Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att det har sett bra ut för er som gjort UL nyligen! :)

Jag har fått för mig att jag vill skjuta upp barnafödandet en månad eller två. Bara 70 dagar kvar nu och tiden går så himla fort! Det har börjat sjunka in nu att jag har en livs levande varelse i min mage som snart kommer ut och som JAG ska ta hand om typ dygnet runt i många år framöver. Hjälp!?

Dessutom råkade jag läsa min jobbmail nyss och såg att jag fått en jätterolig inbjudan till en grej. Jag är ombedd att hålla föredrag för ett gäng politiker och journalister. När då då? 3 dagar före BF.... Som sagt, kan man få skjuta upp förlossningen några veckor? :angel:
Du kan få ta några av mina veckor om du vill ;) jag vill gärna ha det här överstökat så fort som möjligt :)
 
Vad skönt att det har sett bra ut för er som gjort UL nyligen! :)

Jag har fått för mig att jag vill skjuta upp barnafödandet en månad eller två. Bara 70 dagar kvar nu och tiden går så himla fort! Det har börjat sjunka in nu att jag har en livs levande varelse i min mage som snart kommer ut och som JAG ska ta hand om typ dygnet runt i många år framöver. Hjälp!?

Dessutom råkade jag läsa min jobbmail nyss och såg att jag fått en jätterolig inbjudan till en grej. Jag är ombedd att hålla föredrag för ett gäng politiker och journalister. När då då? 3 dagar före BF.... Som sagt, kan man få skjuta upp förlossningen några veckor? :angel:

Då är vi två! Jag har inte alls tid att föda barn i höst, har massor att förbereda innan dess, och jag vet inte alls hur jag ska hinna med. Fram emot våren där känns mer rimligt i tidsplanen, vad tror vi? Kan man baka barnen 1,5 år? :p Bara vägra krysta. Sist gick mitt vatten en fredag, jag hade inte tid den helgen, så jag sa ingenting till någon, förrän söndag em, dottern är född måndag morgon. Om jag gör likadant den här gången men skjuter på allt ännu lite längre, det är väl fullt rimligt?
 
@Emor, ända till våren vill jag inte vänta men mitten av oktober vore fint. Eller om jag bara visste att bebis inte kommer före BF (vilket den säkert inte gör heller, bara för att jag råkar veta att ingen i närmsta släkten gått över tiden och därför förväntar mig detsamma). Jag har instruerat min bebis sedan innan att jag säger till när det är okej att komma ut. Sen har hon en vecka på sig att göra sig redo och komma ut. Tror du det funkar? ;)

De praktiska förberedelserna har jag under kontroll och mentalt redo blir jag nog aldrig. Men den där jobbgrejen hade jag verkligen velat vara med på, den hade varit ett karriärkliv precis i rätt tid och rätt riktning.

Jag har för övrigt fått för mig att jag kanske vill byta förlossning. Har fått höra att på KS i Solna finns bara ett fåtal badkar och man måste ut i korridoren för att gå på toa. På BB Sophia ska alla förlossningsrum ha egna badrum med toalett och badkar. Jag såg ett avsnitt av En unge i minuten där en tjej badade under öppningsfasen och det såg mysigt ut. Vi har tyvärr inga badmöjligheter hemma. Ni som har fött förut, har ni badat? Varför/varför inte?
 
@hvala har du frågat om bad eller kan man läsa om det nånstans? Jag bor närmast södersjukhuset och har per automatik tänkt att jag ska föda där. Men så va jag där och rummet jag va på hade varken toa eller dusch :eek::eek:
 
@Cocos, nej jag hade typ antagit att idag har väl alla rum egna badrum men så läste jag i en gravidblogg jag följer att det inte alls är så. Jag kan väl delvis förstå det också, att det kan anses onödigt för att man inte sitter på toa så stor del av sin förlossning, men helt klart lockar det att välja en förlossningsmottagning där man vet att man kommer få bada om man vill och att man slipper köa till toaletten i korridoren.
 
Då är vi två! Jag har inte alls tid att föda barn i höst, har massor att förbereda innan dess, och jag vet inte alls hur jag ska hinna med. Fram emot våren där känns mer rimligt i tidsplanen, vad tror vi? Kan man baka barnen 1,5 år? :p Bara vägra krysta. Sist gick mitt vatten en fredag, jag hade inte tid den helgen, så jag sa ingenting till någon, förrän söndag em, dottern är född måndag morgon. Om jag gör likadant den här gången men skjuter på allt ännu lite längre, det är väl fullt rimligt?

Förlåt, jag vill inte alls döma, men att inte ha tid att föda sitt barn? Inte berätta för någon att vattnet gått?
Vad kan vara viktigare än att få välkomna sitt barn till världen?
Nä, jag sitter bara här helt mållös men du behöver inte svara på detta...


:eek:
 
Förlåt, jag vill inte alls döma, men att inte ha tid att föda sitt barn? Inte berätta för någon att vattnet gått?
Vad kan vara viktigare än att få välkomna sitt barn till världen?
Nä, jag sitter bara här helt mållös men du behöver inte svara på detta...


:eek:

Det är inte så farligt som det låter, vattnet gick bara nattetid. Och jag ringde fl, som inte trodde det var vattnet heller, men då det återkom natten efter tyckte dom jag skulle in på koll. Och det är klart att det finns tidpunkter då det passar bättre eller sämre, men man får ju sällan välja ;-)
 
Ni som har fött förut, har ni badat? Varför/varför inte?

Jag badade hemma under öppningsfasen, men det var nog typ 1,5 dygn före själva förlossningen. När det närmade sig mer så fanns det inte en chans att jag hade kunnat sitta/ligga stilla under värkarna. Jag vet att jag duschade några gånger och att det lindrade. Jag hade egen toa och dusch på mitt förlossningsrum, men nyttjade det inte förrän efteråt. Kan inte säga att jag saknade det, men så föddes sonen mindre än 2 timmar efter att det konstaterats att vi skulle vara kvar på förlossningen.
 
;)Ni som har fött förut, har ni badat? Varför/varför inte?


Jag dushade flertalet gånger hemma under öppningsskedet men hade ingen lust alls att varken duscha eller bada på förlossningen. Dels för att jag ville vara nära lustgasen:p men framförallt var jag så varm att det inte alls lockade. Jag var ändå inne på förlossningen drygt 6 timmar innan han föddes så det hade funnits tid. Tror att dusch/bad hjälper mest i öppningsfasen, när jag hade kommit så långt att jag fick vara kvar på förlossningen fanns det mycket bättre smärtlindring att få.
 
Jag hade tidig vattenavgång så jag fick inte bada :(
Men jag säger som flera andra, på förlossningen ville jag vara nära lustgasen hela tiden ;) Brydde mig inte om att jag fick dela toalett och dusch med andra.
 
Jag badade vid förra förlossningen. Det var riktigt skönt att ligga där i badet. Låg nog ca 1-1,5 timme innan smärtan var för stark. Räknar inte direkt med att hinna med det denna gången. När jag kom ur badet bröt helvete lös och jag hade idiotvärkar i 4 timmar innan sonen föddes. Var inne 6 timmar innan han föddes.
Hittade journalen från förra förlossningen igår så läste igenom den. Usch vet inte hur jag ska orka igenom, men det måste ju gå. Hade en fruktansvärd förlossning sist:(.
 
Jag duschade hemma precis innan vi åkte in, det var jätteskönt. Väl inne hade jag inte tid med något annat än att få av mig byxorna innan jag började krysta.
Efteråt var det dock jätteskönt att kunna hasa sig till duschen som låg inne på rummet. Jag hade INTE velat ut i någon korridor för att komma in i duschen vid den tidpunkten.
 
Tack för alla svar kring dusch och bad! Jag tror inte att jag har en snabb förlossning framför mig men känner jag min kropp rätt så hanterar den smärta och väntan bättre när den är i rörelse (uppe och går). Därför är nog inte tillgången till bad nödvändigt för mig. Men jag ska fortsätta fundera på saken.
 
Tack för alla svar kring dusch och bad! Jag tror inte att jag har en snabb förlossning framför mig men känner jag min kropp rätt så hanterar den smärta och väntan bättre när den är i rörelse (uppe och går). Därför är nog inte tillgången till bad nödvändigt för mig. Men jag ska fortsätta fundera på saken.

Jag trodde också att jag absolut skulle vilja röra mig så mycket som möjligt, jag funkar så i vanliga fall. Men just när det gällde förlossning så ville jag vara helt stilla, allt annat störde min koncentration. Jag gick helt och hållet in i mig själv och koncentrerade mig djupt på att andas. Jag var helt stilla hela tiden (utom på väg till förlossningen såklart och en kort dusch, men då satt jag på en pall) och lyckades sova mellan alla värkar och krystvärkar.

Vad jag menar är att man inte alls beter sig på det sätt som man tror, min förlossningsplan kunde de slänga åt helsefyr. Min stackars man hade fått höra att jag absolut inte ville hamna på rygg, så när de försökte flytta mig från rygg till sida eller knästående så hejade han glatt på. Jag trodde jag skulle kunna mörda honom där och då. Att han inte FATTADE att jag bara ville ligga på rygg :D ;) Haha!
Jaja, jag tror att du har koll på att det blir som det blir i alla fall :) Att föda barn var en skithäftig upplevelse! (För mig).
 
@Nelle, hade du gått någon profylaxkurs innan så att du visste hur du skulle andas? Jag tänker mycket på förlossningen och försöker förbereda mig mentalt men det är så svårt att förbereda sig när man inte har en aning om hur det kommer kännas eller hur man kommer reagera. Jag är nog för snål för en profylaxkurs (från 2000 kr, och så vet man inte om man kommer ha nytta av det).

Var hos BM idag i alla fall, v. 30+5. Blodtrycket 120/80 vilket är lågt för att vara jag. Mätte varken HB eller blodsocker. Hjärtljuden lät bra, livmodern växer som den ska (SF 29 cm). Bebisen ligger fortfarande i säte men det är ju gott om tid att vända sig, och jag blir faktiskt inte ledsen om hon inte vänder sig heller för jag är inte rädd för snitt.
 
Nej jag gick aldrig på någon profylaxkurs. Vårt Mvc erbjöd en 2-timmarsträff där vi pratade om avslappning och andning. Det var det enda, sedan tränade jag lite på det hemma efter det men inte mycket. Jag tror att min stora hjälp var att jag hela tiden tänkte "slappna av, följ med värken" som gjorde att det gick så bra, vid minsta spänning så gjorde det mycket ondare, men jag var aldrig i närheten av panik eller liknande. Jag är väldigt harig i vanliga fall och har väldigt låg smärttröskel så jag trodde att jag skulle bryta ihop på en gång!
Det finns säkert bra tutorials på youtube om andning och avslappning! Testa att leta där :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp