Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då kan jag meddela att om det känns som om ert bröst håller på att brinna upp och det efter någon dag blir dubbelt så stort som det andra då kan det vara idé att ta kontakt med sjukvården. Går på antibiotika nu då jag har en infektion i bröstet :( Ytterligare en sak att pricka av på listan över vad som kan drabba gravida. Det känns som om jag betar av listan punkt för punkt just nu :banghead:
 
@TeamLundVer

Å stackare!
Hoppas på snabbt tillfrisknande och att du får en problemfri graviditet i fortsättningen :love:

Själv måste jag få klaga på halsbränna :( Min häst fick en sårskada på skenben ett för ca 1 månad sedan, att bandagera böjd framåt från en pall varje dag har inte varit en höjdare.
I tisdags när jag åkte ut för att ta hand om honom upptäckte jag ett nytt sår 1 dm ifrån det gamla... Veterinären kom och gav mig ett nytt recept penicillin, och undrade vad sjutton han gör i hagen.
Så nu har jag ex antal veckor till med bandagering och halsbränna...... Det är kul att ha häst precis jämt!
 
@TeamLundVer

Å stackare!
Hoppas på snabbt tillfrisknande och att du får en problemfri graviditet i fortsättningen :love:

Själv måste jag få klaga på halsbränna :( Min häst fick en sårskada på skenben ett för ca 1 månad sedan, att bandagera böjd framåt från en pall varje dag har inte varit en höjdare.
I tisdags när jag åkte ut för att ta hand om honom upptäckte jag ett nytt sår 1 dm ifrån det gamla... Veterinären kom och gav mig ett nytt recept penicillin, och undrade vad sjutton han gör i hagen.
Så nu har jag ex antal veckor till med bandagering och halsbränna...... Det är kul att ha häst precis jämt!

Novalucol! Och liknande.
 
Jag förgås, jädra, värmebölja. Känner mig som regalskeppet vasa, stor,otymplig och svajande. Humöret är nere i skoskaften och jag orkar ingenting. Bara 34 grader här. Campar i vår källare och vill kasta löss på alla som sitter med iskalla glas rose.
 
Jag förgås, jädra, värmebölja. Känner mig som regalskeppet vasa, stor,otymplig och svajande. Humöret är nere i skoskaften och jag orkar ingenting. Bara 34 grader här. Campar i vår källare och vill kasta löss på alla som sitter med iskalla glas rose.
Samma här. Hittade dock alkoholfri kopparbergs cider på Ica så nu är humöret ngt bättre iaf. Jag saknar min kvällscider på sommaren.
 
@Derivata

Stackare! Så mådde jag under min förra graviditet :(
Den här gången klarar jag värmen riktigt bra, det känns inte alls jobbigt.

Hoppas det blir lågtryck snart!
 
Jag har tack och lov tacklat värmen bra hittills men ser inte helt fram emot att börja jobba nästa vecka. Temperaturen på kontoret brukar vara bra men jag måste åka stekhet buss för att ta mig dit och hem. Innan semestern cyklade jag de flesta dagar men nu vill jag inte göra det mer, av rädsla för att bli påkörd eller köra omkull.
 
Jag måste bara dela med mig (alla småbarnsmammor förstår min överdrivna glädje) :love::banana:

Inatt ska jag sova på hotell med min mamma kompis som också är gravid med sitt andra barn, våra först födda är det bara 5 månader emellan.
Vi ska äta middag på min favorit restaurang Koh Phangan och sen antagligen sitta på en uteservering och bara njuta av lugnet!
Vi ska få sova ifred och vakna av oss själva (!!!!!!) Sen ska vi sitta och äta en underbar hotellfrukost precis så länge vi vill :love:

Alla första gångsmammor! njut av ensamheten och passa på att ta alla sovmornar med lyxfrukost nu ( och morgon sex ) för det kommer vara sällsynt sen när ni har pluppat ;)
 
Jag lider med i värmen. Har lite lågt Hb igen, så nu när det är varmt och jag försöker göra något så håller hjärtat på att hoppa ur bröstet... Det var riktigt skönt att det åskade och regnade hela em igår. På kvällen var vi tom ute och gick 1,5 timme. Döskönt.
Annars grunnar jag just nu mest på vad sjutton jag ska ha för syskonvagn i vinter. Min lille kille väger ju redan 16,5 kg och drar 104 i kläder.... Vilket gör att han är för tung för de flesta syskonvagnar :-/ Tror dock inte att ståplatta är ett spec bra alternativ i vinter, det funkar nog bättre till sommaren. Dessutom vill jag ha en vagn med individuellt vändbara sitsar... Emmaljunga kom ju ut med en ny, men vad jag kan hitta så tar deras sitsar bara 15kg... Bugaboo donkey har jag med kikat på, den tar 17 kg/sits, men frågan är om han ens får plats i den. Hopplöst.
Vi får ta oss in till babyproffsen och prova vagnar en dag tror jag.
 
@orion_x

Vi hade turen att få en Emmaljunga av en granne. Inte den jag jag vill ha men den kommer fungera tills vi har råd med en ny.
Det är knepigt med syskonvagnar!
 
Ujuj, jag har varit på en veckas tält-semester med familjen.. Själva tältandet var faktiskt väldigt mysigt och alla sov toppenbra (tom dottern sov hela nätter utan något vaknande), men det där att ta sig in och ut till madrassen..! Smidigare kunde man ju vara :p

På min förra förlossning hade jag inte tillgång till bad, men duschen blev min bästa vän! Duschade så varmt som bara gick (tom maken tyckte att vattnet var supervarmt och han duschar varmast av alla hemma) och jag blev sååå besviken och arg när de satte en skalpelektrod på bebisen och sa att "nu får du inte duscha mer!". Hade de sagt det innan så hade jag nog tackat nej till elektroden..
Annars gillade jag att stå lutad mot sängen och vagga med höfterna, det tyckte jag hjälpte mycket.
Jag hade gärna stått mot ryggen på sängen under krystfasen, men det kom så plötsligt att jag inte hann med riktigt och det blev gynställning, tyvärr. Den här gången hoppas jag att jag är med bättre.

Angående syskonvagnar så är det ju jättesvårt! Dottern är också ganska storväxt för sin ålder, men frågan är ju hur mycket de växer och hur noga det är med viktgränsen. De brukar ju ta till med x antal kilon utöver den gränsen som de sätter menar jag. Knepigt värre.

Annars tar värmen kål på mig snart, tror jag! Jag svettas värre än en klimakterietant typ hela tiden!
Jag har fortfarande lite sura uppstötningar/ början till halsbränna men det är liksom bara där. Böjer jag mig eller så så kommer det ju ordentligt, eller om jag inte har ätit (!?)/ ätit för mycket, men annars så är det liksom bara där på lur. Väldigt retligt.
Jag har börjat känna av ischiasnerven och lite foglossning också, samt lite ryggvärk och det känns inte så roligt. Jag vill ju inte gärna ha en massa ont, det är ju ändå tre månader kvar och är det då redan på gång så känns det ju mindre roligt :/

Hur stora är era magar förresten? Min mage är redan som den var med dottern i typ v 33 eller nått (går in i v 29 snart) och jag undrar hur stor jag kommer att bli egentligen.. Jag kommer behöva ett flak att köra magen på snart :D

(Lååångt inlägg, men jag har nog skriv-abstinens tror jag ^^ )
 
Jag är tack och lov mindre denna gången. Har lyckats att inte lägga på mig riktigt lika mycket vikt, även om jag inte är liten. Sf-måttet följer normalkurvan iaf.

Floglossningen går lite upp och ner. Beror på hur aktiv jag varit, men tänkte försöka ta upp mina 5km-promenader nu när jag inte står hela dagarna på jobbet längre. Ibland går det och ibland inte.
Igår fick jag årsstädningen av sadelkammaren gjord bara helt appropå :-) Började sopa lite och då kom min underbara man och undrade om jag inte ville ha lite hyllor. Så han fixade hyllor, flyttade tränshängare och satte upp en sadelhängare till. Nu blev det superfint där inne. Hästarna var supernöjda över att få komma in lite och hålla koll på vad vi gjorde med.
 
Till ett som lider i värmen kan jag rekommendera en förpackning frysta ärtor (eller liknande) inlindade i en handduk. Jag började med det idag, har det på olika ställen på låren när jag ligger /sitter och plötsligt blev värmen uthärdlig
 
Hur stora är era magar förresten? Min mage är redan som den var med dottern i typ v 33 eller nått (går in i v 29 snart) och jag undrar hur stor jag kommer att bli egentligen.. Jag kommer behöva ett flak att köra magen på snart :D
Jag har inte riktigt något att jämföra med men jag inbillar mig att min mage är relativt liten och smidig för jag kan böja och röra mig utan större problem. Jag har en typisk s.k. tjejmage som brer ut sig väl åt sidorna men inte så väldigt mycket framåt. Dock har den börjat växa mer även framåt den senaste veckan, det märkte jag idag på gymmet när jag skulle försöka ta mig i och ur maskinerna efter en veckas semesterfrånvaro. Jag tror också att jag bär min bebis ganska lågt för jag har inte känt något tryck mot lungor eller revben och kan äta hyfsat stora portioner. Jag är i v. 33 nu (32+1).
 
@orion_x Jag har också gått upp mindre den här gången, men magen är större ändå, av någon märklig anledning. Jag antar att allt är uttöjt och så efter förra graviditeten.

@hvala Vad skönt att du är smidig fortfarande! Jag har fått svårt att ta mig upp om jag sitter o leker med dottern på golvet, får uppstötningar om jag böjer mig, reser mig för fort och jag vet inte vad. Känner mig superotymplig ibland men ändå inte osmidig, det är jättesvårt att förklara.
Min bebis ligger väldigt långt upp och har tryckt på lungor/ revben i några veckor nu. En typisk pojk-mage säger de (med dottern blev hela jag rund som en boll, nu är det nästan bara magen).

@TeamLundVer Tack för tipset! Det måste jag prova! Undrar om de börjar undra vad jag styr med om jag stoppar frysta ärtor i fickorna på jobbet? xD
 
@heartstring

Jag hade det plätt lätt den här gången med försäkringskassan!
När jag fick hem det första pappret ringde jag och sa att läget var oförändrat. Jag ska få samma som förra föräldrarledigheten :)
Skitsmidigt!

Idag kände jag för första gången under den här sommaren att jag ville krypa ur mitt skinn! Jag stod och svettades när jag pratade med min granne :o Jag stod still hela tiden och i max 5 minuter. Jag var svettig när jag kom in igen!
När ska denna värme ge med sig?
 
Jag har inte varit inne och läst i denna tråd på ett bra tag... Är själv i vecka 32 och har svettats floder nu när det varit så varmt. Har precis börjat gå på gravidpenning på grund av att jag inte klarar av jobbet (Jobbar på bondgård). Lider inte speciellt mycket av krämpor mer än att sammandragningar nu kommer då och då så fort jag försöker göra något annat än att softa. Har hunnit ta fram och tvätta igenom de första två klädstorlekarna, samt syr lite nytt. Vagnen tas fram snart, vaggan lika så. Åker på semester i två veckor och hoppas på att hinna träffa Nelle något ;) Är lite nojjig eftersom två vänner på kort tid fått strul med sina graviditeter, en fick tidigt missfall och den andra har förvärkar i vecka 25.

När vi kommer hem från semestern går jag upp i vecka 35 och vi ska kolla läget på barnet. Vårat förra föddes med snitt på grund av säte, och det finns risk för det nu med. Själv är jag kluven till det. På ett sätt hade det varit skönt med snitt, att få det planerat, sambon är säkert hemma, och för att jag vet vad jag kan förvänta mig. Klarade snitt bra förra gången, med kort konvalescens och bra återhämtning. Då är jag betydligt nojjigare över en "normal" förlossning. Har ingen aning om vad jag kan förvänta mig, hur pass smärttålig jag är, lätt stress över att sambon kör lastbil hela veckorna och kan mycket väl befinna sig 80-90 mil bort när det blir dags. Vi har 9 mil in till BB. Just nu försöker jag att inte tänka på det alls, utan skjuter tankarna på framtiden, tills vi vet vilket utgångsläge som gäller...
 
Nu var det länge sedan jag skrev något här, igen ;) just nu har vi fullt upp inför stundande bröllop (inte mina egna) och jag letar fortfarande gravidvänliga kläder/skor som är fiiina :o

Mvcbesök idag, är i v.35 nu och det såg bra ut! Lillhen ligger på rätt håll och magen växer.. Mitt blodtryck var dock värre än vanligt med 83/55 och så hade jag ökat 1 kilo i vikt.

BM tyckte det var dags att packa den där väskan och planera hur vi gör med storasystern när förlossningen drar igång, jag tycker det känns avlägset men det är ju inte många veckor kvar.. Jag började iaf tvätta lite småkläder häromdagen.

Storasystern är för övrigt väldigt förväntansfull men igår kom det på tal att hennes syskon kommer ha samma föräldrar som hon, det var inte helt populärt så vi får nog jobba på det ett tag..

Angående värmen som varit så vande jag mig faktiskt ganska snabbt :) En dag var snudd på outhärdlig och jag övervägde att riva ur allt ur frysen för att krypa in där själv, resterande dagar kändes mer "som vanligt" tack och lov.
 
@Imnir jag hoppas också att jag får lätt med dem sen! Vet inte hur det blir med föräldrpengen dock, men kan ju få samma om barn 2 föds inom en viss period efter barn 1, men jag har inte riktigt koll på hur snart 2an måste bli till/ födas då eller om jag ens vill ha samma (kan ha ökat på inkomsten, jag är timmis) och jag har nyligen fått löneförhöjning och det ska påverka också har jag läst.

Nu skulle jag fylla i papper om graviditetspenning och så står det typ "hur många tunga lyft/ dag?" Samt "hur många kilon?" Osv. Jag jobbar ju inom äldreomsorgen och det är ju betydlig skillnad på olika individers vikt, allt från 50-150 kilo (nästan iaf) och vad blir den vikten när man tex vänder dem i sängen? Ibland får man ju hjälpa dem upp från golvet med osv.. Inte helt lätt att fylla i helt enkelt :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp