Höftleds röngten

H

hasselby

Vid vilken ålder gör man det? Visst är det beroende på vad man har för ras stor liten hund? Dom ska va ha vuxit färdigt! Ringde till två olika vet och fick svaret att dom inte visste:) Och att jag skulle kolla med skk. Låter as larvigt att man inte vet när man e vet! Hehe

Slänger ut frågan till er bara helt enkelt.
Vilken ålder höftleds r ni era hundar? Och ras!

Och till er som har schäfer när bör jag röntga min;)
Jag har alltid trott att det var vid ca 1 ½ år men nu börjar jag undra om det är tidigare.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höftleds röngten

Vad jag hört så bör man röntga mellan 12-18 månaders ålder.

Jag tänker däremot vänta med att röntga min hund så länge det går, typ tills närmare/efter 18 månader. Detta därför att han är rätt stor och tung och jag vill ha han helt färdigväxt innan han röntgas.

Från 12 månader och uppåt. Finns ingen maxgräns uppåt ;)

Ju större ras, ju senare röntgen dock, då hunden bör vara färdigväxt i kroppen innan man röntgar tycker jag.

Hehe nej klart att det inte finns någon maxgräns. Men ska man träna hunden mycket e det ju bra att veta att höfterna är i bra skick!:)

Ja var hos vet idag med min andra hund och frågade han om det. Och han tyckte att jag skulle vänta några månader till med min.

Jag har lärt mig att man ska undvika att röntga tikar i samband med löp och skendräktighet eftersom det kan påverka röntgenresultatet. I stället bör man välja en tidpunkt mellan två löp (och när ev. skendräktighet är avklarad). Vi röntgar våra hundar mellan 12-18 månader och ofta är det tikarnas löp som styr när det blir.

ÖÖ va det har jag verkligen svårt att tro! Varför skulle det spela någon roll?

Jag röntgade vid 15 mån., det kändes "lagom". En västgöte.

ÖÖ va det har jag verkligen svårt att tro! Varför skulle det spela någon roll?

Pga hormonerna, så blir det slappare runt bäckenet så man bör inte röntga strax innan, under eller strax efter löp då man då i högre grad riskerar att få c pga slappa leder på tiken.

I regel är det bättre att röntga vid 18 månader än vid 12 månader, om man har en så storvuxen ras som schäfer. Röntgar du för tidigt medan din hund fortfarande växer, är det risk att du får ett missvisande resultat.

Hälsningar
Marianne

Nästan hela kullen (fem av sex) var omkring 15 månader!

Vad kostar det att göra per hund?

Extremdåligt minne man har:eek:
Men jag tror att det kostade omkring 1200 kr att röntga å sen betalade man 400 kr eller nåt sånt för att få plåtarna avlästa!
Men det skiljer sig säkert beroende på vart i landet man befinner sig:idea:

Jag har röntgat mina vi 1 år.
Den jag har nu. fylde 1 år den dagen vi röntgade. Rottweiler

Jag tror vi betalade 1500-

Jag har rottweiler och jag röntgade han vid 1 års ålder. tycker dock att det är tidigt men jag ser det som så att skulle han haft ngt fel så vet jag det tidigt och kan förhindra att det blir värre. nu visade det mycket bra resultat men han kommer att få röntgas om vid 3 års ålder så att man ser att han är fortfarande är fri, man väljer oftast själv om det ska visas eller inte på skk.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 430
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 077
Senast: Lazio
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 218
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 862
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023