Hög feber

Trissa

Trådstartare
Men inga andra symptom.... Min ponny verkade hängig igår, och när jag tempade henne hade hon 40,3. En timma senare (när veterinären kom) hade hon 40,7. :crazy: Veterinären trodde på någon form av virus, men så här i efterhand börjar jag fundera på om det kan vara något fästingburet? Det finns fortfarande fästingar här, trots tiden på året.

Hon har inga andra symtom, bortsett från något förhöjd andning, bra puls, fina slemhinnor, är inte snorig/hostig, dricker och äter (om än inte med samma aptit som vanligt). Ligger ner mycket, men det är kanske inte så konstigt när man har så mycket feber... Tidigt i morse hade hon 39,7 i temp, efter att ha fått Hippotrim igår kväll.

Vad kan ge så hög feber, förutom virussjukdomar? Och om det nu är ett virus, vilket skulle det kunna vara? De har ingen kontakt med andra hästar (förutom via mig när jag har varit i andra stall), och de är vaccinerade.

Sv: Hög feber

Och nu, ett dygn senare, är hon helt feberfri.... :confused: Hippotrimmet måste funkat väldigt bra, men jag undrar förstås vad som kan orsakat det hela. Ideér?

Hej!
Antingen virus eller Erlichios, skulle jag tro. Fästingsjukdomar är ju väldigt diffusa. Om du vill veta så be vet attta bl prov. Annars får du väl avakta och vara nöjd om Hippotrim fungerar. Men jag vet själv att tankarna flyger i huvudet och man vill gärna hitta orsaken.
Lycka till!
/ C

Vad skönt! Det här låter väldigt likt något som min häst har..med skillnaden att din hästs feber ej kommit tillbaka. Min får feber var femte dag just nu. Hög feber. Sedan försvinner den i fyra dagar för att komma tillbaks igen.

Konstigt... Har veterinären tagit något blodprov? Det hade varit nästa steg om inte tempen gått ner, enligt vet.

min förra häst hade så hög feber av Sepsis som han hade fått av ett lite skrubbsår på kotan.
Det var då lerigt i hagen o såretvar torrt i sig .
Hästen kunde inte äta eller lägga sig ner.

Min häst fick nåt liknande för några år sen. Hög feber i ca 12 timmar och hur slö och loj som helst. Kontaktade vet men vi valde att avvakta just som läget såg ut och sen var hon alltså helt fräsch igen. Vet sa att dom kan få virus som håller isej i 12-24 timmar och sen bara försvinner och så var det med min. Kollade temp på henne i ca tre veckor efter det och det har inte blivit så sen dess... Skumt är det!

Konstigt... Har veterinären tagit något blodprov? Det hade varit nästa steg om inte tempen gått ner, enligt vet.

Japp, blodprover är tagna, två gånger. Första provet indikerade på virus, andra gjorde det inte.

Axel: Skulle mycket väl kunnat vara det din hade om det inte varit så att vi har flera med samma symptom. Som fick det samtidigt. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka