Hösilageåtgång

mari90

Trådstartare
Ni som hyr ut plats med fri tillgång till hösilage, hur många kilo räknar ni med per dag för häst respektive ponny?
 
Sv: Hösilageåtgång

jag brukar räkna 14kg höselage vintertid, dvs höst till och med vår. har också några höbalar för sommar utfodring och som reserv.
ponnyerna vi hade räknade jag 4-5, 6-8kg vintertid. shettis och b ponnyn.

hellre köpa hem för mycket och kunna fodra på extra än att få för lite och behöva snåla och springa runt om en yr höna på jakt efter mer. (dvs så har jag det nu, köpte för lite och har 2 hela balar kvar :banghead: har 6 hö balar också men tar inte gärna av dem)
 
Sv: Hösilageåtgång

Har du sk. begränsad fri tillgång eller är balen helt öppen så de kan rota runt i den som de vill?
Tycker det låter rimligt med 14 kg.
Har du mycket spill då eller äts allt upp?
 
Sv: Hösilageåtgång

Vad jag funderar över är kostnadsfördelningen. Det går ju inte att veta hur mycket var och en äter med fri tillgång utan man får väl köra en schablon för ponny respektive häst?
 
Sv: Hösilageåtgång

Ska balen ställas i hagen och hästarna förser sig med fri tillgång eller erbjuds hästägarna fri tillgång, dvs ta hur mycket som behövs per dygn?

Tycker det är en skillnad i frågan :)

Ställs balen ut i hagen tycker jag inte att man kan skilja på priset för det är ju omöjligt att veta..en ponny kan trycka i sig mer än en storhäst ifall den större är matkräsen tex så det känns som svårt att ha koll på. Min erfarenhet säger att ponnysarna typ bosätter sig i balen ifall man serverar det så och då skulle det kännas ganska fel att den skulle få billigare hyra

För att skilja på pris överhuvudtaget tycker jag det är vettigast att sätta en "upp till" gräns i stället om man ska kategorisera för det blir orimligt att hålla koll på hur mycket alla tar utöver det som förväntas förbrukas annars. Altså att man betalar ett kgpris på det man förbrukar. Ska man ha olika hyror måste man nästan ha så och väga..för hur ska man annars veta?

Ska hästarna gå i samma hage, vissa delar eller separata? Också en sak som kan skapa onödiga konflikter ifall hästarna går i samma hage tex och prisbilden inte stämmer överens med verkligheten


I vårt stall erläggs en summa i hyran som gör att vi får ta fritt på silaget för att man inte vill hålla på och övervaka som en hök så att alla tar rätt, samma hyra oavsett häst. Däremot så gäller det att det man serverar ska ätas upp och inte kastas bort överdrivet mycket
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

Minst 20 kg. Minst!
Jag har bale i foderhäck med nät över. Det begränsar inte äthastigheten nåt nämnvärt, men det blir 0 spill.
 
Sv: Hösilageåtgång

Har du sk. begränsad fri tillgång eller är balen helt öppen så de kan rota runt i den som de vill?
Tycker det låter rimligt med 14 kg.
Har du mycket spill då eller äts allt upp?

Vi har nåt liknande, alla får lika till två mål. Vill man ge mera inne får man göra det, ingen maxgräns. Men vi har olika pris till ponny och storhäst. MEN min ponny äter mycket numera, som en storhäst :)
 
Sv: Hösilageåtgång

Det är hästarna som har fri tillgång. Det står alltså balar i hagarna där de äter så mycket som de vill. Det är blandade flockar, ponnier och hästar. Ston i en hage, valacker i de andra hagarna. De äter mycket Betydligt mer än innan de fick fri tillgång. Tidigare betalde man för de antal kilo varje häst fick, vilket varierade mellan 4 och 15 kilo. Men hur gör vi nu? Tacksam för förslag!
 
Sv: Hösilageåtgång

I så fall tycker jag att alla ska betala samma summa eftersom att det blir orealistiskt att veta ifall ponnyerna verkligen äter mindre än storhästarna.
Balen kostar ju i vilket fall som helst att sätta ut och då blir det mer som att man "delar" på kostnaden för balarna än att man ska se det i antal kilon som går åt per dygn per häst

(Brukar vara minst tjaffs så också och inget att ifrågasätta)

Det viktigaste för er är ju att det är ekonomiskt hållbart på det antalet balar som ni sätter ut.

Hur många balar går åt i månaden?
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

Det borde bli hugget som stucket, kanske typ B-ponny och mindre ska betala något mindre. Den typen av foder är dessutom sällan dyrt, kanske det skiljer 50-100 spänn i slutändan.
 
Sv: Hösilageåtgång

Vi provade under en månad att ha fritillgång på hösilage i hagen, det var i september/oktober och hästarna gick fortfarande ute dygnet runt men det fanns inte mycket gräs kvar i hagen.
Det snittade på 25 kg/häst och dag och det kändes som alldeles för mycket så vi avslutade det. Vi hade bestämt att vi skulle dela lika på kostnaden men har man en ponny som brukar äta 8-10 kg så är det inte roligt att få mer än den dubbla hökostnaden.
För de hästar som behöver äta mycket var det bra.
Ingen av oss hade trott att det skulle snitta på så mycket som 25 kg/dag, det var en nyttig erfarenhet om hur mycket hästrna vill/kan/behöver äta om e själva får välja
 
Sv: Hösilageåtgång

Kostnaden är ca 3,-/kilo så 8kg jämfört med 15 kg gör en skillnad på närmare 650,-/månad.
skatten - 25kg?! Det var som sjutton. Så mycket tror jag inte det går hos oss.
Finns det någon som kan berätta hur ni fördelar kostnaden?
 
Sv: Hösilageåtgång

Hej!

När min stog på lösdrift med fri tillgång (med och utan nät) åt de ca 20 kg/häst och dag. Det var hösilage.

/Lavinia
 
Sv: Hösilageåtgång

Hos oss kostar det samma för alla stora hästar och ponnyer 200 kr billigare. Vi har bal ute i hagen och sen får man ta fritt inne också. Dock ska hästarna äta upp det man ger dem inne.
Storhästarna äter ca 20-25 kg per dygn. Ponnyn ca 12-15 kg.
 
Sv: Hösilageåtgång

Samtidigt är det ofta nyhetens behag som gör att dom äter extremt mycket i början om dom inte är vana vid fri tillgång. En månad är nog för kort tid att testa egentligen. Sen är just september/oktober/november såna månader då det går mest överlag beroende på väder förstås, åtminstone enligt min erfarenhet.

Mina (Quater/Islänning/Arab) äter c:a 12 kg per dygn i genomsnitt, då kan det vara perioder som dom äter runt 15 kg per dygn och andra perioder då dom äter 8-9 kg per dygn. Är det kallt och torrt och vindstilla så går det inte lika mycket, men förstås om tempen sjunker till 15-20-30 minus äter dom mer. Mest går det dock på hösten då det regnar och stormar mycket. Minst äter dom på våren när solen börjar värma och gräset börjar komma fram. Man får nog tänka mer i årsförbrukning än i dygnsförbrukning om man har fri tillgång.
 
Sv: Hösilageåtgång

Jag tror man bör räkna med kilo TS och inte kilo foder.
Mina hästar kunde glatt äta upp till 25 kg/per häst när vi hade ett hösilage på strax över 40% TS. Den här vintern har vi ett hösilage på 80 % TS, och då klarar de sig på 12 kg/häst.
 
Sv: Hösilageåtgång

Vi ställer ut en bal och jag har räknat på det, i snitt 20-23 kg/häst/dygn går åt. Men då är spillhöt medräknat.
Vi gör som så att vi delar balens kostnad delat på antal hästar, så betalar dom andra till den som lagt ut för höt. Enkelt :)
 
Sv: Hösilageåtgång

Samtliga våra hade gått på fri tillgång i flera år och åt ändå som galningar. Där var det inte tal om att sluta äta "när de vant sig"

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 624
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Jag tar ganska mycket piller nuförtiden. Många vitaminer och tillskott som är stora och inte går ner i en vanlig veckodosett. Jag vill...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 614
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp