Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
September
6/9 Nenii - Flicka född 140828
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle - Flicka född 140928
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
 
September
6/9 Nenii - Flicka född 140828
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle - Flicka född 140928
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
 
@hvala jag läser gärna din fl-berättelse! (Jag är lite nördig och älskar fl-berättelser..!)

@thoora vilken förlossning! Jag hoppas att du kan känna dig nöjd med din förlossning, även om den inte blev "som den skulle". Och Grattis till bebisen!!:love:

@Nelle vilken tur att ni lyssnade på dina signaler istället för på BM, jag tror inte att det är såå kul att få bebis i bilen ;) Vad skönt att allt gick bra och att ni mår bra! Och ett Grattis till dig med!!

Kl
Jag var hos BM i torsdags, bebis är fixerad med huvudet neråt och alt ser bra ut! Vi gick igenom mitt förlossningsbrev och hon föreslog ett ev möte på förlossningen för att diskutera vissa punkter i förhand. Inte för att de skulle övertala mig om något utan för att man bara ska ha det klart då hon vet att jag blev besviken på vissa saker sist (även om själva förlossningen gick bra).
Hon skulle ringa och se vad de säger, det kanske inte behövdes något möte eller rent av räckte med ett telefonsamtal istället. Vi får se helt enkelt.

Annars var vi ju på ullared igår. Så mycket folk! Var inte inne så länge (man kom inte fram på vissa avdelningar), men det gick bättre än förväntat med fogarna (även om jag vant mig att vara mer eller mindre konstant halt i liten grad..).
Iallafall, imorse vaknade jag med molvärk som höll i sig i ett par timmar, likadant som kommit på kvällarna hittills. Men sen har det kommit och gått hela dagen med mer värk i molandet än vanligt. Det har hållit i sig hela dagen och kommer fortfarande lite då och då..
Jag försöker att inte hoppas allt för mycket, det är ju ändå två veckor kvar till BF, men det går inte så bra :o:D
 
Själv har jag ett flipperspel i magen känns det som. Igår kväll blev t om mannen chockad över hur mycket magen rör sig och hur stark Pyret är :eek:
 
September
6/9 Nenii - Flicka född 140828
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora - Annie föddes 141001
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle - Flicka född 140928
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
 
September
6/9 Nenii - Flicka född 140828
14/9 Orion_X
20/9 hvala - flicka född 140928
23/9 thoora - Annie föddes 141001
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle - Flicka född 140928
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
 
@thoora vilken förlossning! Jag hoppas att du kan känna dig nöjd med din förlossning, även om den inte blev "som den skulle". Och Grattis till bebisen!!:love:

Ja, alltså vid första förlossningen fick jag höra att jag var "som gjord för att föda barn". Kan ju säga att jag kände mig ganska långt från det epitetet denna gång. :p Som tur är har jag inget "prestigetänk" gällande att förlossningen ska bli som jag tänkt mig, att allt gått bra är enda kvittot jag behöver för att vara nöjd! Det känns faktiskt väldigt skönt att kunna säga det även så här efteråt. :) Vi har blivit väldigt väl bemötta, faktiskt mycket bättre än vid förra förlossningen.

Vi fick åka hem sen i fredags, efter lite förmaningar och inbokat läkarbesök i morgon för uppföljning. Annie, som lilltjejen heter, är väldigt enkel på alla sätt och vis. Äter kanonbra och sover gott mellan måltiderna. Jag har nu insett hur svårammad storebror faktiskt var, för trots såriga bröstvårtor pga lite bristande teknik och stor intensitet, är hon en baggis att mata. Och det känns så skönt att kunna vara trygg i att hon får i sig vad hon behöver, för det var ett ständigt orosmoment med storebror (där jag också fick överge tanken om helamning bara efter någon vecka).

Själv har jag nog haft en väldig tur och har knappt varit smärtpåverkad alls av snittsåret. Är relativt rörlig, bortsett från när det gäller att ta sig ur sängen, och såret ser fint ut. Dock har jag fått en riktig brakförkylning och jag kan lova att bukmusklerna används till mycket som man inte tänker på, typ hosta, snyta sig, nysa... Tyvärr verkar jag ha fått sviter efter ryggbedövningen, då jag har känselbortfall i ländrygg och i princip hela vänster skinkhalva. I början gjorde det ont och var lite svullet också, vi får se om det ger med sig. Om det beror på trasiga nerver eller är någon följd av att man tiltar operationsbordet vid snittet vet jag inte, läkaren trodde mest på det förstnämnda.
 
Okej, jag är nybörjare på spoilers men hoppas detta ska funka. Jag har försökt skriva kortfattat men det gick så där (läs: inte alls) ;)

På kvällen fredagen den 26:e, efter BM-besök och fika med Cocos, började jag få regelbundna men inte smärtsamma sammandragningar. De kom ca var 20:e minut. Ingenting hände under natten men lördag förmiddag när jag gick upp kom första värken. Jag hade skickat iväg min man på återträff med lumpenpolarna men var inställd på att det skulle dröja innan det blev åka av så jag väntade med att underrätta honom. Istället tog jag en promenad och njöt av solskenet. Jag märkte rätt snart att värkarna kom regelbundet ca var 6:e minut. Jag gick hem, åt lunch, satte på TENS:en och sms:ade min man. Vi kom överens om att han skulle vara kvar någon timme till och sen bege sig hemåt.

Värkarnas intensitet trappades gradvis upp men med TENS:en gick det bra. Vid 18 ringde vi förlossningen första gången för att kolla läget. De sa att vi fick komma in för undersökning om vi ville men vi valde att stanna hemma. Vid 19.30 började värkarna bli ganska jobbiga. Kl 20 hoppade jag in i duschen för att testa om det lindrade något, och för att fördriva tid, men jag blev så trött av att stå upp. Då ringde vi förlossningen igen som sa att vi var välkomna in.

På väg ut till bilen tog jag två värkar, sen hade jag sju värkar under resan (som tog mindre än 20 min) och ytterligare en värk så fort jag hoppade ur bilen. Vi kom in på förlossningen kl 21.20 och jag blev kopplad till ctg. Där blev vi sittande i en timme i väntan på skiftbyte. 22.20 orkade jag inte sitta där längre och bara vänta så då fick vi dit lite personal. Jag blev undersökt - öppen 4,5 cm. Tack gudskelov!

Så fick vi komma till ett förlossningsrum. Personalen ville sätta mig med ctg-övervakning igen men jag hade så ont att jag inte kunde andas riktigt och började kräkas. Jag beställde epidural och hade sån tur att narkosläkaren kom på en gång. Den blev perfekt satt och efter en halvtimme eller så var jag helt smärtfri. En gång i timmen eller så fick jag en ny dos. Trots epiduralen och trots att jag mest låg stilla i sängen (pga ctg-mätningen som inte funkade annars) öppnades jag enligt schema så det var väldigt bekvämt. Tiden gick fort och jag mådde jättebra. När jag var öppen 9 cm tog barnmorskan hål på hinnorna.

Strax innan kl 8 på morgonen konstaterades att jag var fullt öppen. Men bebisen låg fortfarande över spinalplanet (heter det väl?) så jag blev satt på pilatesbollen och förlossningspallen samt fick värkstimulerande dropp. Det hjälpte inte så strax innan 11 fick jag börja krysta för att försöka få ner bebisen. Det hjälpte inte heller. Här började jag tappa hoppet, det var riktigt jobbigt fysiskt och jag gav allt men inget hände. Plötsligt kom det in en massa folk, bl.a. två läkare. Det var dags för sugklocka. Jag hade inte fattat att det behövdes så mycket folk för att hantera sugklockan så det var lite märkligt. Att sätta sugklockan var inte skoj. Det gick på andra försöket. När den väl var satt fick jag börja krysta igen men nu hade epiduralen klingat av så det gjorde rejält ont.

Som tur var funkade sugklockan och efter tre-fyra värkar kom vår lilla tjej ut, kl 12.08. Och sen började jag blöda, men det uppfattade jag knappt eftersom jag var så slut. Åtta personer jobbade med mig samtidigt. Undersökte, sydde, klämde på magen, torkade blod, satte dropp (i båda armarna) m.m. Jag fick feber och frossa och skakade okontrollerat, sjukt obehagligt. Man var inte helt säker på var blodet kom ifrån så därför fick jag ligga kvar för observation. Pga risken att behöva rulla mig till operation fick jag varken äta eller dricka och detta var riktigt jobbigt. Jag var snustorr i munnen efter krystandet och så fick jag inte ens ta en mun vatten (fast jag fuskade vid något tillfälle och tog en mun vatten när ingen såg, det var ju olidligt).

Kl. 17 var det äntligen klarlagt att blödningen stoppats (den berodde på en bristning) och jag kunde få min del av fikabrickan (min man fick sin direkt efter förlossningen var klar). Vid 18 rullades vi upp till BB.
 
Tack för berättelsen @hvala ! Jag är sjukt imponerad! Vad skönt att det gick "bra" i alla fall!

Du beskrev just min mardrömsförlossning och det var nog nyttigt för mig. En fråga om du orkar, diskuterades det någonsin kejsarsnitt eller fick du någon gång frågan?

Mvh Miks
 
Tack för att du delade med dig @hvala och åh vilken kämpig förlossning. Skönt att det gick relativt fort när sugklockan väl var på plats i alla fall. Var lilltjejen påverkad av förlossningen? Tänker på att de kan få ont i huvudet efter sugklockan.
 
@Miks, jag frågade min barnmorska när sugklockan höll på att sättas om vad som skulle hända om det inte funkade, om det skulle bli snitt då. Hon sa ja. Det var enda gången det kom på tal. Och jag kände där och då att jag verkligen inte ville ha snitt.

Jag ser ändå min förlossning som en bra förlossning överlag. Allt gick så fint fram till fullt öppen. Jag fick beröm för att det flöt på så bra trots att jag var förstföderska. Men det är en liten sorg, eller vad man ska kalla det, att jag inte fick hjälp av kroppen att krysta. Jag fick aldrig, eller kände i alla fall aldrig av några krystvärkar.

@thoora, lilltjejen mådde prima. Hon hade ett ilsket rött märke i bakhuvudet och fick en alvedon sup direkt efter men visade inget obehag när man rörde huvudet.
 
@thoora jag tycker att det är så himla skönt att höra att du är så nöjd med förlossningen! Själv har jag ju bara i tankarna att det ska gå bra (som sist), men jag vet ju att det kan bli något helt annat med, men det är mest att jag inte tänker ha några negativa tankar i hjärnan innan förlossningen. Hellre att jag tänker att allt går bra än att jag får upp skräckscenarion, men sen kan det ju gå bra även om det inte blir "som det ska" :)

Det är ju inte helt ovanligt att man får biverkningar av edan tyvärr, och det verkar vara ännu mer ovanligt att man får veta något om det i förväg, märkligt nog. Fast det verkar gälla all medicinsk smärtlindring :/

Vad skönt att amningen funkar bra! Jag vet att jag hade problem med det med dottern (jag tycker att tanten på BB-hemvård skrämde upp en onödigt mycket och vi gick inte alla igenom det mkt på FUB-utbildningen.. Jag är dock lugnare över det den här gången efter att ha pratat med en vän som hade en superbra genomgång om detta på sin FUB-utbildning).
Har du provat den där perulan-salvan (tror jag att den heter)? Den är gjord av fårfett om jag inte minns fel, en yttepyttetub som funkade finemang på mina bröstvårtor!
 
Själv har jag ett flipperspel i magen känns det som. Igår kväll blev t om mannen chockad över hur mycket magen rör sig och hur stark Pyret är :eek:
Hehe, ibland undrar man verkligen vad det är för något som man har i magen! :D Och vilken väg de tänkt att ta ut, jag svär på att min har försökt gräva sig ut genom höften flera gånger! :p

@Vannille Grattis till bebisen!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 958
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp