Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir en emmaljunga edge med sportchassi då jag är så lång och föredrar det. Dom har ju utgått nu och går inte att köpa nya längre, så denna har jag isf.tänkt ha som plan att spara, just in case liksom att den behövs om några år. Och så blir det deras nya chassi med stora svängbara lufthjul till sommaren är tanken.

Jag gillar emmaljunga, stora att packa in i bilen, men dotterns babyjogger finns kvar så den går att ha som bilvagn senare.
Vilket Emmaljunga chassi är det som har stora svängbara lufthjul? Själv är jag väldigt sugen på Emmaljunga mondial de luxe med tillhörande chassi. Mannen är dock inte lika övertygad om hur snygg den är. :cautious:

Vi har funderat kring det här med fasta hjul vs svängbara. Bor på en mindre villaort (drygt 5000 invånare) ett stenkast utanför stan. Det mesta här är asfalt men skogen ligger halvvägs inne i orten och vi går till havet också med hunden. Sen bor min mor på landet så den måste gå att köra på grus och helst ska den med liggdel på vara riktigt hög då vi är ganska långa bägge två (185cm). Och liggdel /sittdel måste vara ganska stora då jag var ett långt barn (verkar gå igenom i alla generationer).

Lite körning inne på Icanära ska också gå. Tips?
 
@TeamLundVer + @bakom
Vi har en Emmaljunga city cross -11, den har fasta hjul och är rymlig. Den har fungerat utmärkt under liknande förhållanden som du beskriver :) Dottern som nu är tre år och drygt en meter lång sitter fortfarande finfint i den (även om den inte används längre).
Det blir lite trångt hos den lokala konsumhandlaren men det är nog oundvikligt eftersom gångarna är så smala, huvudsaken är att det funkar ju.
 
@TeamLundVer + @bakom
Vi har en Emmaljunga city cross -11, den har fasta hjul och är rymlig. Den har fungerat utmärkt under liknande förhållanden som du beskriver :) Dottern som nu är tre år och drygt en meter lång sitter fortfarande finfint i den (även om den inte används längre).
Det blir lite trångt hos den lokala konsumhandlaren men det är nog oundvikligt eftersom gångarna är så smala, huvudsaken är att det funkar ju.
Är det ngn skillnad (på annat än asfalt) med fyra breda fasta hjul jämfört med fyra smala fasta hjul?
 
Smala hjul ger bättre framkomlighet i snö.

Vi kommer köpa en Kronan Duo S. Stora smala hjul, luftdäck, svängbara hjul fram (som kan låsas) och i övrigt en vagn som känns smart utformad och av bra kvalitet. Efter att vi bestämde oss för en sån har jag upptäckt att de är ganska vanliga här där jag bor (förort till Stockholm) och de säljs ruskigt snabbt på Blocket.
 
Vi hade en gammal Brio kombivagn till sonen, den är dock lite för välanvänd och har många år på nacken nu och börjar trilla isär så vi har köpt en ny. Eftersom vi var så nöjda med brion så blev det en till sådan, en Happy från 2011. Jag gillar deras gung i vagnen!
Vi kommer högst troligen att få ett till långt barn ( jag är 174 cm, maken 2 m och sonen var 55 cm när han föddes) så en stor liggdel var viktigt för oss. En hård/mjuklift var uteslutet så vi blev jätteglada när vi hittade en med separat liggdel här på vår lilla ö!
Sonen på ca 97 cm sitter fortfarande bra i den och den används nu till honom i väntan på "Lala".
Vi funderar på att skaffa en ståbräda till den också. Hur gör ni med syskon som är på gränsen till att sluta med vagn? Vår son är 2 år nu och väldigt rörlig. Han är lite svår att ha med sig i ex. affärer om han inte sitter i vagn då han försvinner på en halv sekund, annars så använder vi vagn väldigt lite, han går helst. Jag vet inte om det kommer att funka med ståbräda några längre stunder då han lika gärna kan skutta av den och springa iväg. Min tanke är att jag kan sjala den lilla så mycket som möjligt men ibland hade det ju varit skönt att kunna ha båda i vagn. Men är det värt att köpa en syskonvagn? Att hitta en där vår stora/långa son får plats i verkar dessutom inte särskilt enkelt...
I perioder så går vi dock en hel del, särskilt till sommaren då vi går till havet och mellan släkt, då kommer vagn att behövas. Om inte annat för att söva i när man är hos släkt/vänner sena kvällar.
Ett alternativ är ju att vi har två vagnar, en till varje barn, men då blir man ju låst att man måste ha maken med sig.
 
På tal om namn så har vi en hel del funderingar. Jag har ett tjejnamn som jag kommer att slåss hårt för, maken är inte lika förtjust men har inte sagt helt nej. Killnamn har vi några stycken.
Som tur är så är vi överens om vilken typ av namn som vi gillar, det skall vara hyfsat kort svenska/nordiska namn som inte rimmar på något "fult" (tänk Britta, Lisa m.fl), eller namn där det lätt blir smeknamn (Christoffer, Karolina m. fl).

Just nu går magen under "Lala", det är sonen som har döpt den efter hans favoritteletubbies.
Hur mycket förstår era äldre barn om vad som är på gång? Vår son är ju bara drygt 2 år men jag tror att han förstår mer än vad vi har förstått att han förstår ;) Vi pratar ju en del om magen, jag har ju mått så dåligt så vi har pratat om att en del blir dåliga när man har en bebis i magen. Han har varit väldig lugn och förstående och kommit och myst och hjälpt mig med saker när jag har mått illa.
Sedan ett par veckor så har han velat pussa magen godnatt varje kväll, precis som pussar oss godnatt. Han frågade dessutom när bebisen kommer ut, det har vi nästan inte pratat om alls men jag blev glatt överraskad av att han fattat att det faktiskt är en bebis som kommer ut i slutändan! Vi har beställt ett par böcker om att få syskon som vi tänkte läsa också.
 
Vilket Emmaljunga chassi är det som har stora svängbara lufthjul? Själv är jag väldigt sugen på Emmaljunga mondial de luxe med tillhörande chassi. Mannen är dock inte lika övertygad om hur snygg den är. :cautious:

Vi har funderat kring det här med fasta hjul vs svängbara. Bor på en mindre villaort (drygt 5000 invånare) ett stenkast utanför stan. Det mesta här är asfalt men skogen ligger halvvägs inne i orten och vi går till havet också med hunden. Sen bor min mor på landet så den måste gå att köra på grus och helst ska den med liggdel på vara riktigt hög då vi är ganska långa bägge två (185cm). Och liggdel /sittdel måste vara ganska stora då jag var ett långt barn (verkar gå igenom i alla generationer).

Lite körning inne på Icanära ska också gå. Tips?
'

Det blir en nyhet för -15 kollektionen som Emmaljunga nyss släppte, dvs, det finns inte i butik ännu. Det är det chassit som idag finns på t ex duo S, supernitro osv, det chassit kommer få nya hjul.

Dessvärre blev det inget vagnköp för mig idag, vagnen var så fin, välskött och allt men hade fått en mögelprick i sufletten, eller ja, 100 % säker kan jag inte vara men det såg så ut, och det vill jag inte ha, så då avböjde jag. Rackarns också, hade det gått att beställa nytt hade jag gjort det nu, men det har ju utgått så jag måste hitta ett begagnat. Himla skit :p
 
@Nelle Nu ser jag att du har brio, men det kanske finns någonting liknande till dom vagnarna. Emmaljunga har en syskonsits, som verkar smidig om man bara vill ha syskonvagn ibland men inte alltid. Men om den fungerar på brio vet jag inte, misstänker att den inte gör det tyvärr.

Dottern kommer bli 3 strax efter att bebis kommit, hon är född i nov -11. Och vi kommer inte köpa syskonvagn, inte heller ståbräda, eller liknande. Idag var vi på en djurpark, ungen, 2,5 år gammal går hela djurparken runt och var hur nöjd som helst hela vägen! Vi kommer dock vara hemma mycket båda två, eftersom att jag studerar och maken blir fl ledig, så då kan vi ta två vagnar om det skulle behövas, alt bära pyttis eller dottern om den andra vill åka vagn.

Angående detta med magen, så pratar dottern med magen emellanåt, och då börjar bebis leva loppan på insidan, mysigt :) Vi lånade syskonböcker så att det fanns hemma att läsa på kvällen direkt efter att vi berättat att hon skulle bli storasyster, och hon har hittills tagit det med ro, även om hon är ganska mammig så tror jag det kommer gå fint i om att vi kommer vara två vuxna hemma stor del av första året. Hon har dessutom tänkt ta på sig den ärofyllda uppgiften att släppa ut bebis i höst, hur hon rent praktiskt tänkt lösa det misstänker jag att hon inte tänkt på än dock...
 
Emmaljunga låter ju som om det kan passa, verkar som att det finns en hel del begagnat att välja på också. Men det är ju helt omöjligt att veta vilken modell och vad av alla 279 olika tillbehör som är nödvändigt:confused:

Antar att det är bäst att åka och kolla hos en återförsäljare så att man kan känna och klämma på olika vagnar...
 
Ja märke är en smaksak, och jag personligen gillar emmaljunga,.både funktionsmässigt och utseendemässigt.

Modell beror på ex hur man vill använda vagnen, Hur lång man är, osv. Vad man behöver för tillbehör är nog olika, Vi har använt åkpåse (och.då vokksi, inte emmaljungas egna) och första månaden en skötväska, gick sen över till ryggsäck, kånken som man kan hänga på vagnen eller lätt bära med sig, axelremsväskan blev bara i vägen, då jag även bar dottern en hel del. Fotsack har jag t ex nästan aldrig använt och skulle klarat mig utan, andra tycker den är ovärderlig. Vart i landet man bor spelar också roll.

Men ut och kläm och känn! :-)
 
Ett hett tips till alla havande kvinnor i denna tråden är att INTE sitta på huk medan ni bandagerar en hästs skenben...

Jag fick en sådan sträckning i bäckenet/höften att jag nästan inte kunde köra bil hem!
Tack och lov så har jag en man som gillar att massera :heart Jag skulle inte kunna gå idag utan massagen.

Slutsats= Huk sitter jag inte i under resten av min graviditet!
 
Jag har inte fått någon sträckning i höften när jag suttit på huk. Däremot ska man passa sig för nysningar när man sitter på huk - svårt att knipa ordentligt :o

Hela den här veckan har jag haft ont i magen och nedre delen av ryggen. Det har spänt och jag har känt mig tung och sliten. Det har känts som att bebis vuxit med ett halvt kilo minst under veckan. Och idag i gravidappen läste jag att livmodern har en intensiv växtfas nu. Till vecka 32 stod det. Jag hoppas det inte ska kännas så här i en månad!

Igår gosade jag med min 13 veckor gamla systerson. Sååå söt och go liten kille! Och om 13 veckor har vi själva BF. Det känns ogreppbart att vi har en sån liten i magen som bara ligger där och väntar.
 
Hehe, huk har jag inte en chans att ta mig till, och skulle jag mot all förmodan komma dit utan att trilla ihop och åla mig i smärta, så skulle jag aldrig kunna ta mig upp igen :D

Jag håller med dig Hvala, den här senaste veckan har jag känt mig så otroligt tung och trött. Allt har bara känts jobbigt. Jag känner inte igen den känslan sedan förra graviditeten. Då mådde jag som bäst under sista månaden, inget illamående och väldigt lite fogkänningar. Inte alls den tyngd och trötthet som nu, och då har jag också typ 12 veckor kvar, jag måste erkänna att jag har dålig koll på i vilken vecka jag är i :S
 
Okej, jag har nästan 15 veckor kvar nu när jag var tvungen att kolla på graviditetsuträknaren! 12 veckor var visst önsketänkande :D
 
Okej tjejer nu behöver ett expertis.
Pratade med 1177 och på deras inrådan KK igår då jag hade rejält ont i magen plus frossa och illamående. Skulle komma in om det inte gick över till idag.
I morse mådde jag betydligt bättre, trött och helt slut i magen men annars helt ok. Under eftermiddagen har det dock börjat igen och nu har jag även spytt :(
Vad ska jag göra? Ringa igen? Åka in? Eller bara vila hemma och hoppas att det släpper? Avskyr sjukhus och åker helst inte in i onödan men det är klart att man blir orolig för pyret.
 
Ring! Inte säkert de vill ha in dig om det är en infektion, men är alltid bra att prata med dem en gång för mycket än en gång för lite.

Gällande barnvagnar så hade jag först en Emmaljunga citycross till sonen och sedan en babyjogger city elite. Tror jag ska köpa en liggkorg till babyjoggern för jag är så rysligt nöjd med den vagnen. Sonen kommer ju vara 3,5år när bebben kommer så tror inte det är så stor mening att köpa en syskonvagn.

Hoppade för övrigt upp på min lilla häst 10 min ikväll. Gick över förväntan, undrar dock om jag kan gå imorgon ;-) Det återstår att se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp