Hög puls?

Tussilago

Trådstartare
Frågar er här på travet.. Vänner till mig har en travarvalack som blir för hög i puls under träning. Ca 90-100 efter ett lätt joggingpass. Detta har varit länge, och därför börjar de ge upp honom som travhäst nu.
Min fråga är, vilka orsaker kan det ha?
Hjärtfel?
Smärta?
Stress?
Infektioner?
Nåt annat?

Påverkar det hästen negativat att gå upp i puls? Hur isåfall?

Sv: Hög puls?

Det är svårt att svara på utan att ha lite mera fakta.
Hur gammal är hästen? Vad har han för vilopuls? Hur långt efter träningen tas pulsen? I vilket tempo tränas han? Hur länge? ;)

Vi har en häst på skolan som är precis så. efter 1 km, inte ens de så sätter hon igång och flåsar och pulsen stiger mkt fort. När man kommer in med henne så tar de ca 30 min för henne att gå ner i normal puls igen.
Efter ett tag genomförde dom ett test på en ATG klinik. Och klarade inte ens de första testet av dom fyra som var.
Dom vet inte var de är för fel på henne, med troligtvis lungfel och hjärtfel.

Ägarna till hästen har diskuterat med en vet på mantorp, som var nästan säker på att hästen fått en hjärtmuskelskada, då han blev i körd "i väggen" av en anna kusk än ägaren. Han får bli ridhäst nu, kommer aldrig klara travet. Han är 7 år. Ägarna är mkt ledsna, deras första egna uppfödning, som var mkt lovande som liten.. men som sagt blev han sönderkörd.

Har dom tagit EKG på hästen?

Jag hade/har en häst som ständigt var högpulsare, han hade efter lopp, t om 20 min - en halvtimmer efter 110-120 i puls, även när han vunnit. Fick aldrig nån "ordning" på varför..han hade ofta svullna lymfor men han skulle enl vet inte haft problem med det ( men jag undrar så här efteråt, han är pensio nu...14 år)

Han gjorde 76 starter vann 14 lopp, 5 andra o 7 tredje...13,2 i rek...men jag skulle gärna vilja veta varför han alltid hade hög puls ( tog också regelbundna blodprov på honom) Och undrar såklart HUR bra han varit om pulsen varit "normal"

Nu blev han en lycklig far förra året :love: till en vacker hingstunge

Om Mp säger att det nästan säkert är en hjärtmuskelskada så tror jag inte ens att det är lämpligt att ha hästen som ridhäst.

Jag har haft en häst med kronisk hjärtmuskel och de har inget roligt liv... Nu hade den hästen fel i halsen också men smärtan gör ju gärna att de blir heta och så.

Nu gav du mig en idé, jag ska rida nästa dressyrpass med pulsmätaren och se vad som händer! :idea:

Vad innebär det exakt det här med hjärtmuskelskada? Jag vet faktiskt inte, men skulle gärna vilja mer.. Gör det alltså ont?

Jag upplevde att min häst fick ont, ja. Men jag kan ju inte säga om det var halsen eller hjärtat som var värst. (Mantorp missade denna skada totalt)

hjärtmuskelinflammation är ju inte helt ovanligt, det ser man på blodprov och EKG

När dom har det gör det ont när dom anstränger sig, går dom lopp eller jobb så stannar hästen..problemet som kommer när dom blivit friskförklarade är att dom blir rädda för att ta i, att tömma sig och stannar oftast redan när dom känner minsta motstånd av rädsla för smärtan dom fick "förra" gången.

För att få en sån häst bra helt o hållet igen krävs en RUSKIG skalle...för det är där sjukdomen hamnar.....

Senast ändrad:

hjärtmuskelinflammation är ju inte helt ovanligt, det ser man på blodprov och EKG

När dom har det gör det ont när dom anstränger sig, går dom lopp eller jobb så stannar hästen..problemet som kommer när dom blivit friskförklarade är att dom blir rädda för att ta i, att tömma sig och stannar oftast redan när dom känner minsta motstånd av rädsla för smärtan dom fick "förra" gången.

För att få en sån häst bra helt o hållet igen krävs en RUSKIG skalle...för det är där sjukdomen hamnar.....

Vi har en häst på skolan som har haft en hjärtmuskelskada. Detta ledde senare att han fick hjärtmuskelinflammation och han stannade alltid på upploppet.
Han fick senare stå som konvalecent, sen gå lite enklare motionspass med rideleverna.
När han sen testades på en ATG klinik i Halmstad så gick han igenom alla fyra tester galant. Inte en enda anmärkning, Han hade alltså blivit friskförklarad.
Skolan startade han sedan i ett kvallopp, han hade ju inte startat på 1 och ett halvt år. Han kvalade fint på 1.17.0, med låg puls sen efter loppet och massor av krafter kvar efter mål. Han kom in som tvåa i mål, efter en Kari Lähdekorpi tränad häst som sprang sekunden snabbare. De var bra gjort, både från häst och skola!

Okej, tack!
Han kan alltså med största sannolikhet fungera som ridhäst utan problem.. Bra! Det är en jättefin häst, så det vore kanon om han fick bli ridhäst..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III