vad har amn för nytta av högra benlyft om hästen inte kan gå rent?

Jag har en häst som för dagen kan när hon vill lägga till riktigt höga benlyft men hon går inte alltid rent i tölten så att börja tävla henne idag vore som att be om att komma sist:laugh:

För att hon ska få dom där höga benlyftena måste man jobba upp energi hos henne eftersom hon är vad ska amn säga... inte lat men lugn i sättet=)

Men som sagt får man till det där heta hos hennes å kan hon om hon vill=)

Och klart du kan tävla och vinna kan du nog också göra ska du se=)

Klart du ska tävla även att din häst inte har höga lyft :D

Domarna prioriterar såhär
*Takt
*tempo
*form
*aktion
(*ryttarens sits och inverkningar)
(tror det är så iallafall, takten kommer först)

Lycka till :D

Som Kiickan reda rättat är det:
Takt
Tempo
Aktion (betyder inte enbart hur mycket de lyfter fram...)
Form
Sits och inverkan

Sits och inverkan ÄR fortfarande med! Alltid i varje poäng!
Det är enbart borttaget som egen bedömningspunkt (som det tidigare var i ungdomsgrenar.

/Malin, domare

Bara träna som vanligt i tölten, så kommer det med tiden =)!

Hej!
Min valack har inte heller några häftiga lyft, men vi tävlar med skapliga poäng ändå :) Är han lugn har han bra takt och håller man rätt tempo så får man helt okej poäng :) Vi har t.om. vunnit några tölt-tävlingar :D

På margarete hof får man träna på onsdagkvällar om man är med i ofeigur (tror jag, man fick det innan iaf) sen finns det en ovalbana i Vånga också. Träna på=)

Är det verkligen aktion före formen ?

När vi gick domarsekreterarkursen för någon vecka sen, så har jag för mig att vi fick lära oss form sen aktion..Det låter mer rimligt så i mina öron men men ;)

Det är Takt, Tempo, Aktion, Form, TTAF, lätt att komma ihåg ;) Gick samma kurs för N.W några dagar innan nämligen ..

Vad trist att dom bedömer aktionen före formen :crazy:
Jag tycker det borde vara tvärtom.
Men jag ska också snart gå domarsekreterarkursen, så då kan jag ju passa på och fråga varför dom prioriterar aktionen framför formen. Jag tycker personligen att det är väldigt viktigt att hästen jobbar i rätt form, medan det för mig bara är ett plus i kanten om hästen också rör sig bra.

/Anna

Jag tycker också att man borde prioritera formen före aktionen.

Så en häst som har ren takt bra tempo men hög form sänkt rygg men med mycket aktion bedöms kansk högre än en häst som arbetar i korrekt form men inte har så höga lyft ?

ag tycker det låter orimligt:crazy: Men vi får väl fråga någon som vet..

//Carro

Visst är det synd, samtidigt kan jag tänka mig att grunden till det (bara mina egna funderingar) kanske är att i många "utbildningstrappor" så kommer ju samlingen som pricken över i:t. Först i korrekt samling kommer ju "korrekt" form, innan dess ska man ju inte glömma att det finns olika varianter av att gå i form t.ex låg, fri osv. Jag säger inte att detta är så det borde vara men är det kanske grunden till bedömningsordningen.

Freyr kanske kan svara på det här???

Själv har jag en häst som är en av de mest ojämna hästar jag suttit på. han fick en gång kommentaren "han pendlar mellan en 4 och en 7 i tölten". Han har inte riktigt de bästa förutsättningarna exteriört men det går dock frammåt. Sen har jag en tendens att låsa mig lite på tävling eller ta det nästan för lättsamt när jag tävlar någon av mina egna hästar... på något sätt så anstränger jag mig mer och är mer focuserad när jag tävlar/tränar någon annans häst.. det får det bli ändring på!:angel:

:bump: Nu e det så att jag funderar på att börja tävla med min isis i någon tölt-gren. Och när man kollar på andra isisar som tävlar så lyfter de sååå högt!! :eek: Och när man sen kollar på min lilla isis så är det ju "något" lägre, lixom lite luffsigt, men hon töltar annars bra och i takt... Om ni förstår. Och nu undrar jag kan jag delta i en Isis tävling utan att få lägre poäng pga mindre lyft?? Och vilken gren skulle isåfall passa för en Isis med lite "luffsigare" stil? :p Min isis är 6 år och jag kräver inga höga lyft eller så. Men man känner sig lite "liten"... Tacksam för svar!

Jo sen vill jag passa på att fråga om någon känner till en ovalbana i Skåne som man skulle få åka och träna på?? :D

Klart du kan!
Min dotters första tävling var på en alldeles för tjock och otränad islands-sto.
Mitt på sommaren i 30 graders värme...
Men de fick iallafall 4.0 i poäng!

Och då ska tilläggas att där fanns inte en tillstymmelse till benlyft! :D

Är det verkligen aktion före formen ?

När vi gick domarsekreterarkursen för någon vecka sen, så har jag för mig att vi fick lära oss form sen aktion..Det låter mer rimligt så i mina öron men men ;)

Vem är bättre på att svara på det än Freyr som är lokaldomare?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka