@TeamLundVer Styrkekramar till dig! Angående kroppen så har de på förlossningen sett mååånga mer eller mindre nakna kvinnor förut i alla dess olika former, men det är väl tyvärr en föga tröst när man själv är den som är obekväm med sig.
Inför min förra förlossning hade jag komplex för att jag inte kunde raka mig där nere och vara "fin", men jag fick släppa det och tänka på att jag inte är den första kvinnan som kommer orakad till förlossningen (självmordsuppdrag att försöka sig på det med den här magen!) och det är ju faktiskt inte själva muffen de ska bedöma och kika på. (Det känns som en föga tröst i sammanhanget, men du är inte ensam även om det är olika mycket man är obekväm med).
Hur känner din make inför förlossningen? Jag tänker på detta med kontrollen, man kan ju ha rätt bra kontroll själv, även om man kanske lämnar över kontrollen till sin kropp. Bm och ev läkare är ju inblandade med, men om maken har koll så behöver det inte kännas som att man lämnar ALL kontroll till personalen heller.
De som är med på min förlossning får tex inte fatta beslut eller göra undersökningar utan att prata med oss först, jag vill helt enkelt vara delaktig i de beslut som tas.
Nackdelen om du får ångest och sånt under förlossningen är att du kan börja motarbeta värkarna tex, likväl som när man är rädd för smärtan, och då håller man emot istället för att lyda kroppens impulser och då blir det inte heller bra.
Angående det med dina tidigare upplevelser inom vården så förstår jag att det sätter sina spår på många plan. Men nu är det annan personal, en annan situation och den blir förhoppningsvis en helt underbar upplevelse, vare sig det blir en vaginal förlossning eller snitt!
Som andra har frågat; har du fått prata med någon om det du känner? Gått på aurorasamtal och vad de nu kan heta?
Har du funderat på att ta hjälp av en doula? Du kanske inte vill ha fler personer i rummet än nödvändigt, men en doula får du träffa några gånger innan förlossningen så att ni känner er trygga med henne, hon kan hjälpa dig med vad som händer under förlossningen, vara ett extra stöd för dig och din partner under förlossningen och se till att era ev önskemål blir tillgodosedda då ni själva kanske inte orkar be om sånt när det väl gäller. Det kan kännas tryggt att ha en extra stödperson med helt enkelt, någon som varit med förr och som har erfarenhet men som ändå inte är personal liksom.