Hos oss som jobbar som väktare, där 90% av de nya hundförarna tar färdigutbildade hundar skulle säga att det fungerar faktiskt precis likadant på häst och hund.Jag har inga invändningar emot att du vill köpa en vuxen hund, men jag tror du kanske har lite väl mycket hästtänk kvar om du ser en sådan hund som en läromästare på samma sätt man gör i hästvärlden? Jag är inte hästmänniska, så kanske tänker jag helt fel, vad säger ni andra som har erfarenhet av båda världar?
Med rutinerad hund och orutinerad förare så har du en avklarad uppkörning mellan 2-6 månader efter du satt ihop ekipaget, men med otränad hund så har du tur om du har ekipaget igång inom 1,5 år.
Att lära föraren hur de ska göra för att dom ska få hunden att utföra redan inlärda beteenden är inte så svårt, men att lära in hur man lär ut är svårt.
Så jag skulle säga att tänket med läromästare även på mer detaljnivå är detsamma
Även om få inom hundvärlden vill erkänna det
TS:En hund med c-höfter accepteras vanligtvis av dom som ska köra i tjänst, köps tex även in av polisen om hunden är tillräckligt bra, och brukar hålla om man tänker sig för med värmning och liknande innan arbete men självklart är en friröntgad hund att föredra om det alternativet finns.
/Camilla