Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu skulle jag fylla i papper om graviditetspenning och så står det typ "hur många tunga lyft/ dag?" Samt "hur många kilon?" Osv. Jag jobbar ju inom äldreomsorgen och det är ju betydlig skillnad på olika individers vikt, allt från 50-150 kilo (nästan iaf) och vad blir den vikten när man tex vänder dem i sängen? Ibland får man ju hjälpa dem upp från golvet med osv.. Inte helt lätt att fylla i helt enkelt :P

Jag jobbar också inom omsorg, jag skrev antal lyft per dag 1-20 (alltid något men sällan fler än så på mitt jobb) och vikt 15-80kg eftersom det varierar. Man får ju försöka uppskatta så gott det går :)
 
Jag tycker ni är tappra som jobbar inom omsorgen med tunga lyft när ni är gravida!
Jag gjorde det under en kortare period under min förra graviditet och det var verkligen ingen dans på rosor :crazy:

Den här graviditeten har jag varit hemma med min dotter, det har varit prövande på sitt sätt när orken har trytit och jag har mått små illa.
Men det går bra och snart börjar hon på dagis :nailbiting: Känns helt galet att hon har blivit så stor redan! Tiden går fasligt fort :crazy:
 
Vi var hos BM idag. Allt såg bra ut, även blodtrycket. BM kunde inte känna hur bebis låg, det var något hårt både upptill och nedtill, men men jag har känt nu på kvällen att huvudet fortfarande är upp. Och jag har en stark magkänsla att den här bebisen inte tänker vända på sig. Men det lär visa sig.
 
@hvala
Vilken vecka är du i nu? :)
Hoppas bebisen tar sitt förnuft till fånga och vänder på sig av sig själv!
Har du blivit erbjuden vändningsförsök?
 
Jag är bara 32+6 än så länge så tid finns, men bebisen verkar nöjd med hur hon ligger och visar inga tecken på att försöka vända sig @Imnir
 
@TeamLundVer
AJ! det låter inge vidare! :crazy:
Nä, snacka om chock! Jag har väldigt väldefinierade anklar och hälsenor egentligen så det blev väldigt tydligt igår hur svullna mina ben var. Utöver att hela underbenet var stenhårt. Idag syns de iaf även om det inte är lika mycket. Ska ta ett snack med bm på fredag för jag blir lite orolig om jag sätter mycket vatten faktiskt.
 
@TeamLundVer

Jag samlade också vatten i fötterna och händerna när värmen slog till, jag fick blåsor pga av det!
Nu har det lugnat ner sig, men om jag har ansträngt mig eller gått långt så svullnar mina fötter upp på en gång.
Sov med en tjock kudde under fötterna fick jag som tips :)
 
@Nenii Jag tror vi fick till det rätt bra till slut, men det är ju jättesvårt! Och så små rutor att skriva i! ^^

@Imnir Förra graviditeten jobbade jag på äldreboende till en månad innan BF, då sa maken att jag skulle vara hemma o vila istället för att jobba mer ;)

@TeamLundVer Jag säger bara en sak; Stödstrumpor!! Jag kan inte leva utan mina stödstrumpor nu, även om jag inte alls är så svullen som du den här gången. Förra graviditeten fanns det ingen tjockhetsskillnad från vaden och neråt, så då var det stödstrumpor och foppatofflor som gällde. Det finns fina och lite roliga stödisar att köpa på nätet (och ev på marknader). De på apoteket är ju så tråkiga! :p

Kl*
Var hos BM häromdagen. Allt såg bra ut och jag nämnde mina små besvär med foglossning, ischiasnerv och ryggont (glömde nämna mina höfter..) och när hon mätte livmodern så gjorde det ont i framfogen när hon tröck lite på den och när jag satte mig upp hade jag ont i båda bakfogarna.. Hon sa åt mig att ringa sjukgymnasten pronto, mina problem är tydligen inte så "bara" som jag intalat mig själv att de är.. Det är ju ändå nästan 3 månader kvar till BF för min del. Så ja, nästa vecka ska jag till en sjukgymnast för första gången i mitt liv!
(Vi bjöd mina föräldrar på mat igår och avslutade med ett parti minigolf och jäääääklar vad ont i ryggen jag fick!! :O Inte kul :( )
 
@TeamLundVer, vad obehagligt! Har hört att det är många gravida som svullnar nu i värmen så det är säkert ingen fara. Själv har jag klarat mig med att bara svälla lite lätt i fingrarna. Jag inbillar mig att motion (för blodgenomströmningen), vätska och extra salt är bra.
 
Det är jättevanligt att man svullnar, spec nu i den här värmen. Rekommenderar starkt stödstrumpor och att stå med fötterna i vatten :-) Blir inte mycket liggande på filten när man är och badar. Lägg gärna upp fötterna lite högt med.
Denna gången tycker jag att jag nog svullnar mindre än sist. Har inte använt stödstrumpor lika frekvent denna gången heller. Dock svullnar de massor om jag sitter still i värmen med fötterna neråt, så jag försöker hålla igång eller ligga ner. Det har funkat ganska bra.
Själv så går jag inte tillbaka till jobbet mer nu. Har två v semester kvar, sen har jag tagit fl-ledigt. Känns konstigt.
Dock börjar jag längta tills den här graviditeten är över nu... Trött mest hela tiden, sover illa, kramp i vaderna. Humöret blir därefter... suck samt en väldigt aktiv bebis som härjar runt mest hela tiden.
 
September
6/9 Nenii - okänt
14/9 Orion_X
20/9 hvala - tjej
23/9 thoora
24/9 SweetSelene
26/9 FrDrake

Oktober
3/10 Nelle
3/10 Amalia-troligtvis kille
5/10 whalan - tjej
10/10 Imnir som väntar en tjej
10/10 Anna_Lillen
21/10 heartstring
30/10 Vannille
31/10 Emor

November
1/11 Cocos
9/11 bakom
14/11 Derivata
19/11 Carand
25/11 TeamLundver

La till mig på listan :) är inte så frekvent på att skriva på buke nuförtiden men läser en del. Har en flicka sedan tidigare som blir sex nu i oktober. Lillebror är beräknad till 3/10 och jag har fått beviljat graviditetspenning (arbetar på en småbarnsavdelning) så det känns väldigt skönt att inte behöva gå tillbaka till jobbet denna vecka efter semestern.
 
Jag var hos BM igår. Allt ser bra ut! SF-måttet är mindre än förra graviditeten, jag låg på 29 nu i v. 31+2. Hb ligger stadigt kvar på 102 och jag fortsätter äta dubbel järndos. Nu har jag bytt sort så magen är MYCKET gladare ;) På torsdag skall jag på UL igen och kolla livmoderkakan, den låg ju lite långt ner sist.

Foglossningarna/falska ischiasen gör fortfarande ont. Jag har svårt att gå längre sträckor än några hundra meter eller lyfta något som är tyngre än ett mjölkpaket typ... Lite lätt irriterande med lamm, hästar och son som skall tas omhand.

Värmen håller på att ta kol på mig! Vi har ju medeltidsvecka här på ön just nu men jag tar mig inte ut förrän kl 16 som tidigast, sedan håller jag igång till fram mot 22-tiden. Som tur är så blir jag inte så svullen, jag känner av att händer och fötter svullnar en aning, men inget som innebär några större problem.På nätterna sover jag med fläkten på högsta effekt, det hjälper mot värmen i alla fall men jag har svårt att hitta något bra sätt att ligga på utan att det gör ont :(

Precis som SweetSelene så har jag blivit lite nojig, en vän/bekant som skulle ha 10 dagar efter mig fick i helgen föda fram en död son. Tidigare tyckte jag att det var lite jobbigt när bebisen får sina vilda ryck och slår volter och försöker ta sig ut genom både navel och sidan. Nu tycker jag bara att det är skönt att jag känner av den så mycket, det betyder ju att allt är bra!
 
Idag har vi varit på första delen av föräldrautbildningen MVC erbjuder. Helt värdelöst. Även min man som knappt läst något alls om förlossningen hade samma åsikt. En halvtimme ägnades åt en klämkäck 90-talsfilm med en massa präktiga nyblivna föräldrar som med stort leende på läpparna pratade om hur fantaaastisk kroppen är och hur häftigt det är att föda barn. Jag var dessutom inte riktigt i form eftersom jag legat vaken halva natten med molvärk (förvärkar?).

På torsdag ska vi till barnmorskan igen. Hoppas vi kan bli helt säkra på hur bebisen ligger då. Det känns som att huvudet fortfarande är upp. V 34+2 nu.
 
Ja de där nya utbildningarna som går nu verkar rätt överreklammerade... När vi väntade första så hade vi smågrupper (bland de sista) och vår bm hade nyss tillfälligt bytt jobb från förlossningen, så de träffarna var rätt matnyttiga :-).

Annars är jag så vansinnigt trött på att vara gravid just nu... Önskar att hon ville komma ut snart! På måndag hade passat jättebra. Har nu precis det senaste börjat samla på mig massvis med vatten... Hade ökat 3kg sen senaste besöket hos bm, och de kg tror jag har kommit typ senaste veckan eller dagarna... Helt plötsligt känns det som om benen stasar när jag sitter ner, får känsla av dubbelhaka om jag ligger på hög kudde.. Blir väl till att hålla lite koll nu det närmaste för det är ändå 2,5v till nästa besök. Dessutom åkte jag på en uvi i helgen... Blä, nej nu vill jag ha slut på detta...
 
Jag och min man var på föräldrarutbildningen med våran dotter och det sög!
Vi går inte den här gången :)
 
Vaaaaaart tog tiden vägen? minns att jag avundsjukt läste om dom som kommit in i typ vecka 20 förut.. Nu är jag själv i vecka 29 och knappast avundsjuk längre ;)
Läser här varje dag men har ingen dator och buke fungerar tyvärr rätt dåligt från min telefon så blir inte så mycket skrivet.
Varm varm varm sommar, tur att man inte hade bf under sommaren. beundrar alla sommarföräldrar som står ut i värmen!

Intressant att ni skriver om föräldra utbildningen, jag har inte tänkt gå på nån. Tycker mest att det verkar hetsas så mycket kring förlossning, amning och sånt. Läser/frågar vänner ist om det jag är tveksam på och räknar iskallt med att men kommer en bra bit med sunt bonnförnuft och google :D
En vän till mig sa att dom pratade typ i 15 min på föräldrautbildningen om att man inte ska skaka sitt spädbarn... vart lite mörkrädd då, behöver man seriöst upplysa folk om det eller är det er en sak som "måste" tas upp?!

På tal om google och sunt bonnförnuft så kan inget av det hjälpa mig med svar på denna fråga, kanske kan ni det?
Min mage har sjunkit typ 5-8 cm de senaste dagarna, det syns alltså en tydlig skillnad och undrar vad det kan bero på?
Annars sjunker väl magen när bebisen fixerar sig? känns lite tidigt för jag e bara i vecka 29.
Fick lite noja att knyttet tänker komma ut tidigare :O
 
@Cocos

Ring och kolla med mvc om du känner dig osäker!
Men jag skulle tippa på att din bebis har ändrat sätt att ligga på, min mage har också sett lite olik ut under olika stadier under graviditeten.
Men inte så markant som din har gjort, ring och hör med mvc :)
 
@Imnir
Skönt att höra att din mage också ändrats, men ska nog ringa som du säger..

Jag väntar ff på att få sparkar uppåt, men inte hänt hitills tror bebben ligger i nån form av säte, har känts likadant hela tiden därför jag tycker det är mysko att magen ändrats..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 972
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp