Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

T

Thora

Hur gör jag för att banta mina tjockisar. Motion vet jag, det är ju det viktigaste. Har två islandsston, den ena med rejäl övervikt och omusklad pga tidsbrist tyvärr.:(
Hösilaget har hög kvot 7,69. MJ ligger på 11,7/TS och smrp 90g/TS. TS är inte analyserad (embalaget hade gått sönder ) men det är blött, gissar på ca 60%. Om jag räknar på 60% hamnar ju MJ på 7 ungefär. Jag brukar räkna på ett underhållsbehov på ca 40MJ. Det blir jättesvårt att kunna fodra med tillräcklig mängd hösilage med den MJ-halten. Är enda alternativet halm eller finns det något annat jag kan ge? Jag har lagt värdena på Hippocampus och det blir inte bra. Hamnar jag rätt med underhållsbehovet så blir det på tok för lite strå. Och det blir en väldigt hög MJ om jag ska ge tillräckligt med strå.
Har aldrig varit i den här sitsen tidigare och är mycket fundersam.:confused:
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Ingen som har något tips.
Jag funderar på om kanske det räcker att ge hösilaget så underhållsbehovet täcks och hoppas att gräset ute räcker som extra för tuggbehovet och stråbehovet. Det finns mycket gräs kvar i sommarhagen och vinterhagen är inte ens påbörjad. Där finns mycket att tugga på, både grönt och gammalt visset gräs.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Om du har bete kvar i en hel hage behöver du väl inte ge något silage alls? Det tänker inte jag göra på ngn månad till. Hästens naturliga rytm är ju att äta sig fet på sommaren och bli smalare på vintern. Man ska förståss inte låta hästarna bli underviktiga men det verkar onödigt att tillskottsfodra feta hästar på bete. Då blir de ju ännu fetare.

När betet är slut skulle jag ge silage så jag uppfyllde proteinbehovet - i storleksordningen 300 gram smrp underhåll och sen fin halm. Man får förståss räkna litet på mineraler o se till att vitamin e täcks.

HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Får väl tillägga då att de står inne på natten sedan en vecka tillbaka. Då måste jag ju ge grovfoder till natten. De får nu 3 kg. På dagen är det endast bete som gäller. Innan det har de inte fått något grovfoder.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Lider med dig, är i samma sits, med tre lättfödda islänningar varav en riktig tjockis efter betessäsongen. 7,4 MJ/kg och 59,5smb/kg blir ju inte mycket strå att fodra med innan man slår i taket med energin.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Ni som fodrar upp med halm, vilken halm ska man ge?? Har blivit varnad för att dviss halm kan innehålla en hel del energi (axen?) och kanske inte vara lämpligt som utdrygning av grovfodret.

Sedan tillkommer ju problemet att här i norrland finns knappt ett halmstrå..
ush, ett tråkigt problem att reglera energimängden åt feta hästar!
kanske får gå ut o slå myrarna häromkring..
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Skönt att höra att man inte är ensam om det här problemet. Jag får väl fodra upp så behovet täcks så får jag hålla koll på hullet. Den ena rids ordentligt och har väl normalt "sommarhull" men den andra har försummats en del under sommaren av olika anledningar. Hon är väl mest omusklad och sommarfet. Men det ska bli bättre med ridningen fram igenom.
Men än så länge får de gnaga på det som bjuds i hagen.
Det värsta är att de ser så hungriga ut. Så fort man visar sig så kommer de fram till staketet och tror att de ska få mat.:angel: Man får stålsätta sig och inte titta på dom för mycket. De har så de klarar sig, det vet jag, men man blir ju gärna lite nojjig så här på hösten. Börjar den ena tappa hull så går det fort, och det är ju musklerna som försvinner först.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Mina verkar också vansinnigt hungriga så fort man sticker ut näsan:grin:, har dem utanför husknuten så man får dåligt samvete hela tiden. Får rida utav tusan nu i vinter verkar det som, fast det är svårt när det blir mörkt så fort.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Ett sätt är att göra så att de tvingas äta saktare. Det finns flera sätt: grövre stråfoder (halm eller hö/ensilage med högt fiberinnehåll, NDF) eller genom foderanordningar som begränsar ätandet.

Vi tar även "ko-analys" på grovfodret och får på det sättet en uppfattning om fiberinnehåll genom NDF-värdet. För vår glupskaste islandshäst så har vi foderhäck med finmaskigt galler (7x7 cm rutor) som förlänger ättiden.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

ja det är ju en variant för att få den lilla givan att räcka längre.
men, jag vill helst ge ett grovfoder som har lägre energiinehåll så de kan tugga i godan ro, längre och utan att anstränga sig så värst.
Så de känner mättnad men utan att bli feta/sjuka.
Det verkar hiskeligt svårt att få tag i vettigt hö som inte ligger högt i värde.

Vet en som gör hö på beställning för att passa små feta ponnyer. Tyvärr är det uppbokat.
Fick av en slump "dåligt" hö som det regnat i i vintras. Hästarna har aldrig varit finare o nöjdare. Men att få tag i liknande nu är svårt!

En bekant har turen att ha åkrar som ger låga energivärden men bra med protein, men använder allt själva så man får stå o sukta.

Vad enkelt det var då man bara behövde bekymra sig om att öht få hem hö o betala det. Nu ska man behöva oroa sig över vad för slags hö oxå..
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Hejsan!

Mina hästar motioneras inte allt för mycket av olika anledningar.
Hullet varierar en hel del, Men jag har köpt korn halm av bra hygien som jag blandar hösilaget ordentligt med, jag blandar, skakar och blandar igen, på så sätt "pillar" dom länge plus att dom får i sig en hel del extra fibrer. Köp gärna halm som räcker över nästa vinter, så får det ligga och "tappa" energi under sommaren. Till nästa vinter köper du halm till vintern efter!
Fodra i badkar och lägg i stora stenar som dom måste flytta runt för att komma åt, gärna platta, typ betongplattor som man har på gångar!

Fodra lite och ofta, minst fyra ggr/dag om dom inte har gräs att plocka med!

Lycka till med bantandet...
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Grovfoder "tappar" väl aldrig varken energi eller protein. Det är väl bara vitaminerna som försvinner.
Dessutom skulle jag aldrig fodra med ett torrt grovfoder som legat över ett år. Det är både ohygienskt och omöjligt för mig att förvara det på ett bra sätt så länge. Dessutom är det inte ättiden som är bekymret. Det är de höga värdena i hösilaget.

Min fråga är om jag kan fodra med mitt hösilage så pass lite att underhållsbehovet blir täckt med MJ/smrp och att gräset som är i hagarna täcker upp behovet av strå? Jag räknar inte med att gräset ger någon näring att tala om vintertid.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Är det någon som har provat att blötlägga höet?
jag blev smått desperat nu och har lagt fånghästens hö i blöt en kvart eller så innan utfodring.
tar det i ett hönät och sänker ner i en sån svart rund vattentunna.
Fruktanet ska väl vara vattenlösligt och så svartbrunt som vattnet blir är det iaf något som släpper ur höet... Smakade en droppe och herregud vad starkt det var! Vore intressant att analysera det blötlagda o se vad som händer med det!
Sedan tänkte jag fodra till med oljebaserat bra kraftfoder för att få nog med proteiner o mineraler.
Suck, det här är en ren o skär djungel!
Om det ändå fanns något energifattigt till salu inom lagom avstånd!?

Tänkte stjäla med ett par halmbalar från uppsalatrakten då vi passerade med hästbussen förra månaden! Det låg ju halm överallt, o här hemma bara superstarkt hösilage på åkrarna.:mad:
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Välkommen till det största moment 22 som finns tyvärr =/

Det finns tyvärr inget bra sätt, du kan bland ut det med halm, men halm innehåller ca 5 MJ/kg så man vinner inte supermkt om de äter halm med god aptit. Äter de inte halm kraschade den lösningen helt tyvärr. Mer än att man då vet att man gett dem CHANSEN att äta tillräckligt med TS om de vill.

Om de blir hungriga av för kort ättid kan man blanda in halm så de måster sortera, eller skaffa blötare silage, då kan de iaf äta mer kilon (= längre ättid).

Men i övrigt finns tyvärr inget annat än motion. Jag är i samma sits som dig, jag har 11.6 MJ/KG ts (dock en kvot på 9.3). TS i silaget är 51%, ponnyn väger ca 400 kg, dvs ska ha minst 4 kg och helst iaf 6 kg TS/dag. Vi har lagt oss på en kompromissnivå på 5 kg TS. Dvs 10 kilo silage. Det ger en ponny som får tugga tillräckligt för att vara nöjd (han kräver sina tio kilo för han ska vara nöjd tuggtidsmässigt, så även med högre TS måste jag ge 10 kg, men får då mer MJ).

Dock får han för mkt MJ av det, alldeles för mkt. Och han är 2½ år så motionera hårt faller med, men det är vad jag kommer få ta till i framtiden när han är äldre.

Det och leta efter så blött silage som möjligt med så lågt MJ som möjligt men med bra kvot.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Sitter i ungefär samma sits fast med hö... Funderar på att köpa till hö som inte har nått vidare värde att blanda ut med så han åtminståne blir mätt..
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Jag berättade bara hur jag har löst det, jag har min halm på en loge och håller sig fräscht länge, det är ordentligt torkat när det kommer till mig.

Känns som om det är omöjligt att svara på om gräset i din hage räcker för att täcka tuggbehovet... Vi har ju inte sett din hage!
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Fruktanet ska väl vara vattenlösligt och så svartbrunt som vattnet blir är det iaf något som släpper ur höet... Smakade en droppe och herregud vad starkt det var! Vore intressant att analysera det blötlagda o se vad som händer med det!
Sedan tänkte jag fodra till med oljebaserat bra kraftfoder för att få nog med proteiner o mineraler.
Suck, det här är en ren o skär djungel!
Om det ändå fanns något energifattigt till salu inom lagom avstånd!?

Jag vet inte riktigt hur pass bra det är att blötlägga hö. Jag gör det ibland till vår hosthäst fast då doppar jag det bara. Jag vet att man kan göra det för att minska på socker och fruktan och att det rekommenderas till bla insulinresistenta hästar. Men jag tycker inte att det verkar så trevligt med blötlagt hö. Men det är ju inte jag som ska äta det i och för sig utan hästen.

Men sedan förstår jag inte vad du ska med ett oljebaserat kraftfoder till om hästen är fet? Då är det väl bara proteinet som möjligtvis ska ökas om det ej uppfylls av grovfodret. Då måste väl ett proteinkoncentrat vara bättre ex krafft protein eller soja?

Jag har också en extremt lättfödd häst. Jag byter ut en del av hö/ensilage mot lusern.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Hej, jag undrar vart du fått tag på detta galler, letat som en galning:confused:
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Hej, jag undrar vart du fått tag på detta galler, letat som en galning:confused:

Man tar två vanliga armeringsnät 15x15 (finns i alla byggvaruhus) och lägger omlott ovanpå varandra så blir rutorna 7x7! Man punktsvetsar där näten korsar varandra, det gör inget om man skulle missa något kryss. Det är mycket enkelt svetsjobb även för en amatör.
 
Sv: Hög kvot och hög halt MJ till feta hästar...

Jag är sur. Jag har tydligen blivit totalt lurad av min nya leverantör.:mad: Medvetet eller inte är inte så viktigt.
Jag som trodde att det var höga värden, och att hästarna inte skulle få äta så mycket som de behövde med tanke på stråbehovet. Bara det var ju ett problem.
Jag ger nu drygt 8 kg och de minskar i vikt ännu. Hade räknat med knappt 6 kg + det de kunde pilla i sig i hagen. Jag vet att 8 kg hösilage inte är så mycket egentligen, men när man har räknat med mindre så. :confused: Min Thora är känslig när det gäller proteinhalten och har tappat hull väl snabbt och även muskler. Hullet är nu perfekt, men ryggmusklerna börjar försvinna. Även Vera minskar i vikt lite väl snabbt, har även hon tappat lite muskler. Jag har fått köpa kraftfoder med hög proteinhalt, och som sagt har jag ökat på högivan. Får förmodligen öka mer när det blir kallare.

Så kan det gå när man litar på analysen. Har fått reda på i efterhand att balarna är tagna på 4-5 olika små fält. Inte sjutton har man tagit ett snittprov på alla fälten.
Egentligen borde jag ju göra en ny analys eller lämna tillbaka balarna, men det är för mycket jobb. Får mixtra lite med kraftfodret och fodra med ögat istället. Hästarna är i alla fall nöjda med smaken och äter upp allt utan spill. Det finns fortfarande en del gräs att plocka med, men det är säkert ingen näring kvar nu.

Det jag lärt mig nu, är att köpa från min gamla leverantör som jag känner sedan tidigare, och som alltid har gett en rättvis analys. Eller så får jag analysera själv. Då vet jag i alla fall hur analysen är gjord.
Varför jag valde en annan i år, var för att det var brist på hö, och blev ombedd att söka på annat håll.
Men jag tycker mest synd om hästarna som troligen fått gå hungriga utan att jag förstått det.:(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
945
Senast: Rouise
·
Foder & Strö Hejsan! Har precis fått hem nytt ensilage från min leverantör. Värdena är 10,2 MJ och 109 smrp /ts. Har då fått höra att kvoten...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Springsteen
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp