Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående barnvagn så bestämde jag att behålla min Emmaljunga City Cross, och att vi inte behöver en syskonvagn. Däremot köpte jag en ny vagn till dottern, en Bumbleride Indie, som kommer användas till och från fsk och på längre promenader då jag räknar med att bära bebisen i sjal/sele.

Jag gick nyss in i v.31 nu, känns galet! Jag skulle gissat på v.25 eller sådär om inte appen påminde mig.. I eftermiddag ska jag se över vad som finns kvar i småklädersväg om jag orkar. Allt är rätt motigt nu (jag har en tråd på senior, "sjukskrivningskrångel") då jag lyckats klanta mig rejält! Jag tycker jag har haft oflyt med saker i drygt två månader nu så jag hoppas det vänder snart!
 
Idag är det dags för RUL :nailbiting:

Lycka till! :)

*kl*

Jag blir tokig på detta, nu börjar det kännas bättre att vara gravid, pluttskrutt i magen är tack och lov, säger jag nu ;) inte lika lugn i magen som dottern var. Det gör att jag slipper oroa mig, dottern tog det ju dagar mellan att jag kände öht som standard, genom hela grav. Men då börjar jag, som innan alltid sagt att jag vill föda barn igen, börjar få lätt panik inför tanken på förlossningen. Förra var fin, vad jag minns, men så tänker man mer, överanalyserar, tappar perspektiv och så överdriver jag nog en hel del, och helt plötsligt blir jag inte alls sugen på att föda barn. Frågade maken om jag kunde ångra mig, han flinade bara åt mig. Och så har bakfogen börjat krångla, rejält. Kan inte vända mig i sängen längre, utan att typ hålla i maken och dra mig runt, och då gör det skitont. Och jag måste hålla ihop i en månad till, då jag är själv med dottern och vi ska på ett självmordsuppdrag känns det just nu genom att bila genom Sverige (från norr till söder) och gå på djurparker, och en massa andra grejer. Jag känner mig just nu som världens mest korkade människa som planerat det, ensam med foglossning och 2,5 åring. Men hotell är bokade, så det är bara att åka. Innan dess kommer hästen hem också, så då ska det hämtas hö, maken kan inte hjälpa mig då han är allergisk, och så ska hagen fixas, några träd ska tas ner, sådär 17 st. Sista på taket ska fixas, och så ska golvet i vardagsrummet slitas ut... Jag har svårt att få ihop allt även om jag inte skulle vara gravid. Nåväl, snart är det augusti, och då är förhoppningsvis det värsta bortgjort...
 
@Emor

Vilket självmordsuppdrag! :crazy:
Har du ingen som kan hjälpa dig med de hästrelaterade sakerna? Om du redan nu har problem med fogarna.

Jag har helt sagt upp mig från att göra tunga lyft, för jag har sedan innan problem med överansträngda muskler i mitt bäckene/rumpparti.
Om jag överanstränger mig så känns det några dagar efter :cautious:
 
@Imnir jag har svårt att tro att jag får hit någon som vill bära hö åt mig. Dessvärre har jag så lite förvaring så jag kommer behöva hämta ett lass till precis runt bf, känns kanonbra planerat, men det kanske får igång förlssningen iaf... Hjälp med trädfällning hoppas jag på, vi hade lejt bort det, och då skulle det göras innan juli, det är fortfarande inte påbörjat så jag börjar vara rädd att vi får göra det själva tillslut ändå.

Att sätta hage dock hjälper maken mig absolut med, jag bossar och säger vart det ska vara och han fixar, så det är jag inte orolig över, jag ska bara hålla mig ifrån att göra det själv, är nog största problemet... Hästen ska dock på sommarlov så han kommer inte förrän i augusti någon gång, då betet börjar bli slut, och då lät det som att betesägaren skulle knata hit dom åt mig (7 km enkel väg) så det är ju snällt :) Så det ska nog ordna sig! Är höbärandet och våra 2 veckor hemifrån som kommer bli den stora prövningen.
 
oj, glömde en del av inlägget.

Klokt att avsäga sig det för att spara på kroppen, jag önskar jag kunde vara det jag med. Maken påstår att dottern 2,5 och jag låter rätt lika mellanåt "kan bäst själv". :angel:
 
September
6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
19/11 Carand
25/11 TeamLundVer

Blev flyttad från 22 till 25 idag när vi var på RUL. Så besviken, jag som gladde mig så att jag nästan var halvvägs...

Pyret var inte helt samarbetsvillig. Det som kunde ses såg bra ut vi fick dock en ny tid till nästa måndag för att kunna se ansiktet framifrån (kameraskygg = händerna för) samt lite mer på hjärtat som delvis låg i skugga. Håller tummarna för att vi även kan se könet då :D
 
Tre dagar är ingenting, du är ju fortfarande nästan halvvägs @TeamLundVer! Jag blev flyttad två dagar. I slutändan spelar det ingen roll, man vet inte vilken dag bebis kommer ändå ;)

Vi köpte vagn igår, en Kronan Duo S som planerat. Lyckades äntligen få tag på en på Blocket. Den är uttagen i mars och bara använd i två månader så den är som ny, men vi sparade 1600 kr mot att köpa den i butik. Vi ska köpa till en mjuklift bara så är den kittad och klar sen. Övriga inköp som behöver göras är spjälsäng och skötväska. Spjälsäng har jag sett ut vilken modell vi ska ha och det kryllar av dem på Blocket. Tvättmaskin, babyskydd, skötbädd, badbalja m.m. är beställt och kommer att levereras den här veckan. Vi har alla kläder vi behöver i storlek 50 och 56 förutom ytterkläder men jag har bett min mamma sticka lite saker. Känns som vi har ganska bra koll på läget :)
 
Åh vad längesen det var jag kikade in här! Så tråkigt att läsa att flera av er har sådana besvär bara :(

Jag går in i v. 25 imorgon (var tar tiden vägen!?) och mår bra. Får kramp i benen till och från (mest nattetid), har lite pirrningar i benen/ fötterna men de är inte synligt svullna än och tålamodet är ju inte det bästa, men annars har jag inget att klaga över än. Får någon typ låsning i vänster höft/ bäckendel ibland och hoppas innerligt att det inte är någon foglossning på gång, men det går över rätt snabbt oftast.

Angående barnvagnar så är det ju skitsvårt! Till dottern köpte vi en cango begagnat för knappa 500-lappen och den är toppen, men nu behövs det en syskonvagn.
Vi ska ha en med svängbara, dock låsbara, rejäla hjul (inga kundvagnshjul här inte!), den ska passa oss långa föräldrar, barnet ska inte ligga nere "på marken", vara smidigt att fälla ihop och helst inte ta en massa massa plats ihopfälld.. Och inte vara snordyr. Plättlätt va? ;)

Är det någon här som vet hur det fungerar med havandeskapspenning? Jag tog ut lite sånt när jag gick med dottern, men så sa någon att de dagarna togs från föräldradagarna? Stämmer det?
Jag har schema till i början av augusti och kommer ev att vara tvungen att ta ut havandeskapepeng from då till vebis kommer (bf 21 oktober) och då är det ju inte askul om det är så att de tar de dagarna från föräldradagarna :/ någon som vet nått?

Angående namn så har vi lätt för pojknamn, men tjejnamn är ju halvt omöjligt! Vi har två pojknamn och ett tjejnamn "i parentes", men det är det enda förslaget so far.. :P
 
@heartstring havandeskapspenning är ju någonting annat är fl dagarna, däremot kan man, om man inte får havandeskapspenning beviljad, välja att ta ut föräldradagarna innan förlossningen, vet inte hur länge 8 veckor tror jag, så att det finns möjlighet att gå hem samtidigt som man skulle gjort på havandeskapspenning. Om jag minns allt rätt.

Och vi har noll och inga tjejnamn, men pojknamn har vi hittat ett vi gillar båda två. Var precis likadant sist, pojknamn fanns men inga tjejnamn... Dock återanvänder vi inga av de namnen vi hade på förslag då, de känns inte alls rätt denna gången.
 
@Emor Åh, ja, det låter ju vettigare. Jag får nog ringa fk och höra lite när jag behöver ansöka som senast osv. Sist blev det en massa krångel pga olika arbetsgivare osv, jag vill gärna slippa det den här gången.

Tänk om ena partnern haft lätt för pojknamn och den andre för tjejnamn, vad lätt det skulle vara då! Men så är det ju det där med att samsas om namnet också..
 
September
6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver
TeamLundver

Här rullar det på, förutom ständigt återkommande förkylningar av rejäl kaliber, är inne på 6 veckan nu med olika förkylningssjukdomar.

Var på rul förra veckan men fick återbesök nästa vecka.
Pga vissa oproportioner. Ser dockbit att bli en pojke till.
:D Har allt vi behöver, blir inte att skaffa någon syskonvagn då sonen 2,5 inte har ro att sitta en meter ens... och skulle.det ändra sig kan vi göra om cykelvagnen (burley)
 
@Derivata

Hoppas allt ser ut som det ska på nästa ultraljud!

Det såg bra ut, det kanske inte blir ett barn med världens längsta ben, den genetiken får han skylla på mig, jag är 173 cm lång men har benlängd motsvarande någon som är 10 cm kortare än mig. Det förra UL var lite rörig, dels ville inte barnet visa sig ordentligt, hon som ultraljudade verkade rätt grön. Nu tog överchefen hand om oss och var väldigt trygg och bestämd att det absolut inte var några avvikelser utanför normalfördelningen.
 
Vad skönt Derivata!

Jag var på vanlig koll nu i veckan. Allt ser bra ut, jag ligger nu lite under normalkurvan på SF-måttet men inget som är avvikande på något sätt. Hjärtljuden låg på 145-150 och jag har inte ökat något i vakt alls sedan vi var där för en månad sedan. Jag började ju graviditeten med att gå ner 7 kg och har sedan dess gått upp ½ kg. Totalt ligger jag då på -6,5 kg. Med sonen vägde jag bara ett knappt kilo mer vid förlossningen än innan graviditeten. Blir nog ungefär samma nu. Skönt att man vet att de små liven ändå tar vad de behöver (sonen vägde 4350gr), själv har jag en del extra att ta av redan innan så det gör mig inte så mycket ;)

Vi skall på ett extra UL i v. 32 för att se hur moderkakan ligger, den låg väldigt långt ner när vi var på RUL.
 
Själv var jag hos sjukgymnasten igår och fick utprovat ett foglossningsbälte. Så nu ska jag försöka bli kompis med detta. Var på extra ul i måndags efterson allt inte kunde ses sist. Allt såg bra ut men vi får vackert vänta till födseln för att se om det är en pojke eller flicka.
 
Vad skönt att det har sett bra ut för er som gjort UL nyligen! :)

Jag har fått för mig att jag vill skjuta upp barnafödandet en månad eller två. Bara 70 dagar kvar nu och tiden går så himla fort! Det har börjat sjunka in nu att jag har en livs levande varelse i min mage som snart kommer ut och som JAG ska ta hand om typ dygnet runt i många år framöver. Hjälp!?

Dessutom råkade jag läsa min jobbmail nyss och såg att jag fått en jätterolig inbjudan till en grej. Jag är ombedd att hålla föredrag för ett gäng politiker och journalister. När då då? 3 dagar före BF.... Som sagt, kan man få skjuta upp förlossningen några veckor? :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp